2021-03-25, 23:48
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
296 patienter på IVA just nu.

Inte bra.

Du som tycks vara så fantastiskt påläst och insatt i ämnet, så till dig vill jag ställa en fråga:
Är detta olikartad korrelerande mellan olika folkgrupper/raser?
Citera
2021-03-25, 23:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Rädda människor är farliga människor. Mycket farliga.

Helt otroligt att så många frivilligt går med på att lämna ifrån sig sin frihet. Man blir förvånad....
Citera
2021-03-26, 00:05
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Rädda människor är farliga människor. Mycket farliga.

I ditt uttalande har du enligt mig rätt, jag skulle dock höja ribban till att desperata människor är ännu farligare.
Måtte vi inte få en grund för någon förbannad tvångsinjicering av vaccin.
Ska vi behålla demokratin eller ska vi ha krig?
Citera
2021-03-26, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur går det med vaccineringen i Sverige?
433 156 personer har fått två doser, vilket motsvarar 5,3 procent.

Med den takten blir det 2 miljoner vaccinerade om året. Om fem år kommer alla att vara vaccinerade.

I Israel har drygt 50% av befolkningen vaccinerats.

I Storbritannien har 27 miljoner, drygt 40% av befolkningen, fått minst en dos.

Vad är problemet i Sverige? EU?

Ja även om vaccinet hade varit räddningen så går det för långsamt, inte bara i sverige utan i hela världen, vaccinet kommer förlora effekt.. Effekten av ett vaccin varar kanske i 6-12 månader, och sedan tillkommer det mutationer också. Så varför tvinga på folk ett experimentellt vaccin som ändå inte kommer ha någon större effekt emot ett virus som inte är mkt värre än vanlig influensa? Att massvaccinera är ett betydligt större hot än covid är.

Det är positivt att färre i sverige har blivit utsatta för detta experimentella virus eller förlåt vaccin. Men om du vill leta orsaker till varför vi har fått så få vaccinerade i förhållande till vissa andra länder, så hittar du nog förklaringen i sveriges och europas naivitet. Den enda gången eu hade varit bra är om de hade agerat som en enat röst emot omvärlden för gynna europas befolkning, men det gör eu aldrig. Andra länder behålla vaccinen hos sig själva medens europa delar med sig. Europa och i synnerhet är korrupta idioter.

Israel verka dock ha stannat upp runt 50%. Kanske de börja få svårt att få de som inte vill ta ett experimentellt vaccin att ta ett vaccin de inte behöver.

Det vi ser mitt framför våra ögon är ett av det störst brotten emot mänskligheten någonsin, att tvinga på hela jordens befolkning ett experimentellt vaccin de inte behöver som ändå inte kommer göra så stor skillnad. Det är nästan så man hoppas att vaccinet har någon allvarlig långsiktig biverkning, så folk slutar lita blint på myndigheter. Men samtidigt, tänk om nästa gång ett nytt virus kommer och det viruset faktiskt är ett stort hot tillskillnad emot covid, men förtroendet är då borta. Man ska inte ropa vargen då man ser en nyckelpiga.
Citera
2021-03-26, 00:15
Avslutad
Citat:

Med den takten blir det 2 miljoner vaccinerade om året. Om fem år kommer alla att vara vaccinerade.

Problemet är att vaccinet inte kunde börja produceras förrän för några månader sedan. Du får tåla dig lite tills vaccinfabrikerna fått gå lite till. Hela världen skriker efter vaccin.
Citera
2021-03-26, 00:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Varför skriver du enbart siffran på två doser i Sverige och en dos i UK? Och varför jämför du inte med övriga Norden? Din fjantiga agenda är genomskinligare än gladpack
Citera
2021-03-26, 00:40
Medlem
RamsesXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja även om vaccinet hade varit räddningen så går det för långsamt, inte bara i sverige utan i hela världen, vaccinet kommer förlora effekt.. Effekten av ett vaccin varar kanske i 6-12 månader, och sedan tillkommer det mutationer också. Så varför tvinga på folk ett experimentellt vaccin som ändå inte kommer ha någon större effekt emot ett virus som inte är mkt värre än vanlig influensa? Att massvaccinera är ett betydligt större hot än covid är.

Det är positivt att färre i sverige har blivit utsatta för detta experimentella virus eller förlåt vaccin. Men om du vill leta orsaker till varför vi har fått så få vaccinerade i förhållande till vissa andra länder, så hittar du nog förklaringen i sveriges och europas naivitet. Den enda gången eu hade varit bra är om de hade agerat som en enat röst emot omvärlden för gynna europas befolkning, men det gör eu aldrig. Andra länder behålla vaccinen hos sig själva medens europa delar med sig. Europa och i synnerhet är korrupta idioter.

