2021-03-23, 23:26
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Jämförelsen med Norge haltar dock lite. De norska landslagsåkarna har väl landslagsvallning/landslagssupport åtminstone under den nationella premiären och de NM-tävlingar som går under säsong. Påtagligt många som åker i något av de olika landslagsställen också. Kanske lite lättare att ha "klubbkänsla" när man ändå har landslaget i ryggen på de tävlingar som används som VC/mästerskapsuttagning eller formavstämning/del i förberedelserna för toppåkarna. .

Sen har väl Sverige en tradition av ett relativt fåtal starka klubbar med flera landslagsåkare. Rent "strukturellt" i skidsportens organisation får väl de största svenska klubbarna närmast jämföras med de norska regionlagen, även om det nya Team Svenska Spel med elitmiljöer på hemmaplan (eller vad fan man nu kallar det) också fyller den funktionen.
Om jag förstått det rätt så måste norska landslagsåkare köra i landslagsdräkten på alla (?) tävlingar. Dvs det blir inte alls lika intressant för sponsorer att gå in med pengar i en klubb med landslagsåkare, eftersom klubbdirektör nästan aldrig syns.
Dessutom har man i Norge starka kretsar (distrikt), så stor del av elitverksamheten sköts via den och andra ”lag” (tänk på långloppen).
Citera
2021-03-23, 23:38
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Om jag förstått det rätt så måste norska landslagsåkare köra i landslagsdräkten på alla (?) tävlingar. Dvs det blir inte alls lika intressant för sponsorer att gå in med pengar i en klubb med landslagsåkare, eftersom klubbdirektör nästan aldrig syns.
Dessutom har man i Norge starka kretsar (distrikt), så stor del av elitverksamheten sköts via den och andra ”lag” (tänk på långloppen).
Tror de får köra med klubbdräkt men inte med teamdräkt.
Citera
2021-03-24, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Tror de får köra med klubbdräkt men inte med teamdräkt.
Fast tror klubbdräkten måste ha samma märke som landslagsdräkten (tänk Astrid Jacobsen).
Citera
2021-03-24, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Fast tror klubbdräkten måste ha samma märke som landslagsdräkten (tänk Astrid Jacobsen).
Ja, när Heming hade Trimtex fick de ta fram en egen dräkt till Astrid från Björn Dählie.
Citera
2021-03-24, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Det måste väl till och med du fatta
Vad har du för problem egentligen? Konstant en otrevlig ton, speciellt när du ska leta upp något inlägg där någon haft fel och mästra personen i efterhand. Säg till innan du har facit istället, och var lite trevlig. Herregud.
Citera
2021-03-24, 11:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Några noteringar från FIS-webbplats. Rankinglistor (som inte är samma sak som FIS-poänglistorna eller ställningen i världscupen) och de röda grupperna är nu uppdaterade efter säsongen.

I damernas sprint är Lampic i topp före Fähndrich och Svahn. Dahlqvist femma, Sundling sjua, Hagström 13:e och Ribom 15:e. Röda gruppen består av de 15 bästa så fem svenskor i den röda gruppen. Falk 18:e. Så sex svenskor topp 20 vilket kan ha betydelse för platser till minitouren i Ruka. Noterbart att inga norskor är topp-20, Stenseth bästa norska på 21:a plats (vilket kommer av att Norge deltog så lite världscupen men också att de är relativt svaga i sprint). Det i sin tur bör innebära att Norge bara får ställa upp med sex åkare i minitouren i Ruka då de ej heller har vinnaren i Skandinaviska cupen eller totala världscupen.

I damernas distans är Ebba i topp före Diggins och Stupak. Frida åtta men ingen mer svenska topp-15 så bara två svenskor i den röda gruppen. Svahn 16:e, Ribom 17:e, Kalla 25:a, Maja 30:e och Jonna 32:a.

I herrarnas sprint är Pellegrino i topp före Retivykh och Bolshunov. Oskar fyra men han är ende svensk topp-20. Häggström nästa svensk på 23:e plats. Det bör betyda att vi bara får delta med sju svenska herrar i minitouren i Ruka.

I herrarnas distans är Bolshunov i topp före Yakimushkin och Kreuger. Burman bäste svensk på 17:e plats och Poromaa 23:a.
Citera
2021-03-24, 11:30
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Vad har du för problem egentligen? Konstant en otrevlig ton, speciellt när du ska leta upp något inlägg där någon haft fel och mästra personen i efterhand. Säg till innan du har facit istället, och var lite trevlig. Herregud.
Att vintersport har potential att vara ett riktigt bra forum men att modsen går emot forumets regler och låter det förvanskas till ett jävla hallabalo
Citera
2021-03-24, 11:34
Medlem
Citat:
Att vintersport har potential att vara ett riktigt bra forum men att modsen går emot forumets regler och låter det förvanskas till ett jävla hallabalo
Jag ser inte vad inlägget du senast svarade på har med det att göra, inte heller de du brukar vara otrevlig mot i olika eventtrådar. Ta upp dina problem med en moderator istället, det får nog ler gehör än att vara dryg i diverse trådar.
Citera
2021-03-24, 13:35
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Jag ser inte vad inlägget du senast svarade på har med det att göra, inte heller de du brukar vara otrevlig mot i olika eventtrådar. Ta upp dina problem med en moderator istället, det får nog ler gehör än att vara dryg i diverse trådar.
Jag skickade PM till vf i fredags utan svar. Så nu testar jag andra sätt
Citera
2021-03-24, 14:26
Medlem
Citat:
Jag skickade PM till vf i fredags utan svar. Så nu testar jag andra sätt
Ja, nivån höjs nog av att du fortsätter att idiotförklara folk.
Citera
2021-03-24, 14:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
ebba tjänade mer än johaug denna världscupssäsongen vilket var märkligt. +800Kkr mot +500Kkr. Frida bara +100Kkr som bara är dubbelt mot Falk.😄.

Bollen drog in 2MKr, mest av alla.

Både de svenska och internationella lönelistorna avspeglar hur det gick i Tour de Ski. Diggins vann, och därför ligger hon i topp. Norge avstod touren plus en hel del andra tävlingar, och då hjälpte det inte att Johaug vann det mesta hon ställde upp i. Bolshunov åkte ju i princip allt som gick att åka och gjorde det bra, och tjänar därefter.
Citera
2021-03-24, 15:39
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Både de svenska och internationella lönelistorna avspeglar hur det gick i Tour de Ski. Diggins vann, och därför ligger hon i topp. Norge avstod touren plus en hel del andra tävlingar, och då hjälpte det inte att Johaug vann det mesta hon ställde upp i. Bolshunov åkte ju i princip allt som gick att åka och gjorde det bra, och tjänar därefter.
jo men med tanke på att Johaug vann så mycket ändå så trodde jag hon skulle slå Ebba, som endast vann ett race. Kanske inte skiljer så mycket i prispengar då mellan ettan och tvåan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in