2021-03-25, 07:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Pga klimatet naturligtvis din kretin, eller förklara annars avsaknad av smitta i ~40 av Afrikas länder. Och ja folk tenderar att umgås och festa utomhus på sommaren på våra breddgrader. Låter det plausibelt månne?

Det där med klimat o Covid är intressant.
Mexico tex är hårt drabbat trots varmt klimat.

https://ourworldindata.org/grapher/excess-mortality-p-scores
Citera
2021-03-25, 07:38
Medlem
Sprider sig snabbt bland yngre nu och regeringen kommer snart gå ut med panikstängning av hela samhället
Citera
2021-03-25, 07:42
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Sprider sig snabbt bland yngre nu och regeringen kommer snart gå ut med panikstängning av hela samhället
Jag ifrågasätter inte att det sprids snabbt bland yngre, speciellt inte då var och varannan skola i vårt område placerar klasser i karantän men jag ställer mig ytterst skeptisk till att regeringen skulle stänga ned samhället.

Det vore att erkänna att de har agerat felaktigt och borde ha stängt ned tidigare för att pressa ned smittan ytterligare. Jag tror snarare att de hoppas att påsklovet minskar smittspridningen bland de yngre och att vädret sedan kommer förändra rörelsemönstret samt umgänget.
Citera
2021-03-25, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nog lägre nu?
Det är ju så lätt att bara gå in på https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall och titta. Mellan 49- 20 år har vi: 22 st. Så nej det är nog inte lägre, det är mer en dubbelt så många.

Vad bygger du påståendet att det är väldigt få under 70 som avlider och att det är sjunkande?
Varför inte bara ta dig en titt. Denna vecka har det redan registrerats 5 stycken avlidna som är under 40. Jag kan enbart hitta en enda vecka innan då så många unga registrerats avlidna i covid och det var vecka 19 förra året men den veckan var det sammanlagt 500 avlidna. Av de 94 som hitintills denna vecka har registrerats är 20st under 70. Jag kan inte på något vis se att den trenden är sjunkande för denna grupp.

Om vi börjar med intensivvårdade:

Vi tar vecka 11 för vecka 12 är inte komplett än.

Vecka 11 2021 20-49 på IVA: 38 st
Vecka 13 2020 20-49 på IVA: 48 st

Antal avlidna i åldersgruppen 20-49:
V 1 - 8
V 2 - 1
V 3 - 6
V 4 - 6
V 5 - 8
V 6 - 4
V 7 - 2
V 8 - 4
V 9 - 2
V 10 - 1
V 11 - 3

Jag ser faktiskt inte några stigande siffror för denna åldersgrupp bortsett då från ditt påstående om att 5 under 40 avlidit denna vecka men det är ju närmast anekdotiskt än så länge för vi vet inte hur det blir.

Dödligheten i de äldre grupperna har sänkts pga vaccineringen och det betyder ju att andelen av totalt döda under t ex 70 år stigit men det betyder ju inte att fler av denna åldersgrupp dör.
Citera
2021-03-25, 08:07
Medlem
Citat:

Du måste väl ändå förstå att det aldrig kommer att hända.
Citera
2021-03-25, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om vi börjar med intensivvårdade:

Vi tar vecka 11 för vecka 12 är inte komplett än.

Vecka 11 2021 20-49 på IVA: 38 st
Vecka 13 2020 20-49 på IVA: 48 st

Antal avlidna i åldersgruppen 20-49:
V 1 - 8
V 2 - 1
V 3 - 6
V 4 - 6
V 5 - 8
V 6 - 4
V 7 - 2
V 8 - 4
V 9 - 2
V 10 - 1
V 11 - 3

Jag ser faktiskt inte några stigande siffror för denna åldersgrupp bortsett då från ditt påstående om att 5 under 40 avlidit denna vecka men det är ju närmast anekdotiskt än så länge för vi vet inte hur det blir.

Dödligheten i de äldre grupperna har sänkts pga vaccineringen och det betyder ju att andelen av totalt döda under t ex 70 år stigit men det betyder ju inte att fler av denna åldersgrupp dör.

Ja, du ser. Innan jag har sett kraftigt stigande siffror för unga flera veckor i rad så utgår jag ifrån att det är klick-baits. Vidare så är jag skeptiskt till uttalandet att de tidigare varit helt friska. Fetma och kass kondition verkar ju vara det nya normala och då är man inte helt frisk. Man har då flyttat målstolparna.

