2021-03-23, 14:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedikerad
Var Arpi och Teodorescu bara ute efter att svärta ner Tino Sanandaji från första början?

Nej, jag tror snarare att de beundrade honom. Problemen verkar bero på två saker:

1. Klumpigt och otrevligt agerande från Sanandaji och övriga ägare.

2. Journalisternas ovana vid och motvilja mot ägarstyrning.

Kombinationen var.......osund, minst sagt. Ironiskt nog hände en liknande sak när Teodorescu blev chef för GPs ledarsida och flera av journalisterna där förde en offentlig kampanj mot henne och ledningen.

Citat:
Kolla bara hur alla medier målar upp denna situation - de är rädda för ny media som kan konkurrera ännu mer än vad sociala medier redan gör.

Bulletin sänkte sig själv, men det stämmer såklart att övriga njuter av det. Missunnsamheten får fullt spelrum och det skrivs spaltmil, till skillnad mot hur man hanterar till exempel Ehrenbergs svindlerier.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minnesdu
Exakt. Tyvärr är bradgardsindianen inte den vassaste här, får känslan av att han är ett sminkat vänstertroll.

Själv har jag inget förtroende för Swebtv, men det big tech gjorde är enormt fel. Är man vän av sanningen så publicerar man detta. Vilket de dock gjorde, efter ett tag...

Lol, och du visar gång på gång att du inte är förankrad i verkligheten.
Citera
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minnesdu
Ja nu är vi inne på konspirationsteorier, men man har ju sett värre. Är ju inte omöjligt att Ivar eller Alice har fått löfte om någon anställning framgent men se till att förstöra, ja menar, vem fan ser till att de inte kan använda sig av utgivningsbeviset, så jävla lågt.
Men framtiden får utvisa om det finns någon rimlighet i detta.

Givetvis. Har samtidigt svårt att se hur Tino och ägarna varit otydliga? När de bråkat från start så finns det ju ingenting som tyder på det.

Verkar snarare som en efterhandskonstruktion av Ivar Arpi & co för att rädda sitt eget skinn hos MSM.
Citera
2021-03-23, 14:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Om Arpi talar sanning så är det ett trams-projekt från början som bara fungerar i Tinos fantasivärld.
Eller så vet syltryggsliberalen Arpi vilka värdeord han skall strössla med för att trigga PKisternas pavlovianska reaktion på ordet althöger.

Jag har varit skeptisk till Arpi en längre tid, en roddare, nu tycker jag direkt illa om honom.
Citera
2021-03-23, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast är det deras storlek som den förmenta censureringsrätten kopplas till? Det handlar väl möjligtvis om att de annars ses som ansvariga för vad andra lägger upp?

Det kanske är värt att några kanaler offras på yttrandefrihetens altare för att YouTube inte ska släckas ned totalt i något land med en möjlighet att åtminstone nå ut med företeelser som annars tenderar att hamna i skymundan?

Detta är ju lite OT men problemet med stora aktörer som Youtube är väl just att de inte drar gränsen vid yttrandefrihet utan vid sina egna regler.

Det har de såklart såväl äganderättslig som åsiktsfrihetlig rätt att göra. Problemet uppstår först när man genom sin storlek blir en del av det offentliga rummet, och således får möjlighet att reglera sådant som hellre ska regleras i lag.
Citera
2021-03-23, 14:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Absolut, men det är lite upp till Neuding att bestämma hur tillåten den variationen är. Det är dessutom inte fel av henne att sätta sig emot ett uppenbart "fallskärmsjobb", då Lindberg utöver bristfärdig talang ju är vän med ägartrion och verkar ha blivit publicerad just den vägen.
Fast hela mediabranschen är ett klusterfuck av vänner, svågrar, buksvågrar, släktingar och sängvägskarriärister. Vad är skillnaden?
Citera
2021-03-23, 14:29
Medlem
minnesdus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Detta är nog misstaget ägarna också gjorde - som många här på Flashback och annorstädes trodde man att alla som "rör om i grytan" på högerkanten har samma åsikter som en själv, men inte vågar ta ut svängarna för att man är rädd om jobbet. Ockhams rakkniv lämnas därmed bestämt i medicinskåpet - man bortser helt från den rimliga förklaringen att framstående skribenter kanske inte delar åsikter med febrila tangentbordskrigare på Flashback, eller invandringskarriärister som Tino och liknande.

