[quote=Onkel Kostia|75231054]
Citat:
Ja. Klassiska vacciner är baserade på virus. Även några av dom viktigaste vaccinerna mot Covid-19 är baserade på virus, såsom Oxford-vaccinet och Sputnik-vaccinet. Men jag tror inte att dessa virus, Adenovirus, är helt okända.
Nej. Det är ingen självklar rättighet att få resa in i främmande länder. Dessa länder avgör själva hur dom vill skydda sin befolkning från sjukdom. Och dom avgör själva vilka besökare dom vill ta emot.
Läs om läs rätt. Jag pratade inte om att vaccinet är ett virus utan att tvinga på hela jordens befolkning ett vaccin vi inte vet mkt om är samma sak som att tvinga på hela jordens befolkning en spruta med virus som vi inte vet mkt om. Det är lika illa, och ett av de största brotten emot mänskligheten någonsin.
Ja länder får bestämma över sina gränser ja. Men det förändra inte att det blir ett sätt pressa folk till att ta vaccinet och därmed indirekt tvinga människor till det.
Citat:
Det skulle leda till en stor mängd sjuk- och döds-fall. Den stora mängden sjukfall skulle skapa missnöje, och pressa makthavarna att vidta åtgärder. Dom åtgärderna blir kraftigare, än åtgärder som hade tagits i ett tidigt skede.
Som sagt i princip ingen skulle ens ha vetat om viruset om det inte vore för media och politikerna, det är inget direkt påtaglig virus. Men inte ens nu när vi vet om det, så är åtgärderna drivet av befolkningen utan av politikerna, eliten och media. Titta bara på sverige som är en av dem som har gjort minst, här är missnöjet väldigt lågt i jämförelse med andra länder. Det borde ju vara uppror i sverige om det du skriver skulle stämma.
Citat:
Jo. Jag är inte anhängare av hårda nerstängningar.
Möjligtvis kan nerstängningar vara befogade under en kort akut period, för att hindra att viruset får fäste, såsom Australien och Nya Zeeland har gjort.
Citat:
Ja. Genom att införa stränga kontroller vid gränsen, så har Taiwan sluppit att stänga ner sitt samhälle. Det tycker jag är en jättebra strategi. Vi har sett att nerstängningarna i Europa har varit mycket smärtsamma för samhället och dess invånare.
Men du gör din ö till ett fängelse då, men lockdowns tillochfrån och andra restriktioner. Jag tycker inte viruset är så pass allvarligt så det motivera stängda gränser på obestämd tid. Så nej det är ingen bra lösning
Citat:
Covid-19 är en klustersmitta. Det innebär att vissa sociala kretsar, åtminstone inledningsvis, inte kommer att få mycket kontakt med viruset. Andra sociala kretsar drabbas desto hårdare.
Det skulle inte dröja länge innan ryktet skulle börja gå om att sjukhusen fylls med svårt sjuka patienter. När ryktet börjar gå, så uppstår ett missnöje mot dom journalister och politiker som har försökt hemlighålla sjukdomens existens. Sådana försök till hemlighållande skulle sluta illa.
Har inte hört något om sjukhusen är mer fyllda än vanligt förutom ifrån media. Men man behöver inte hemlighålla något, utan bara inte överdriva hotet vilket man har gjort nu. Folk drabbades inte av panik av svininfluensan exempelvis. Viruset hade inte skapat någon panik bland befolkningen, inte en chans.
Citat:
Vi får betala för både vår egen och andras dumhet.
Dumheten vi har gjort är att vi betalar för andras misstag och att vi har haft lite restriktioner trots allt, då vi inte borde ha några öht. Poängen där var ju att om det är vi som har misslyckats, varför är det vi som ska hjälpa andra länder?
Citat:
Jag tycker att det skulle vara mer rättvist att låta Kina betala. Och WHO.
Kanske, men det är inte dem du nämner som exempel på länder som har lyckats bra, utan det är länder som australien och taiwan. Varför hjälper inte de andra länder nu som lider om de nu går så bra ekonomiskt etc?
Citat:
Nej, jag ser inte Covid-19 som en digerdöd. Men jag ser Covid-19 som allvarligare än en vanlig influensa. (Men inte lika allvarlig som ovanliga influensor, såsom Spanska sjukan)
Ungefär som jag då låter det som, det var därför jag skrev vanliga influensa v2, alltså allvarligare än vanlig influensa men ändå inte motivera några större åtgärder. Man ska inte ropa vargen över småsaker. Som sagt nästan så jag hoppas att vaccinet har några allvarliga biverkningar som visar sig efter några år., då vi har vaccinerat nästan hela jordens befolkning. Det skulle kanske lära folk lite och lära eliten att sluta missbruka sin ställning och kanske för en gångs skull ställas till svars för sina handlingar.