Fortsätter att sitta ner i båten och tar det med ro.
Citera
2021-03-25, 08:17
Medlem
Har Sverige återupptagit Astra Zeneca’s vaccin?
Citera
2021-03-25, 08:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag ifrågasätter inte att det sprids snabbt bland yngre, speciellt inte då var och varannan skola i vårt område placerar klasser i karantän men jag ställer mig ytterst skeptisk till att regeringen skulle stänga ned samhället.

Det vore att erkänna att de har agerat felaktigt och borde ha stängt ned tidigare för att pressa ned smittan ytterligare. Jag tror snarare att de hoppas att påsklovet minskar smittspridningen bland de yngre och att vädret sedan kommer förändra rörelsemönstret samt umgänget.

Vi ligger i topp nu i Västeuropa så det är ett högt spel att inte göra nåt åt det. Förra året sjönk kurvan först i Maj så har vi en månad ökning kvar?

"Sverige har högst smittotal per capita i Västeuropa
De senaste veckorna har antalet coronasmittade ökat i Sverige och vi har nu flest antal smittade per capita i Västeuropa, skriver SvD."
Citera
2021-03-25, 08:19
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Klart puckeln flyttar sig när de skörasköra och äldreäldre är vaccinerade

Ni räddarädda borde stänga av era dumburkar emellanåt
Citera
2021-03-25, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Klart puckeln flyttar sig när de skörasköra och äldreäldre är vaccinerade

Ni räddarädda borde stänga av era dumburkar emellanåt

Känns som att många har svårt för begreppen andel och antal.

Hör de att andelen unga ökat så tror de att även antalet unga har ökat men det behöver inte vara sant.
Citera
2021-03-25, 08:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Vanliga mutationer är så 2020. Nu i 2021 så är det double-mutants som gäller.

Indien med sin enorma befolkning o oanade möjligheter till mutationer är först ut.

Indian genome scientists have detected a so-called "double variant" of the novel coronavirus.

"The government said that an analysis of the samples collected from the western state of Maharashtra showed "an increase in the fraction of samples with the E484Q and L452R mutations" compared with December last year.

"Such [double] mutations confer immune escape and increased infectivity," the health ministry said in a statement."

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-56517495
Citera
2021-03-25, 08:23
Medlem
arbetets avatar
EMA avråder från användandet av ivermektin vid COVID19. Förstod nästan det. Det krävs högre doser än rekommenderat för att få någon effekt:

EMA avråder från användning av ivermektin mot covid‍-‍19

Publicerad: 24 mars 2021
Senast uppdaterad: 24 mars 2021
Kategori: Nyhet

Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA har utvärderat resultaten från aktuella vetenskapliga studier av användning av ivermektin för att förebygga och behandla covid‍-‍19. EMA:s slutsats är att sådan användning av ivermektin för närvarande inte kan rekommenderas utanför kontrollerade kliniska prövningar.
Efter de senaste medierapporterna och publikationerna om användningen av ivermektin vid covid-19 har EMA granskat de senaste publicerade resultaten från laboratoriestudier, observationsstudier, kliniska prövningar och metaanalyser.

Laboratoriestudier fann att ivermektin kunde blockera replikering av SARS‍-‍CoV‍-‍2 (viruset som orsakar covid‍-‍19), men vid mycket högre koncentrationer än vad som uppnås vid godkänd användning.

Resultaten från kliniska studier varierade, med vissa studier som inte visade någon nytta och andra rapporterade ”potentiell nytta”. De flesta studier som EMA granskade var små och hade ytterligare begränsningar, inklusive olika doseringar och samtidig användning av andra läkemedel.

Även om ivermektin i allmänhet tolereras väl vid doser som godkänts för andra indikationer, kan biverkningar öka med de mycket högre doser som skulle behövas för att uppnå koncentrationer av ivermektin som är effektiva mot viruset i lungorna. Toxicitet när ivermektin används i högre doser än vad som är godkänt kan inte uteslutas.

EMA:s slutsats att det för närvarande inte finns tillräckligt vetenskapligt stöd för att använda ivermektin mot covid‍-‍19 utanför kliniska prövningar. Det behövs ytterligare väl utformade, randomiserade studier för att dra slutsatser om huruvida produkten är effektiv och säker vid förebyggande och behandling av covid‍-‍19.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/ema-avrader-fran-anvandning-av-ivermektin-mot-covid-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in