2021-03-26, 09:33
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tror inte det är så oerhört många som slår i taket på 3 miljoner i vinst..
Eller är det möjligtvis så att du inte har koll på skattelagstiftningen?

Egna erfarenheter säger mig mer om hur det funkar i praktiken. Självklart är jag precis som Du expert på hela skattelagstiftningen.
Citera
2021-03-26, 09:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Italien är mer beroende av turister så klart de blir hårdare drabbade ekonomiskt.

De blir extremt hård drabbade för att landet har gått in i lockdown och tagit ifrån sina medborgare sina medborgerliga rättigheter och förbjudit vanligt friskt folk att försörja sig och unga personer att få leva sina liv. Det är helt oförsvarbart. Och nu ska vi dessutom betala för eländet via EU. Notan borde skickas till ansvariga politiker som tog beslutet att införa lockdown.
Citera
2021-03-26, 09:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är en svår fråga.

– Ska länder med egen tillverkning av vaccin prioriteras?
– Ska länder med god betalförmåga prioriteras?
– Ska länder som träffat bra avtal med leverantörer få vaccin först?

At fördela jämnt över världen tror jag varken är realistiskt eller optimalt.

Jag tycker det har hög prioritet att begränsa smittspridningen globalt. Det görs kanske mer effektivt med reserestriktioner och karantän än med vaccin?

Annars borde kanske t.ex. Nya Zeeland få mindre vaccin än t.ex. USA beroende på stor skillnad i smittspridning.

Det borde också ha hög prioritet att minska skadeverkningarna, främst dödsfall. Då borde riskgrupper, kanske främst äldre, prioriteras. Det görs väl i huvudsak. Att vårdpersonal också ofta prioriteras tycker jag är bra.

I huvudsak tycker jag att leverantörerna ska respektera ingångna avtal. Mitt intryck är att det är EUs uppfattning att så inte sker. Om så är fallet skulle jag vilja veta varför.

Jag tittade lite på fördelningen av bekräftat smittade och döda i olika världsdelar (enligt worldometers.info)

Världsdel / Bekräftat smittade (miljoner) / Döda (tusen)
Europa / 38 / 893
Nordamerika / 35 / 811
Asien / 28 / 421
Sydamerika / 20 / 530
Afrika / 4 / 111
Oceanien / 0,056 / 1,1

En motfråga:
– Antag att Sverige hade egen produktion av vaccin och att vi kunde producera doser så att det var tillräckligt för Sveriges befolkning. Tycker du då att det vaccinet skulle användas till att vaccinera svenskarna eller att det skulle fördelas över världen?

– Vad tror du resultatet skulle bli om man lät befolkningen i Sverige rösta?

Nja, det lät ju snarare som om det var du som tyckte det var konstigt att inte alla länder hade vaccinerat exakt lika många. Som om vaccinet skulle ha räckt till att vaccinera 40 % av alla europeer för att det har räckt till 40% av britterna.
Citera
2021-03-26, 09:37
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det finns ett enkel lösning.

Personerna som är kräsen gällande vilket vaccin man får i kroppen får glatt låsa in sig tills man kan garantera en dos som inte är från AstraZeneca, sen kan vi som faktiskt är villig att ta vaccinet börja återgå till det ''normala''.

Samhället kan inte fortsätta med att anpassa sig till en specifik skara människor.

Tror du helt seriöst att Svenska folket kommer att sluta att anpassa sig
efter SAP (Sozialistische arbeits partei)? Svenska folket är perfekta slavar.

Partiet styr. Svenska befolkningen är för vek för att resa på sig mot en "specifik skara människor".

4000+ fick en nål i stället för vård, såg du några som gjorde något för att stoppa det?
Citera
2021-03-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Ska ej vacca mig innan dess. Ska ha moderna

Lite dumt att bestämma dig för vad du ska göra om ett halvår baserat på den info du har nu.

Jag tror FHM kan stoppa upp sina vaccinationsvillighetssiffror i röven i sommar, och att det beror på helt andra saker än eventuella biverkningar.
Citera
2021-03-26, 09:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Har aldrig påskinat att den höjts på senare år. Budgetunderskottet beräknas till 150 miljarder hörde jag i går eller här om dagen. Statsskulden har alltså ökat under pandemin på grund av statens frikostighet.
Ja, statsskulden har ökat men inte alls i närheten av vad andra länder tvingats låna för att ha råd med sina kostsamma lockdowns.
Citera
2021-03-26, 09:51
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
vad har du för vetenskapligt belägg för det? Munskydd i allmänheten är helt värdelöst i princip.