Israel verka dock ha stannat upp runt 50%. Kanske de börja få svårt att få de som inte vill ta ett experimentellt vaccin att ta ett vaccin de inte behöver.

Det vi ser mitt framför våra ögon är ett av det störst brotten emot mänskligheten någonsin, att tvinga på hela jordens befolkning ett experimentellt vaccin de inte behöver som ändå inte kommer göra så stor skillnad. Det är nästan så man hoppas att vaccinet har någon allvarlig långsiktig biverkning, så folk slutar lita blint på myndigheter. Men samtidigt, tänk om nästa gång ett nytt virus kommer och det viruset faktiskt är ett stort hot tillskillnad emot covid, men förtroendet är då borta. Man ska inte ropa vargen då man ser en nyckelpiga.

Alltså jag har ingen aning om hur du skaffat din i mina ögon tveksamma kunskap. Men SARS-virus är inget nytt, det har fuinnits ett tag och man har forskat på det ganska ingående. En grund till vaccin har med andra ord funnits länge. Vektor-vaccin är en gammal beprövad metod och de lite nyare mRNA-vaccinen har man hållit på med i flera decennier.

Redan nu märker vi ju effekten av vaccinet med färre döda. Viktigast är ju att skydda gamla och dom i riskgrupperna. Friska människor klarar en infektion och det är inte så bråttom med vaccin för friska under 50-60 år.
Vaccinen funkar, utan tvekan. Och att det skulle vara en global konspiration där man mörkar biverkningar skulle komma fram snabbt. Glöm det. Du är nog bara en av alla foliehattar.
Citera
2021-03-26, 00:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Problemet är att vaccinet inte kunde börja produceras förrän för några månader sedan. Du får tåla dig lite tills vaccinfabrikerna fått gå lite till. Hela världen skriker efter vaccin.

Hur förklarar det att tio gånger så många, procentuellt, vaccinerats i UK och Israel?

Citera
2021-03-26, 02:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18

.

Israel har köpt 10 miljoner doser av Pfizers vaccin, var ska de få resten ifrån? De har använt allihopa.
Citera
2021-03-26, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, jag har svårt att förstå hur Europas smittskyddsmyndigheter misslyckades med ta lärdom från exempelvis Sydkorea.

Jag vet inte hur diskussionen såg ut i Storbritannien. Men jag kan visa ett exempel från Sverige. Johan Giesecke förlöjligade sydkoreanernas hårda kamp mot viruset.

Citat från Sveriges Television:
Före detta statsepidemologen: “Kraftfulla åtgärder som syns på tv är bara viktigt för politiker”
UPPDATERAD 28 MAJ 2020PUBLICERAD 17 MARS 2020

Johan Giesecke är kritisk till de massiva åtgärder som sker runt om i världen i kampen mot coronaviruset.
Vid detta tillfälle, så hade sydkoreanerna mycket mer erfarenhet av viruset än Europa. Det hade varit bättre att lära sig av Sydkorea, istället för att arrogant avfärda deras åtgärder.

Johan Giesecke gav också en tydlig beskrivning av Sveriges strategi.

Sveriges Television citerar Johan Giesecke:
– Det svenska systemet att låta sjukdomen spridas ganska obehindrat leder till en stor del av immunitet hos befolkningen, om det kommer en andra våg. Dessutom kan sjukvårdspersonal som är friska i övrigt återgå till arbetet efter sjukdomstiden utan skyddsdräkt.
Vilken beteckning passar bäst på den strategi som Johan Giesecke beskrev?

Fruktansvärt intressant så här i efterhand. Förhoppningsvis kommer någon att forska och skriva en bok om hur Sverige kunde misslyckas så fullständigt.

Jag brukar klaga på Tegnell (Darth Vader) men på sista tiden har ju faktiskt även han motvilligt börjat införa lite restriktioner. Och vi hör aldrig något från Lord Palpatine längre.

Kan det vara så att Vader lyssnade för mycket på Palpatine i början av epidemin och det är därför det gick fullständigt åt skogen? Men nu har de avsatt Palpatine och Vader styr numera ensam. Fortfarande väldigt mycket onödig ond bråd död men de kör inte längre laserstrålen som förintar planeter åtminstone.
Citera
2021-03-26, 02:25
Medlem
[quote=Onkel Kostia|75231054]
Citat:
Ja. Klassiska vacciner är baserade på virus. Även några av dom viktigaste vaccinerna mot Covid-19 är baserade på virus, såsom Oxford-vaccinet och Sputnik-vaccinet. Men jag tror inte att dessa virus, Adenovirus, är helt okända.

