2021-03-24, 22:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag hittar inte inlägget just nu men Qwerty-66 citerade nyligen någon läkare från Uppsala som sade att det kom in mycket unga svårt sjuka patienter nu. Nästan som ett nytt virus och att det förmodligen berodde på mutationerna.

Jo jag såg det och jag bara blir lite trött på alla panikrapporter. När det gäller sydafrikamutationen så borde man enkelt kunna titta på just sydafrika då den är helt dominerande där och se en klar ökning av svårt sjuka och döda unga i så fall eller tänler jag fel?
Citera
2021-03-24, 22:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Jag hittar inte inlägget just nu men Qwerty-66 citerade nyligen någon läkare från Uppsala som sade att det kom in mycket unga svårt sjuka patienter nu. Nästan som ett nytt virus och att det förmodligen berodde på mutationerna.

Det ligger 3 st under 60 år på iva i Uppsala, så det är nog en sanning med modifikation..
Och totalt 18 st under 50 år inlagda. Vara 2 iva.
Citera
2021-03-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Dynamiken börjar svänga. Nu är det inte längre äldreboenden som är smitthärden utan ungdomsfester. Och synd att man inte kan se en grafik på åldern på dom som vårdas nu. Kanske skulle man då upptäcka att viruset har förändrats. Och riskgruppen är inte längre 70+.

Ska se om jag kan luska ut det.

Denna sida https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ visar aktuell åldersfördelning av totalt antal på IVA sedan pandeminstarten men den uppdateras var 30:e minut. Med waybackmachine kan man gå tillbaka och kolla hur det var tidigare.

2021-03-24: Medianålder 63 år.
2021-03-13: Medianålder 63 år
2021-01-06: Medianålder 62 år
2020-12-04: Medianålder 62 år

Ser ingen dramatisk ändring neråt i åldrarna - snarare en ökning. Det verkar inte heller vara så mycket äldre som drar upp medianen då väldigt få äldre över 79 hamnar på IVA.

Denna graf visar också att det inte sker någon ökning i yngre grupperna:

https://i.imgur.com/BNPqtiD.png

Riskgrupperna är nog fortfarande 70+ - det är de som dör för tillfället vad jag såg i ett tidigare inlägg.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-03-24 kl. 22:13.
Citera
2021-03-24, 22:12
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Aa, jättemånga. Hela 9 stycken i hela Sverige:
Citat:
Just nu intensivvårdas nio patienter i Sverige som är mellan 26 och 49 år gamla för corona.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvxzX/tegnell-bra-om-fler-yngre-ar-smittade-har-an-i-andra-lander
Citera
2021-03-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Aa, jättemånga. Hela 9 stycken i hela Sverige:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvxzX/tegnell-bra-om-fler-yngre-ar-smittade-har-an-i-andra-lander
Den är ju från mars förra året! Varför använder du gammal källa? Tror du ingen skulle kolla eller?
Citera
2021-03-24, 22:17
Medlem
När det gäller avlidna så verkar det fortfarande vara äldre:

https://i.imgur.com/SxS1d0R.png

Väldigt få under 70 år som avlider och trenden är sjunkande för denna grupp.
Citera
2021-03-24, 22:22
Medlem
En ännu farligare mutation nu, en läkare vill kalla det för ett nytt virus.
Citera
2021-03-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Covid-21 ett uppgraderat virus o en ny pandemi?

"Läkare: Mutationer bakom unga på iva – stort problem
Allt fler yngre och tidigare helt friska personer i åldern 30 till 40 år är i behov av intensivvård efter att de blivit smittade av covid-19, rapporterar SVT.

Fredrik Sund, verksamhetschef på Akademiska sjukhuset i Uppsala, tror att de nya virusmutationerna ligger bakom fallen.

– Jag tror det är lättast att tänka på det som ett nytt virus, ett mer allvarligt virus, säger han.

Fredrik Sund säger att det sprids lättare och orsakar svårare sjukdom. Han tycker att det är fel att se det som ”en liten variant” utan att det snarare är ett stort problem."
Japp ökning bland ungdomar och barn och förnekarna som tjatat att covid är över!

Tror ni förnekarna själv har barn förresten?
Citera
2021-03-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Den är ju från mars förra året! Varför använder du gammal källa? Tror du ingen skulle kolla eller?

Det var nog ett misstag men det är nog lägre nu.

20 mars 2020 var vecka 12.

Kollar man denna:

https://i.imgur.com/BNPqtiD.png - kolla på den gröna prickade linjen.

Så var nya på IVA för åldersgruppen 20-49 på uppskattningsvis 1,3 per 100.000.

Nu ligger nya på IVA för samma åldersgrupp på uppskattningsvis 0,7-0,8 per 100.000.
Citera
2021-03-24, 22:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast det fina är ju att Sverige varken raserat ekonomin genom att låta friska företag gå under eller behövt låna särskilt mycket pengar för att förhindra att friska företag går under på grund av pandemin. BNP har klarat sig helt ok utan någon större ökning av statsskulden.

Absolut! Jag håller med om att Sverige verkar ha lyckats bra med den ekonomiska biten.
Jag menar bara att Sverige hade haft råd att med ännu mer om vi hade behövt.
Citera
2021-03-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jahapp. Då är det väl bara för oss alla att begå självmord. Hoppet verkar ute..
Iaf om man läser här i tråden..

Enligt ett gäng (foliehattsgänget) så är det meningslöst att vaccinera sig med microchip när pandemins ändå är påhittad av Bill Gates.
Enligt ditt gäng är allt så in i helvete mörkt med nya mutationer, så det är meningslöst att vaccinera sig av den anledningen..
Eller så tror man som du förnekaren, som förnekat en tredje Våg samtidigt som spridningen har ökat när du skojat om två veckor.
Citera
2021-03-24, 22:38
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Covid-21 ett uppgraderat virus o en ny pandemi?

"Läkare: Mutationer bakom unga på iva – stort problem
Allt fler yngre och tidigare helt friska personer i åldern 30 till 40 år är i behov av intensivvård efter att de blivit smittade av covid-19, rapporterar SVT.

Fredrik Sund, verksamhetschef på Akademiska sjukhuset i Uppsala, tror att de nya virusmutationerna ligger bakom fallen.

– Jag tror det är lättast att tänka på det som ett nytt virus, ett mer allvarligt virus, säger han.

Fredrik Sund säger att det sprids lättare och orsakar svårare sjukdom. Han tycker att det är fel att se det som ”en liten variant” utan att det snarare är ett stort problem."

Att fler unga behöver intensivvård behöver inte bero på att virusvarianterna i sig är farligare eller ger ett allvarliga sjukdomsförlopp.

– Om vi har en variant som lättare sprids bland unga människor, men fortfarande har samma frekvens av svårt sjuka, är det inte farligare egentligen. Men procentuellt blir det fler unga bland de allvarligt sjuka, säger Michael Lindberg.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalalakaren-om-den-nya-smittspridningen-det-ar-orovackande
Senast redigerad av Kvastfeningen 2021-03-24 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in