2021-03-24, 17:34
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Lambertz kommer nog inte ge sig vad än som. Det kommer bli anmälningar i skur. Inte att hoppas för mycket för kärringen kommer ju inte tvingas sitta en ynka dag i häkte men upp i öronen lär hon få.

Undrar om det är slut nu på den juridiska pro bono privatrådgivningen hon fick av honom? Hur ska det nu gå för henne i förtalsmålet som ska upp i rätten om två veckor...?
Citera
2021-03-24, 17:35
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Du vet ju inte vad som står utredningen, så om du menar att det borde ha gått till åtal får du nog fundera ett varv till.
Du bör nog gå tillbaka och se vad den ordväxlingen handlade om eftersom att du dragit fel slutsats av det jag skrev.
Citera
2021-03-24, 17:36
Medlem
är det någon som har hela svt intervjun, utan klippning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
De flesta män som anmäls för våldtäkt döms inte. Och jag tror inte att alla dessa män som går fria är justitieråd eller hovrättspresidenter.

Att så många går fria är ett tecken på en ännu fungerande dömande makt. Och relativt duktiga åklagare som inte tar fall upp i rätten mer än vad som bedöms hålla.

Det är klart att många av de män som inte åtalas/blir frikända har gjort sig skyldiga till våldtäkt. Men detta är priset vi får betala i en rättsstat. Det är många tjuvar som släpps i brist på bevis, det är många våldsmän och mördare som släpps i brist på bevis. Visst skulle många fler kunna lagföras om man tubbade på beviskrav. Men vi skulle också få mången oskyldig i fängelserna. Och jag tror inte att så många egentligen vill ha en sådan utveckling.

Själv är jag en medelålders man som av hela mitt hjärta hatar våldtäktsmän. Jag har döttrar, en hustru, mamma, systrar mm som jag är rädda om, därtill värnar jag om alla andra kvinnor. Ingen skall behöva bli utsatt för nåt så skändligt som en våldtäkt.

Men lika mycket som man hatar våldtäktsmän måste man hata (den förhoppningsvis mycket lilla skara) kvinnor som fejkar våldtäkt. Ty dessa kvinnor gör sina medsystrar jävulskt illa. Dels genom att alla kvinnor kan misstänkas för lögn, dels genom att polis och åklagare tvingas utreda det som inte har hänt, vilket tar tid och resurser från att utreda de våldtäkter som faktiskt har hänt. Sen är det såklart så att det är hemskt för den man som oskyldigt blir anklagad.

Jag har flera kompisar i poliskåren som berättat om uppdiktade anmälningar. Känner också vakter på Finlandsfärjorna. Har fått höra mycket om kvinnor som jagat karlar och sedan framåt tidig morgonkvist kommit till vakterna och anmält våldtäkt. Då måste mannen lämnas till polis på Åland, i Helsingfors eller Stockholm. Och i 30-40% av fallen har det vart frivilligt sex. Men damen i fråga har nyktrat till, kanske hon har man hemma och hon känner att han kommer att se att nåt har hänt.

I Lambertz-fallet är jag övertygad om att han är oskyldig. Damen har ju en historia av ett antal anmälningar vilket ökar sannolikheten för att anmälan mot GL är hittepå. Men jag kan ju inte veta, precis som polis och åklagare inte heller kan veta. Men fallet hade troligtvis inte hållit i domstolen och då gjorde åklagaren rätt som lade ner förundersökningen.
Tack för ett bra och läsvärt inlägg!
Juridik är svårt.
Under begynnelsens tid har människan lärt sig ljuga, allting hade underlättat om vi som art aldrig lärt oss det.
Konsekvensen när kvinnor ljuger om våldtäkt är förödande för de som verkligen drabbas.
Jag tycker att det är bra att GL gick fri men han är av vissa alltid skyldig ,Det är också ett straff.

Kvinnan i fallet kommer gå vidare i sitt liv. Det här skakar hon av sig tills nästa man dyker upp, han finns där ute och är beredd att gå i fällan.
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Jag är faktiskt på kvinnans sida nu jag tror mycket mer på henne än på GM.
Det efter att gubben Lamberts har gått ut med att han stämmer staten på 1 miljon,
alltså vilken jävla rättshaverist!!!
Hoppas det blir överklagan o han blir fälld.

Nu fattar jag inte vad du menar - han kan inte bli fälld för något!? Han är inte tilltalad just nu i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Tänkvärt är också att GL friades nu pga kvinnans bakgrund trots att åklagaren ansåg att bevisen i sig var mycket starka.

Bevisen var förstås inte starka men fullt tilltänkta för att spärra in män några år men nu sprack det pga kvinnans historia.

Så om detta hade varit första gången för kvinna hade GL varit körd. Vad säger egentligen det om beviskraven som ställs? Alla kvinnor kan få åtminstone en man i fängelse om de bara hittar på en bra saga.

