Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Nog lägre nu?
Det är ju så lätt att bara gå in på
https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall och titta. Mellan 49- 20 år har vi: 22 st. Så nej det är
nog inte lägre, det är mer en dubbelt så många.
Vad bygger du påståendet att det är väldigt få under 70 som avlider och att det är sjunkande?
Varför inte bara ta dig en titt. Denna vecka har det redan registrerats 5 stycken avlidna som är under 40. Jag kan enbart hitta en enda vecka innan då så många unga registrerats avlidna i covid och det var vecka 19 förra året men den veckan var det sammanlagt 500 avlidna. Av de 94 som hitintills denna vecka har registrerats är 20st under 70. Jag kan inte på något vis se att den trenden är sjunkande för denna grupp.
Om vi börjar med intensivvårdade:
Vi tar vecka 11 för vecka 12 är inte komplett än.
Vecka 11 2021 20-49 på IVA: 38 st
Vecka 13 2020 20-49 på IVA: 48 st
Antal avlidna i åldersgruppen 20-49:
V 1 - 8
V 2 - 1
V 3 - 6
V 4 - 6
V 5 - 8
V 6 - 4
V 7 - 2
V 8 - 4
V 9 - 2
V 10 - 1
V 11 - 3
Jag ser faktiskt inte några stigande siffror för denna åldersgrupp bortsett då från ditt påstående om att 5 under 40 avlidit denna vecka men det är ju närmast anekdotiskt än så länge för vi vet inte hur det blir.
Dödligheten i de äldre grupperna har sänkts pga vaccineringen och det betyder ju att andelen av totalt döda under t ex 70 år stigit men det betyder ju inte att fler av denna åldersgrupp dör.