Nej. Det är ingen självklar rättighet att få resa in i främmande länder. Dessa länder avgör själva hur dom vill skydda sin befolkning från sjukdom. Och dom avgör själva vilka besökare dom vill ta emot.

Läs om läs rätt. Jag pratade inte om att vaccinet är ett virus utan att tvinga på hela jordens befolkning ett vaccin vi inte vet mkt om är samma sak som att tvinga på hela jordens befolkning en spruta med virus som vi inte vet mkt om. Det är lika illa, och ett av de största brotten emot mänskligheten någonsin.

Ja länder får bestämma över sina gränser ja. Men det förändra inte att det blir ett sätt pressa folk till att ta vaccinet och därmed indirekt tvinga människor till det.

Citat:
Det skulle leda till en stor mängd sjuk- och döds-fall. Den stora mängden sjukfall skulle skapa missnöje, och pressa makthavarna att vidta åtgärder. Dom åtgärderna blir kraftigare, än åtgärder som hade tagits i ett tidigt skede.

Som sagt i princip ingen skulle ens ha vetat om viruset om det inte vore för media och politikerna, det är inget direkt påtaglig virus. Men inte ens nu när vi vet om det, så är åtgärderna drivet av befolkningen utan av politikerna, eliten och media. Titta bara på sverige som är en av dem som har gjort minst, här är missnöjet väldigt lågt i jämförelse med andra länder. Det borde ju vara uppror i sverige om det du skriver skulle stämma.

Citat:
Jo. Jag är inte anhängare av hårda nerstängningar.

Möjligtvis kan nerstängningar vara befogade under en kort akut period, för att hindra att viruset får fäste, såsom Australien och Nya Zeeland har gjort.

Citat:
Ja. Genom att införa stränga kontroller vid gränsen, så har Taiwan sluppit att stänga ner sitt samhälle. Det tycker jag är en jättebra strategi. Vi har sett att nerstängningarna i Europa har varit mycket smärtsamma för samhället och dess invånare.

Men du gör din ö till ett fängelse då, men lockdowns tillochfrån och andra restriktioner. Jag tycker inte viruset är så pass allvarligt så det motivera stängda gränser på obestämd tid. Så nej det är ingen bra lösning

Citat:
Covid-19 är en klustersmitta. Det innebär att vissa sociala kretsar, åtminstone inledningsvis, inte kommer att få mycket kontakt med viruset. Andra sociala kretsar drabbas desto hårdare.

Det skulle inte dröja länge innan ryktet skulle börja gå om att sjukhusen fylls med svårt sjuka patienter. När ryktet börjar gå, så uppstår ett missnöje mot dom journalister och politiker som har försökt hemlighålla sjukdomens existens. Sådana försök till hemlighållande skulle sluta illa.

Har inte hört något om sjukhusen är mer fyllda än vanligt förutom ifrån media. Men man behöver inte hemlighålla något, utan bara inte överdriva hotet vilket man har gjort nu. Folk drabbades inte av panik av svininfluensan exempelvis. Viruset hade inte skapat någon panik bland befolkningen, inte en chans.

Citat:
Vi får betala för både vår egen och andras dumhet.

Dumheten vi har gjort är att vi betalar för andras misstag och att vi har haft lite restriktioner trots allt, då vi inte borde ha några öht. Poängen där var ju att om det är vi som har misslyckats, varför är det vi som ska hjälpa andra länder?

Citat:
Jag tycker att det skulle vara mer rättvist att låta Kina betala. Och WHO.

Kanske, men det är inte dem du nämner som exempel på länder som har lyckats bra, utan det är länder som australien och taiwan. Varför hjälper inte de andra länder nu som lider om de nu går så bra ekonomiskt etc?

Citat:
Nej, jag ser inte Covid-19 som en digerdöd. Men jag ser Covid-19 som allvarligare än en vanlig influensa. (Men inte lika allvarlig som ovanliga influensor, såsom Spanska sjukan)

Ungefär som jag då låter det som, det var därför jag skrev vanliga influensa v2, alltså allvarligare än vanlig influensa men ändå inte motivera några större åtgärder. Man ska inte ropa vargen över småsaker. Som sagt nästan så jag hoppas att vaccinet har några allvarliga biverkningar som visar sig efter några år., då vi har vaccinerat nästan hela jordens befolkning. Det skulle kanske lära folk lite och lära eliten att sluta missbruka sin ställning och kanske för en gångs skull ställas till svars för sina handlingar.
Senast redigerad av Hew18 2021-03-26 kl. 02:34.
Citera
2021-03-26, 03:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad säger du?
Om du har någon källa att bidra med så skulle det vara bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in