Bra sagor klarar dessbättre inte korkade kvinnor att hitta på men tokfeministerna stöttar varandra och lär ut hur en bra saga ser ut. Den kvinna som lägger lite tid på att undersöka detta vet alltså vad hon ska göra och säga och vad som inte fungerar.
JA. Samt att tokfeministerna säkert har interna specialkurser , i konsten att modifiera/nästanradera innehållet i sina mobiler? Ungefär som intagna i Kumlabunkern redan för 30 år sen började ordna med internkurser i s.k. Cellplanering (vilket innebär att en påslagen mobil snabbare leder till cellen).
Vart ska för övrigt felanmälerskan flytta?? Och vilket blir hennes nya namn? Något exotiskt?
Citera
2021-03-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daikoku
Förvisso är Lambertz ett stolpskott och borde hålla sig till kvinnor närmare sin egen ålder,

Varför borde han det? För att det är mer moraliskt sett från samhällets synpunkt? Är man en gubbe ska man vara impotent och leva ihop med en ful gammal kärring, annars är man gubbslem?
Citera
2021-03-24, 17:38
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nu fattar jag inte vad du menar - han kan inte bli fälld för något!? Han är inte tilltalad just nu i alla fall.
Det ska överklagas.
Citera
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedstrumpa
Psykiskt sjuka kan också vara våldtäktsoffer. Eskort/prostituerade kan naturligtvis också vara våldtäktsoffer. Såväl som personer som spelat in en porrfilm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Likhet_inf%C3%B6r_lagen

Visst kan det vara så även om många vill kalla det för olycksfall i arbetet.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Lambertz kommer nog inte ge sig vad än som. Det kommer bli anmälningar i skur. Inte att hoppas för mycket för kärringen kommer ju inte tvingas sitta en ynka dag i häkte men upp i öronen lär hon få.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men hur fan kan den åklagare som var förundersökningsledare i våldtäktsmålet bli den som ska bedöma om kvinnan har gjort sig skyldig till falsk tillvitelse.

Blir inte det jäv?

Hon ska ju bedöma sig själv på sätt och vis i och med att det var hon som såg till att Göran Lambertz blev häktad.

Fast vet vi om det var Bokefors som tog det beslutet själv?

Göran lär inte ge sig och nu kan han ju väcka enskilt åtal för falsk tillvitelse när det beslutats att inte inleda någon förundersökning. Fast det lär ju bli rätt svårt om det inte finns något bra bevisning.

Citat:
Ursprungligen postat av Roedstrumpa
Förvisso - men i just detta fall berättade ju även förövaren att kvinnan var berusad, t.o.m 'däckad'

Göran har väl aldrig sagt att EA var "däckad" utan har sagt att båda var berusade men inte så berusade att ingen inte kunde ge samtycke så sluta kalla någon för förövare enbart på grund av detta. Göran kanske också i så fall var för full för att ge samtycke. Uppenbarligen ångrar han sig.
Citera
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vilka "garantier" är du beredd att lämna?

Det finns en kvinna som har gjort det till en födkrok att syssla med bedrägerier, nämligen Catrin Hedlund i Södertälje. Tråd finns.
Hon har också försökt att få ut försäkringspengar för en påhittad våldtäkt i Turkiet, så det händer nog att det modus operandi tillämpas av oärliga kvinnor. De struntar helt i den skada de åstadkommer för sina medsystrar. De är giriga egoister som bara är ute för att roffa åt sig ersättning, det är min uppfattning.

Här lite från BloggBevakning:
https://nyheter24.se/bloggbevakning/2017/01/09/sanningen-kommer-alltid-fram-till-slut/
Att lyfta upp ett eller 10 fall gör det inte mer än sällsynt. Försäkringsbolagen är dessutom inte en speciellt godtrogen motpart. Finns precis ingenting i det här fallet som talar för att syftet med anmälan skulle vara att få ut ett skadestånd med tanke på att vem som helst fattar att allt skulle bli synat i sömmarna. Hon har dessutom ett nedlagt fall med sig sedan innan.
Senast redigerad av vitvalen 2021-03-24 kl. 17:40.
Citera
Medlem
Neolitikums avatar
Säterjuridik

Det mystiska är att GL sa igår att han ska lämna i stämningen mot staten till Stockholms Tingsrätt.
Citat:
Det var igår, tisdag, som toppjuristen Göran Lambertz meddelade att han skickat in en stämningsansökan om oskyldigt frihetsberövande till Stockholms tingsrätt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-lambertz-stammer-staten-pa-en-miljon-kronor

Göran har varit justitiekansler och känner till turerna kring detta.
https://www.jk.se/skadestand/skadestand/

Citat:
Jag ansöker om stämning mot staten genom justitiekanslern och yrkar att staten ska förpliktas att till mig utge en miljon (1 000 000) kr jämte ränta från dagen för delgivning av stämning till dess betalning sker

Han tvingar nu till sig en gräddfil genom att gå förbi justitiekanslern dit en ansökan ska skickas och som avgör som enda enhet om något fel begåtts samt om skadestånd ska utbetalas.
Jag tror att har förlitar sig på en nepotism inom rättssystemet som han ingår i, en sammanslutning som officiellt inte existerar men som kan få jk att "ta rätt beslut".
Varför annars göra denna stämning mot staten på en inkorrekt vis fast han vet bättre?

För övrigt så hade jag inte läst hans wiki-artikel. Den gav intressanta upplysningar som jag missat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Lambertz
Citera
Medlem
Såg på Efter fem på tv4. Katarina Wennstam intervjuas och kallar Lambertz för en kriminell och anklagar honom för att han själv varit med och sett till att att det finns krav på stödbevisning vid våldtäktsåtal. Hon säger även något i stil med att kvinnan är ett våldtäktsoffer i och med att hon gjort en anmälan och det kan inget ändra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in