2021-03-22, 18:40
Medlem
busy-signals avatar
Gillar inte heller kivra.
Av den enkla anledningen att dom inte har nån klickbar länk till hemsidan i sina mailutskick.
Gissar att det är för att dom vill pusha sin app, som jag inte är sugen att använda.
Principhaverist, jag?? Kanske en liten gnutta...
Citera
2021-03-22, 18:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tro gör folk i kyrkan. Att "missa kivra" är väl strulputtarnas digitala motsvarighet till att ignorera och inte öppna fönsterkuvert - detta har man ju sett ett antal gånger på lyxfällan. Många verkar gilla att strutsa.

En digital motsvarighet har funnits länge: "Pengarna är på väg, måste blivit något fel i banköverföringen". "Swish funkar inte för mig just nu."
Citera
2021-03-22, 18:53
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Känns som en generationsfråga.
Den äldre generationen är hemskt dåliga på att hålla koll på sin e-post.
Inboxen är fylld med nyhetsbrev, spam och notifikationer varje gång klasskamraten man inte sett på 20 år laddar upp ett nytt foto.
Inte undra på då att en app som Kivra ställer till problem när en ny faktura dimper ner mitt mellan dagens recept från ICA och en rysk brud som är kåt på dig.
Har man det å andra sidan så pass städat att det max dyker upp ett par nya e-post meddelanden per dag så är det helt underbart.

Att slippa ha en hel byrå full med pappren som man måste bläddra igenom är så skönt.
Citera
2021-03-22, 19:09
Medlem
Deagle66s avatar
Hade Kivra tidigare.
Efter avslutat konto och progeammet raderat så känns det bättre...
Citera
2021-03-22, 19:18
Medlem
Citat:
Låter helt otroligt sjukt, själv tecknade jag mig för kivra i syfte att få deklarationen tidigt. Ingen tjatade om det överhuvudtaget.

Jag skaffade minmyndighetspost.se för det. Kivra har jag inte sett någon anledning till att skaffa.

Om TS inte vill ha kvar Kivra-tjänsten så förutsätter jag att det är enkelt att avsluta den och få posten som vanligt igen.
Citera
2021-03-22, 19:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag skaffade minmyndighetspost.se för det. Kivra har jag inte sett någon anledning till att skaffa.

Om TS inte vill ha kvar Kivra-tjänsten så förutsätter jag att det är enkelt att avsluta den och få posten som vanligt igen.

Jo men jag gillade även det faktum att det inte bara var myndigheter som kunde skicka digitalt hos kivra.

Idag får jag nästan ingenting i brevlådan längre utan det mesta hamnar antingen direkt i internetbanken eller hos kivra. Visst är det enkelt att avsluta, eller välja ut vilka avsändare man vill ha digitalt respektive i brevlådan.
Citera
2021-03-22, 20:07
Medlem
Varför i helvete signar man upp för något sådant ens? Det räcker att läsa två meningar om "tjänsten" så förstår man att de liksom Klarna har som affärsidé att göra folks liv till ett helvete med små dryga avgifter, svårt att lämna osv. En riktig bög garanterat som styr företaget och de delar garanterat ut fina priser bland sina anställda till de som lyckats lura flest vanliga hederliga folk på pengar varje månad.
Citera
2021-03-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför i helvete signar man upp för något sådant ens? Det räcker att läsa två meningar om "tjänsten" så förstår man att de liksom Klarna har som affärsidé att göra folks liv till ett helvete med små dryga avgifter, svårt att lämna osv. En riktig bög garanterat som styr företaget och de delar garanterat ut fina priser bland sina anställda till de som lyckats lura flest vanliga hederliga folk på pengar varje månad.

Och vilken/vilka tjänster hos Kivra är avgiftsbelagd?
Citera
2021-03-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Det kostar inget utan avsändaren betalar precis som med fysisk post.
Citera
2021-03-22, 20:35
Bannlyst
Citat:
Jo men jag gillade även det faktum att det inte bara var myndigheter som kunde skicka digitalt hos kivra.

Idag får jag nästan ingenting i brevlådan längre utan det mesta hamnar antingen direkt i internetbanken eller hos kivra. Visst är det enkelt att avsluta, eller välja ut vilka avsändare man vill ha digitalt respektive i brevlådan.
Samma här får endast reklam i brevlådan numera. Har haft Kivra i många år och gillar tjänsten. Varje gång det kommer ett brev eller en räkning till Kivra så får jag både sms och mejl om detta. Om det är en räkning och sista betalningsdatum närmar sej och jag inte har markerat den som betald så skickas en påminnelse. Svårt att missa nån räkning och skönt att slippa strulet med pappersfakturor. En annan fördel med digital brevlåda är att du kan befinna dej var som helst och ändå ha koll på viktig myndighets och företagspost. Väldigt bra om man t.ex. är utomlands eller på sommarstället.
En annan digital tjänst som underlättar vardagen är 1177 Vårdguiden, där kan man boka/avboka läkarbesök, plus lite annat.
Finns många digitala tjänster som gör vardagen lättare.
Citera
2021-03-22, 20:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Samma här får endast reklam i brevlådan numera. Har haft Kivra i många år och gillar tjänsten. Varje gång det kommer ett brev eller en räkning till Kivra så får jag både sms och mejl om detta. Om det är en räkning och sista betalningsdatum närmar sej och jag inte har markerat den som betald så skickas en påminnelse. Svårt att missa nån räkning och skönt att slippa strulet med pappersfakturor. En annan fördel med digital brevlåda är att du kan befinna dej var som helst och ändå ha koll på viktig myndighets och företagspost. Väldigt bra om man t.ex. är utomlands eller på sommarstället.
En annan digital tjänst som underlättar vardagen är 1177 Vårdguiden, där kan man boka/avboka läkarbesök, plus lite annat.
Finns många digitala tjänster som gör vardagen lättare.

Jupp, här är en väldigt vettig digital tjänst till i händelse du inte sett den, kombinerat med en "reklam nej tack" så är det nu bara samhällsinformation som dimper ner här - den går inte att avsäga sig tyvärr.
https://www.swedma.se/reklamsparr/nix-adresserat/nix-adresserat-konsumentinformation/
Citera
2021-03-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Nej, Kivra hanterar företag och myndigheters post. Istället för att du ska få en massa fysiska brev hem så samlar de breven prydligt och fint i en app samt på en hemsida. Hos vissa företag kan du även koppla så att du får kvitton i appen istället för ett fysiskt kvitto, tex ICA och Jula.

Kivra är en fantastisk tjänst och jag förstår inte att den inte kom långt mycket tidigare. Slippa alla dessa fysiska brev som måste öppnas och sedan källsorteras. Underlättar även enormt för de som inte är hemma så ofta, däribland jag. Samtidigt får du även ett arkiv och kan gå tillbaka och enkelt se gamla brev du fått.

De har skapat något som Postnord borde ha gjort för 20 år sedan.

Nej fy fan! Hatar skiten!

Fysiskt ska det vara. Ordning o reda. Hehe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in