2021-03-22, 17:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!

Någon gång för länge sedan gick jag med på att få räkningar till "Kivra" istället för som pappersfakturor i brevlådan.

Jag upptäckte tidigt att det inte alls fungerade för mig. Att hålla på och kolla den appen hela tiden är helt enkelt inget jag gör.

Detta har resulterat i att jag ser räkningar sent och får påminnelser med straffavgift.

Kan jag inte få dessa räkningar direkt i mailen istället?
Kan jag få dem på papper igen så jag slipper kolla den jävla skitappen?

Vilka är ens Kivra? Är det ett privat företag?

Störiga kommentarer om att jag är dum i huvudet undanbedes.

Logga in på Kivra och gå in på inställningar -> Notifieringar & Påminnelser så kan du där justera påminnelser precis som tidigare postare nämnt. Du kan till och med ställa in att du vill ha en påminnelse när du har en faktura som inte hanterats och håller på att löpa ut.

Sedan går du in på inställningar -> Avsändare och där kan du klicka på enskilda företag, vill du så kan du där stänga av digital post. Du kan alltså finjustera vilka företag och myndigheter du vill ha elektroniskt respektive i pappersform
Citera
2021-03-22, 17:20
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Logga in på Kivra och gå in på inställningar -> Notifieringar & Påminnelser så kan du där justera påminnelser precis som tidigare postare nämnt. Du kan till och med ställa in att du vill ha en påminnelse när du har en faktura som inte hanterats och håller på att löpa ut.

Sedan går du in på inställningar -> Avsändare och där kan du klicka på enskilda företag, vill du så kan du där stänga av digital post. Du kan alltså finjustera vilka företag och myndigheter du vill ha elektroniskt respektive i pappersform

Tack.
Jag vill ha allt på papper. Jag vill att Kivra inte skall finnas i mitt liv på något sätt.
Nej, jag vill inte ha med dem att göra mer. Påminnelserna är inte pålitliga. Telegonen kan skippa att skicka dem och sånt.
Jag vill att alla personer som arbetar på Kivra skall brinna i helvetet för alltid med en stor jävla anaconda uppkörd i stjärten!
Citera
2021-03-22, 17:30
Medlem
WhaleMales avatar
Kivra är alltså ett privat aktiebolag, ett kommersiellt företag som har som affärside att hantera folks räkningar?

Vad är klarna?
Citera
2021-03-22, 17:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag skall svara dem att de kan ställa sig i en lång jävla cirkel böjda över varandra och och forma ett jävla knulltåg som de kan köra rakt ner i helvetet!

Problemet är dock att det är du själv som någon gång anmält dig till tjänsten, med det följer också ett visst egenansvar. Klart att det inte är kul med förseningsavgifter men hade du haft notifieringar påslagna så hade det inte hänt.

Själv har jag några få autogiro då jag vill stämma av det mesta själv, avgiften till brf, banken drar bostadslånet automatiskt och sedan har jag sedan många år tillbaks transportstyrelsens trängselskatt på autogiro. Hellre bråka med dem om en felaktig överdebitering än råka ut för 500 i förseningsavgift (detta har aldrig drabbat mig tack vare autogiro, kollegor på jobbet har fått flera på ett och samma år..)
Citera
2021-03-22, 17:32
Medlem
yz44s avatar
Hur avslutar jag Kivra?

Citat:
Du kan när som helst avsluta din Kivra som inloggad under Inställningar - Hantera tjänster - Kivra.
Om du har pågående betalningar behöver dessa genomföras eller avbrytas innan du kan avsluta tjänsten. Du får en automatisk mailbekräftelse när ditt Kivra-konto avslutats.

Under 45 dagar kommer du fortfarande kunna logga in på Kivra och ha tillgång till alla dina dokument. Observera att det eventuellt kan komma digital post under dessa 45 dagar. Under denna period kan du när som helst återaktivera din Kivra under inställningarna. Efter 45 dagar raderas ditt konto och allt dess innehåll.
Citera
2021-03-22, 17:35
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Vadå ojdå?

Nu senast fick jag något kallat "bevakningsbrev".
Jag trodde att du inte fått mejl när räkningen kom, men när inkassot kommit. Då är ju nånting galet.
För mig funkar det finfint.
Citera
2021-03-22, 17:35
Avslutad
Jag och sambon går in på skit-sidan nån gång i halvåret och bockar notoriskt ur alla företag/myndigheter som kan/vill skicka räkningar/dokument till oss via bög-Kivra.

Det enda man inte kan bocka ur är Kivra själva men deras meddelanden missar man gärna. Tar ca 5 min av ens tid.
Citera
2021-03-22, 17:37
Medlem
Citat:
Kivra är alltså ett privat aktiebolag, ett kommersiellt företag som har som affärside att hantera folks räkningar?

Vad är klarna?

Vad är det för räkningar du får i Kivra? Jag får deklarationer, kreditupplysningar mm där men aldrig någonsin en räkning.
Citera
2021-03-22, 17:38
Medlem
Citat:

Vad är klarna?

Nej, Kivra hanterar företag och myndigheters post. Istället för att du ska få en massa fysiska brev hem så samlar de breven prydligt och fint i en app samt på en hemsida. Hos vissa företag kan du även koppla så att du får kvitton i appen istället för ett fysiskt kvitto, tex ICA och Jula.

Kivra är en fantastisk tjänst och jag förstår inte att den inte kom långt mycket tidigare. Slippa alla dessa fysiska brev som måste öppnas och sedan källsorteras. Underlättar även enormt för de som inte är hemma så ofta, däribland jag. Samtidigt får du även ett arkiv och kan gå tillbaka och enkelt se gamla brev du fått.

De har skapat något som Postnord borde ha gjort för 20 år sedan.
Citera
2021-03-22, 17:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Tack.
Jag vill ha allt på papper. Jag vill att Kivra inte skall finnas i mitt liv på något sätt.
Nej, jag vill inte ha med dem att göra mer. Påminnelserna är inte pålitliga. Telegonen kan skippa att skicka dem och sånt.
Jag vill att alla personer som arbetar på Kivra skall brinna i helvetet för alltid med en stor jävla anaconda uppkörd i stjärten!

Jag skulle tro att dessa digitala notifieringar är ungefär tusen gånger mer pålitliga än Post Nords utdelning av brev. Vad fan snackar du om?
Citera
2021-03-22, 17:40
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
Jag och sambon går in på skit-sidan nån gång i halvåret och bockar notoriskt ur alla företag/myndigheter som kan/vill skicka räkningar/dokument till oss via bög-Kivra.

Det enda man inte kan bocka ur är Kivra själva men deras meddelanden missar man gärna. Tar ca 5 min av ens tid.

Det måste väl att komma från dem helt. Så att det blir innan man hade med dem att göra.
Jävla cancer. Sjukt att det ens är lagligt att bete sig så.
Citera
2021-03-22, 17:41
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag skulle tro att dessa digitala notifieringar är ungefär tusen gånger mer pålitliga än Post Nords utdelning av brev. Vad fan snackar du om?

Nä, fysiskt brev har aldrig någonsin misslyckats med att komma ner i min brevlåda. Tro mig, räkningar kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in