Vad menar du med munskydd?
Kirurgmask?
FFP2?
FFP3?
Citera
2021-03-26, 09:52
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej, jag är medveten om att ingen makthavare nämnt det. Men det förstår du väl att vaccinet inte ger dig immunitet för evigt?

Det är helt sjukt att FHM eller vaccinsamordnaren aldrig tagit upp detta.

Jag ljuger inte, jag talar om självklarheter.

Immunitet av vaccin eller genomgången sjukdom varierar från livslång till några år. Finns massor av olika exempel 1- 2-3 -4 sprutor inom ett tidsintervall på kanske 2 år därefter påfyllnad vart 3;e eller 5;e år men samtidigt säger de att skyddet kan räcka i 10 år.

Skyddet försvagas i en fallande skalla där de sätter säkerheten högt och rekommenderar omvaccinering ganska tidigt.

Ingen, absolut ingen, vet i dag hur låg tid det tar innan risken finns att blir allvarligt sjuk i corona igen. Det beror inte minst på nya varianter. Ingen kan uttala sig om farligheten i nya varianter.

Det är något vi får vänta och se genom att sjukdomsfall inträffar och utifrån dessa får man fastställa behovet av omvaccineringar hur ofta för vilka grupper eller kanske bara för de svagaste?

Jag tar influensasprutan varje år sedan några år. Ingen märkvärdig process, kanske är det helt onödigt om mitt T cellsskydd är starkt nog. Men det gör mig inget att ta den.
Troligen kommer en nya vacciner med mycket bredare spektrum som är 10 gånger effektivare mot fler varianter.
Citera
2021-03-26, 09:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad har du för vetenskapliga belägg för den grundlösa smörja du sprider?

Kan du vara mer specifik? älskar ge en fakta-käftsmäll till proVaxers och Alarmister som dig.

Den som sprider smörja är fåntrattar utifrån tesen "ja men.. ja men... det hade varit ännu värre om inte.. bla bla bla".. att fakta visar på motsatsen spelar liksom inte roll.. känslorna styr.

Läser du mina tidigare inlägg så ser du snabbt att 90% är med källhänvisning till FHM, WHO, SCB mfl.. allt finns sparat, bara att gå tillbaka.

Och JA.. jag säger det igen.
Restriktionerna är vida överdrivna, C19 existerar men har kidnappats för politiska syften.. ser man inte detta då lever man i sin lilla Matrix-filterbubbla

Mortality Rate ca 0,1%
Mortality Rate I högriskgruppen 70plussare (1,7 miljoner) = 0,6%
Smittspridning: Efter ett helt år av skräckviruset är endast ca 20% smittade.. varav den absoluta majoriteten med milda eller inte ens några som helst symptom

.. men spring du med flera munskydd.. jag har hört att Pampers senast modell skall skydda ännu bättre.
https://i.imgflip.com/3vp6h9.jpg

Frågor på det?
Citera
2021-03-26, 10:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vad menar du med munskydd?
Kirurgmask?
FFP2?
FFP3?

Hur går det i österrike? Har de inte inte krav på FFP2?
Citera
2021-03-26, 10:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det går inte. Regeringens beslut kan inte tolkas på ett annat sätt som att de fortfarande strävar efter att uppnå flockimmunitet genom att låta viruset härja relativt fritt i samhället.

Exakt, det är bedrövligt. Blir jobbigt för vårdpersonalen-
Citera
2021-03-26, 10:09
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Endast 20% av svenksa befolkning har hunnit smittas trots att pandemin ”rasat” i ett helt år

20%!!

Jo du är känslostyrd Alarmist

Helt korrekt - mycket svåröverförd sjukdom, inte lätt att bli smittad.

Dom undersökte 7000 familjer där en familjemedlem fått covid-19, enbart i 10% av fallen smittades någon annan i familjen.

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-9304877/If-household-COVID-19-theres-1-10-chance-youll-catch-too.html

Och man bor ihop äter ihop sover ihop utan munskydd.

Och detta med PCR tester är våldsamt överdrivet, falska positiva resultat där även en vanlig förkylning blir "lätt covid-19"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in