Säkerligen var det så. Problemet här är väl delvis då att någon, eller båda parter inte accepterade den andras åsikter. Att Arpi och hans gäng inte accepterade detta är väl ändå rätt tydligt nu va? Känns så typiskt liberaler, leker frihetliga men accepterar inte andras åsikter
Citera
2021-03-23, 14:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det fanns det inte, lika lite som det funnits skäl att stänga en rad andra kanaler på högersidan men man har låtit andra med annan politisk inriktning fortsätta trots större regelöverträdelser.
Att big tech är ett enormt demokratiproblem undgår få, att vänstern och vänsterliberaler tror att det inte är ett problem för att de för tillfället undgår censur är ett klassiskt misstag.

Bulletin hade kunnat kritisera och lyfta upp den här problematiken på en rad olika sätt om man nu hade haft yttrandefrihet på dagordningen. Det hade man inte. Men att leka rättrådig och principfast fungerar tydligen utmärkt när man vill skydda sin eventuella reträtt.

Kan du ge exempel på detta? Alltså exempel på dels släckta kanaler relaterat till deras politiska profil, och gärna specificera vad du anser är harmlösa överträdelser eller "värre"?

jag tycker mig sett kanaler släckas oavsett politisk hemvist, ja även kanaler som inte har politiska ansatser öht.
Citera
2021-03-23, 14:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan du ge exempel på detta? Alltså exempel på dels släckta kanaler relaterat till deras politiska profil, och gärna specificera vad du anser är harmlösa överträdelser eller "värre"?

jag tycker mig sett kanaler släckas oavsett politisk hemvist, ja även kanaler som inte har politiska ansatser öht.
Du missade hela USA-valet och big techs censur av republikaner under valrörelsen?
Citera
2021-03-23, 14:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Det är ett illa skött och bemannat projekt, nu hade man iofs inte utgivningsbevis så Neuding var väl inte riktigt den grindvakt hon trodde sig vara. Får vi tro Nils Funcke så riskerade eventuella källor och skribenter juridiskt ansvar.
Haha, men hon var i god tro i alla fall . Funcke måste väl vara en av de mest överskattade svenskar som lever idag? En journalist som kallas "yttrandefrihetsexpert".

Citat:
]Men det är ett sidospår, jag tycker att Tino S. lyckades skjuta sig själv i foten med sitt gapande och buffliga sätt.
Däremot har Neuding och Arpi lyckas framställa sig själva som inkompetenta att driva en tidning. Dessutom verkar Arpi ha svårt för sanningen och är duktig på att sprida halvsanningar och lögner för att framstå i bättre dager.
Så det här ensidiga spottandet på ägarna och Tino S. ställer jag mig tveksam till.
Neuding och Arpi är minst lika goda kålsupare, även om deras manér och vältalighet åker åttor ikring Tino S. Men innehållsmässigt ger jag ronden till Tino S. på poäng.
Helt rätt. Jag har hittills inte sett någon journalist ställa den högst relevanta frågan "men är det inte rimligt att en ägare ska kunna ha inflytande över innehållet?". Inom journalistiken ska det tydligen vara någon form av "järnridå" mellan ägare och redaktion, något som annars sällan förekommer i andra företagsstrukturer.
Citera
Medlem
När det gäller mediepersonligheter så är deras lojalitet alltid först och främst till den egna yrkeskåren. De förstår givetvis att det finns en tid bortom nuvarande arbetsgivare, därför kommer mediapersonerna inte vara lojala nuvarande arbetsgivaren utan lojala sitt skrå.

Att vissa journalister håller igen stämmer nog, men det här visar att det kanske inte har med arbetsgivaren att göra utan med skrået.

Kanske skulle Tino istället anställt några pensionerade personer som inte är så kåta på sin egen karriär. Eller personer som redan presterar bra i alternativmedia, t.ex. Egor Putilov.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dedikerad
Det var nog Arpi ändå för Boscanin sitter kvar, men varför vill Arpi sänka Bulletin?

Var Arpi och Teodorescu bara ute efter att svärta ner Tino Sanandaji från första början?

Kolla bara hur alla medier målar upp denna situation - de är rädda för ny media som kan konkurrera ännu mer än vad sociala medier redan gör.

Rent allmänt, så ska man nog tänka på Hanlons rakblad:
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Men, vi får väl se var Teodorescu och Arpi dyker upp härnäst.

PS Jag misstog mig f.ö. - Journalisten hade fått inspelningen, när Arpi gav dem en intervju... så det är väl inte osannolikt att det var han som gjorde inspelningen och kontaktade Journalisten.

Det är ju ett agerande i linje med, att Arpi såg till när han slutade, att Bulletin inte kan använda sig av utgivningsbeviset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in