2021-03-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Här finns den att beskåda
https://youtu.be/t5IKbYcLgQA

Lite festligare version https://i.4cdn.org/wsg/1616606121691.webm

Det är när man ser sånt där som man kan börja fundera på hur stor inverkan tex en plastpåseskatt har i Sverige då många, många, många containerfartyg bara ligger och snurrar i viken innan de får order om att köra in i kanalen. Hur mycket bränsle gör dessa monster till maskiner av med?
Citera
2021-03-25, 11:48
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man har inte lotsar i en kanal.. Problemet var att det dök upp plötsliga sandstormar som gjorde att sikten försvann och att radarn inte längre fungerade så bra.
Då får vi hoppas att dom lär sig något till nästa plötsliga sandstorm. Man får ha en jourpersonal redo med bogserbåtar helt enkelt.
Citera
2021-03-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashEnter
Det är när man ser sånt där som man kan börja fundera på hur stor inverkan tex en plastpåseskatt har i Sverige då många, många, många containerfartyg bara ligger och snurrar i viken innan de får order om att köra in i kanalen. Hur mycket bränsle gör dessa monster till maskiner av med?

Vi behöver således mer plastskatt för att kompensera för det här. Samtidigt blir vi ett föredöme för världen, ännu mer än vad vi redan är.

Mvh
Citera
2021-03-25, 12:06
Medlem
Minst 140 skip ligger i kø for å komme videre, mens lavt tidevann gjør det trøblete å få løs skipet som blokkerer Suezkanalen. Den beste sjansen for å frigi skipet kan komme først søndag eller mandag, når tidevannet igjen stiger mener Nick Sloane, ifølge Bloomberg. Sloane var redningsleder da cruiseskipet Costa Concordia gikk på grunn ved kysten av Italia i 2012.

Hvor mye det faktisk koster at kanalen nå er blokkert for andre dag på rad er vanskelig å finne et sikker tall på, men et drøyt estimat bare knyttet til containertrafikken vitner om at det kan være fryktelig dyrt.

Utregninger fra Lloyd’s List anslår at blokkaden koster opp mot 400 millioner dollar, tilsvarende 3,4 milliarder kroner, hver eneste time veien er stengt.

Regnestykket tar utgangspunkt i at containertrafikken vestover er verdt 5,1 milliarder dollar hver dag, mens den østgående trafikken er på rundt 4,5 milliarder dollar.

Rundt 26 prosent av verdens containerfrakt går gjennom Suezkanalen hver dag, ifølge Lloyd’s List.
Citera
2021-03-25, 17:39
Medlem
lasternassummas avatar
Lite detaljer om fartyget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ever_Given

Satellitbild som visar hur fartyget ligger.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Ever_Given_Suez_Canal_24_March_2021.jpg

Här ligger fartyget (karta).

https://www.google.com/maps?q=30.017614,+32.57972&newwindow=1&sxsrf=ALeKk 00eFn7IrKjs6Im9OGAivf-iXtNODA:1616690284483&iflsig=AINFCbYAAAAAYFzKfB0Dr S6AdRnhq3Whs6OeuWFwtiKt&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EANQ9QR Y9QRgugloAHAAeACAATqIATqSAQExmAEAoAECoAEBqgEHZ3dzL Xdpeg&uact=5&um=1&ie=UTF-8&sa=X&ved=2ahUKEwjf_NvR8MvvAhVjiYsKHVmADQgQ_AUoAX oECAEQAw

Citera
2021-03-25, 17:47
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:

Stillaliggande behöver de runt 250-500 kW, vilket per timme blir 50-100 liter soppa.
Citera
2021-03-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Stillaliggande behöver de runt 250-500 kW, vilket per timme blir 50-100 liter soppa.

