2021-03-23, 15:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag skrev inte det men mina siffror kom från covidstatistik, den sidan har verkligen blivit grymt bra. Man kan ju verkligen nörda ner sig totalt i den.
Platz.se har rullande per 7 dagar och län. Det är bättre, det går fortare att se trendbrott. Covidstatistik har bara fixerade hela veckor vad jag vet...

https://platz.se/coronavirus/?lan=varmland

Men det är lättare att få översikt på covidstatistik.se
Citera
2021-03-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Säg det till alla som förlorat sina jobb och fått sina liv förstörda pga alla restriktioner. Spotta på svenska arbetare för att du själv vill bli instängd som en hare.

Det är värre att folk dör än att de blir arbetslösa.
Citera
2021-03-23, 15:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Härligt! Dödssiffrorna sjunker som en sten. Det omdiskuterade Oxford-vaccinet förefaller göra underverk.

Storbritanniens södra grannland förefaller däremot ha stora problem med hårt belastad intenssivvård.

Många afrikaner i Frankrike med låga D-vitaminnivåer.
Citera
2021-03-23, 15:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tog statistiken från samma sida som du länkar.

Det står att man kumulativt gjort 112M test, men bara 78M av dessa är PCR-test.
Jag förstår uppriktigt sagt inte hur du kan misslyckas i ALLA dina försök att inhämta och tolka information.

Här är antalet utförda antigentester per dag räknat från 1 Januari.

Samtidigt utförs således över en MILJON andra tester per dag. Och så säger du att att en TREDJEDEL av testerna är antigen..?
Citera
2021-03-23, 15:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Dum fråga kanske, men såg att det var 53 nya dödsfall.

Vilka är det som dör nu när alla dom äldre är vaccinerade?
Främst äldre ovaccinerade. Man ser att de äldsta 90+ som är färdigvaccinerade sedan ett tag har minskat i förhållande till andra grupper.
V10 dog 21st 90+, 65st 80-89år. 90+ gruppen var alltså 32% av 80-89gruppen.
V11, 12st 90+, 44st 80-89. (27%)

Men ser man t.ex. i början av året:
V1, 213st 90+, 297st 80-89. (72%)
V2, 268, 383, (70%)

Det syns att 90+ de senaste veckorna har ett mycket bättre skydd än övriga grupper. Dom har också varit vaccinerade i över en månadstid. På gruppen 80-89 är det ännu inte tydligt. Det är endast 52% vaccinerade i den gruppen ännu och då tar det minsta 2-3 veckor innan vaccinet ger nått skydd.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Han är ju fan långt ifrån någon vaccin-motståndare din stolle....
... i det här fallet.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Det är värre att folk dör än att de blir arbetslösa.

Det var ingen som brydde sig när 84-åringar dog av cancer eller hjärtproblem. Nu när de dör av covid är det helt plötsligt inte okej.
Citera
2021-03-23, 15:22
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Median 80-någonting nu alltså.

Finns median/medel av åldern på de döda som graf över tid?
Jag vet inte, kanske någon annan vet?

Det är ju svårt att dra några slutsatser av att de är yngre. Kan ju både bero på vaccin och varianter.

Lite intressant att se vad som nu sker. Dödsfallen brukar inte öka fören ganska många veckor efter att antal fall börjat öka. Rent tidsmässigt tycker jag att den ökningen borde komma nu, inte tidigare. Blir det ingen ökning denna vecka så det mycket bra.

De skulle haft statistik på åldersfördelning regionalt.

Citat:
Platz.se har rullande per 7 dagar och län. Det är bättre, det går fortare att se trendbrott. Covidstatistik har bara fixerade hela veckor vad jag vet...

https://platz.se/coronavirus/?lan=varmland

Men det är lättare att få översikt på covidstatistik.se

Ja, den sidan är också bra.
Citera
2021-03-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Han är ju fan långt ifrån någon vaccin-motståndare din stolle....

Vad vill han/vad föreslår han då?

Vi kan inte massvaccinera.

Vi kan inte begränsa smittspridningen för då blir det bara värre till slut.
Citera
2021-03-23, 15:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag vet inte, kanske någon annan vet?

Det är ju svårt att dra några slutsatser av att de är yngre. Kan ju både bero på vaccin och varianter.

Lite intressant att se vad som nu sker. Dödsfallen brukar inte öka fören ganska många veckor efter att antal fall börjat öka. Rent tidsmässigt tycker jag att den ökningen borde komma nu, inte tidigare. Blir det ingen ökning denna vecka så det mycket bra.

De skulle haft statistik på åldersfördelning regionalt.

Ja, den sidan är också bra.
Och här ser det ut som att den kommit nu: https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-deaths-7-days-average
Citera
2021-03-23, 15:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det var ingen som brydde sig när 84-åringar dog av cancer eller hjärtproblem. Nu när de dör av covid är det helt plötsligt inte okej.
Är det? det är väl tvärt om. Deras liv var ju inget man ens försökte rädda. Många fick ju inte ens dropp eller syrgas. Iva vård får de ju inte så många fortfarande, men de kanske är för sjuka för den. Men så viktiga att man kan ge de dropp och syrgas får vi väl hoppas att de är.
Citera
2021-03-23, 15:31
Medlem
Citat:
Och här ser det ut som att den kommit nu: https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-deaths-7-days-average

Nja. Går inte att kolla på ett glidande medelvärde så nära nutid.

Det går upp på slutet men det beror ju på att det rapporterades 0 döda i Lördags, 0 i Söndags och 0 i Måndags och sedan alla fall över helgen och måndagen idag så blir det ju en liten tipp upp på slutet.

Mycket talar ju för att det blir en lägre siffra imorgon jämfört med Onsdagen förra veckan och då är nästan hela uppgången borta i glidande medelvärde.

Vad visar den där grafen egentligen?

Det är inte rapporteringsdatum och det är inte faktiskt avlidendatum.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-03-23 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in