Citat:
Ursprungligen postat av
FlashEnter
Absolut det köper jag. Jag accepterar tom sådana transporter men när båtar likt dessa transporterar skitprodukter och kläder runt hela jorden blir jag lite ledsen i ögat

Ja, jo, jag förstår vad du menar. Nu är jag inte någon expert på logistik, men när någon köper fåniga elektroniska pruttkuddar i billig plast från eBay eller aliexpress, så förefaller det mesta gå med flyg. Saker kan ligga och drälla på lager i dagar och veckor, tills något flyg har någon restkapacitet, därav tiden. Man kan ju tro att dylikt skickas på fartyg, men så verkar inte vara fallet. Förvisso är det ju bra att flygplan inte flyger onödigt tomma, men fartyg är bättre. Fartyg transporterar mer saker i bulk, från råvaror till refinade saker, eller kolossala mängder av samma sak. Förvisso säkert en del kläder och trams (kläder är bättre än bomull. Jag har för mig att någon hade en idiotidé om "lokalproducerade" jeans, varpå man fick skeppa voluminös bomull runt hela jorden i stället. Självklart är det bättre ju mer refinade och "klara" produkter man kan skicka) men också mycket stora och tunga saker som flyg inte kan skeppa. Oljeskeppning via flyg, skulle t.ex. vara en hopplös idé. Samma sak med malmer, stål, cement och snart sagt alla typer av råvaror.
Men jo, grundidén håller jag med om. Vi skickar alldeles för mycket skit alldeles för långt och alltför stor del av mänsklighetens ekonomiskt output går till nonsens som mode, engångsprylar och konsumentvaror och "livsstilsprodukter" som skeppas runt, i stället för saker som är mänskligheten till gagn. Men det är en annan tråd, annat topic, för en annan gång.