Nu vet jag iofs inte hur snabbt/långsamt de rör sig i inloppet till kanalen men det såg ut som att de flesta fartyg snurrade runt en hel del där före de åkte in så jag antar att det rör sig om lite mer än 50-100 liter soppa i timmen för att driva ett sådant fartyg framåt
Citera
2021-03-25, 18:08
Medlem
Lite googlande och de ligger på 300 ton/dygn. Vet inte densiteten på bunkerolja men drygt 350.000 liter olja/dygn. På ett dygn tar dom sig 100 mil.
Citera
2021-03-25, 18:25
Medlem
Citat:
Nu vet jag iofs inte hur snabbt/långsamt de rör sig i inloppet till kanalen men det såg ut som att de flesta fartyg snurrade runt en hel del där före de åkte in så jag antar att det rör sig om lite mer än 50-100 liter soppa i timmen för att driva ett sådant fartyg framåt
Du kan vara lugn då det inte är någonting jämfört med flyget. Fartygsbränsle kan förvisso vara mycket skitigare, med det blir sakta bättre. Iaf är det flera storleksordningar bättre (mindre dåligt) för miljön att skeppa saker på gigantiska fartyg än flyg alla dagar i veckan, även om de får gå på tomgång ibland...
Citera
2021-03-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Du kan vara lugn då det inte är någonting jämfört med flyget. Fartygsbränsle kan förvisso vara mycket skitigare, med det blir sakta bättre. Iaf är det flera storleksordningar bättre (mindre dåligt) för miljön att skeppa saker på gigantiska fartyg än flyg alla dagar i veckan, även om de får gå på tomgång ibland...

Absolut det köper jag. Jag accepterar tom sådana transporter men när båtar likt dessa transporterar skitprodukter och kläder runt hela jorden blir jag lite ledsen i ögat
Citera
2021-03-25, 20:35
Medlem
Citat:
Absolut det köper jag. Jag accepterar tom sådana transporter men när båtar likt dessa transporterar skitprodukter och kläder runt hela jorden blir jag lite ledsen i ögat
Ja, jo, jag förstår vad du menar. Nu är jag inte någon expert på logistik, men när någon köper fåniga elektroniska pruttkuddar i billig plast från eBay eller aliexpress, så förefaller det mesta gå med flyg. Saker kan ligga och drälla på lager i dagar och veckor, tills något flyg har någon restkapacitet, därav tiden. Man kan ju tro att dylikt skickas på fartyg, men så verkar inte vara fallet. Förvisso är det ju bra att flygplan inte flyger onödigt tomma, men fartyg är bättre. Fartyg transporterar mer saker i bulk, från råvaror till refinade saker, eller kolossala mängder av samma sak. Förvisso säkert en del kläder och trams (kläder är bättre än bomull. Jag har för mig att någon hade en idiotidé om "lokalproducerade" jeans, varpå man fick skeppa voluminös bomull runt hela jorden i stället. Självklart är det bättre ju mer refinade och "klara" produkter man kan skicka) men också mycket stora och tunga saker som flyg inte kan skeppa. Oljeskeppning via flyg, skulle t.ex. vara en hopplös idé. Samma sak med malmer, stål, cement och snart sagt alla typer av råvaror.

Men jo, grundidén håller jag med om. Vi skickar alldeles för mycket skit alldeles för långt och alltför stor del av mänsklighetens ekonomiskt output går till nonsens som mode, engångsprylar och konsumentvaror och "livsstilsprodukter" som skeppas runt, i stället för saker som är mänskligheten till gagn. Men det är en annan tråd, annat topic, för en annan gång.
Citera
2021-03-25, 21:38
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man har inte lotsar i en kanal.. Problemet var att det dök upp plötsliga sandstormar som gjorde att sikten försvann och att radarn inte längre fungerade så bra.
Helt fel. Det är tvärtom mycket vanligt att man har lots ombord vid en kanalpassage. Tror till och med det är obligatoriskt i Suez om reglerna inte ändrats sedan jag seglade där sist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in