2021-03-22, 02:23
Medlem
Crapmagics avatar
https://www.elle.se/noje/gift-vid-forsta-ogonkastet-avsnitt-5/7383531

Citat:
Det kändes som att jag drogs tillbaka till mina egna tonår. Man sitter i någons trädgård, föräldrarna är på semester, du har en ljummen, äcklig öl framför dig och bevittnar ett gäng killar höhö:a sig igenom kvällen. Du känner på dig att de är idioter, men de går i gymnasiet och du bara i åttan, och din tjejkompis är kär i en av dem så ni kan liksom inte gå. Någon bjuder på en shot smuggelvodka som ger dig kväljningar, och genom den sprängda högtalaren strömmar: Björn Rosenström.

Det som är underbart med att bli vuxen är att man slipper vara i sådana sammanhang. Man behöver inte lyssna på en full kille som förklarar varför det bara är på skoj när Björn Rosenström sjunger om våldtäkt, och varför man inte behöver ta det på så stort allvar.

Fan vad strongt av Sofia att hon ändå orkar ta diskussionen och att hon försöker resonera med de här snubbarna. Undertecknad hade inte varit alls lika diplomatisk.

Är det möjligen så att besöka lyxprostituerad (Horan Anita) är att våldta? på feministiska
Att sälja sex går ju in under nya samtyckeslagen, eller berätta för mig vilken låt som Rosenström sjunger om våldtäkten?

Hur vore det möjligt att vara mindre diplomatisk än Sofia var? man häpnar över kvinnors devalveringsförmåga
Senast redigerad av Crapmagic 2021-03-22 kl. 02:45.
Citera
2021-03-22, 05:27
Medlem
Ridnes avatar
Som någon skrev.. Man undrar ju om de parar ihop dessa för drama och bra tv och inte hur bra de matchar...

Johan och Susanna:

Grävisen Johan skulle kunna få så mycket bättre. Han är jordnära, enkel, fri och verkar snäll. Allt som Susanna inte är. Han borde fly så fort det går. Om jag ska göra någon sorts analys av henne så kan jag tänka mig att hon är ensambarn som fått precis som hon velat.
I tonåren var hon antagligen killtokig och sökte sig till bad boys som inte var snälla mot henne.
Efter dåliga relationer sökte hon sig till feminismen och har ett inneboende hat mot män och vill inte hamna i samma sits igen; att känna sig underlägsen i en relation, och går därför hårt ut direkt vilket får henne att framstå som kall och elak.

Lars och Ellinor:

Jag tror att de båda är fina och bra människor, men att Ellinor vill ha för mycket av Lars för snabbt. Han har en fasad, ja. Allt från hans sätt att framställa sig till hans clowniga kläder och breda leende tyder på att han vill trycka undan allt mörker och att han är rädd för det tror jag. Han har säkert varit med om mer än vad han är villig att berätta för Ellinor så här tidigt. Med tanke på hur imponerad han var av Ellinors föräldrahem så kan jag tänka mig att han kanske kommer från fattiga förhållanden och att han skäms för sin bakgrund. Detta är bara indicier från min sida förstås men

Jag tror att de kan passa ihop om Ellinor låter Lars öppna sig i sin egen takt. Framför tv-kameror och efter bara någon vecka eller två tror jag faktiskt inte att så många hade vågat släppa loss.

Ellinor verkar för övrigt skör och extremt stressad och överarbetad. Hon skulle behöva varva ner och ta hand om sig och bara ta det lugnt.

Anton och Sofia

Ännu en feminist som säkert har varit i dåliga förhållanden innan och därför sätter på sig en sköld. Jag tycker dock att de är söta ihop och ser potential. De kan nog jobba på saker och ting tillsammans och komma överens.
Jag tycker att Sofia överreagerade starkt över Björn Rosengren låten. Själv hade jag nog bara sett det som en kul grej och sjungit med. Jag hade definitivt inte gjort en scen utav det där och då iallafall, utan isåfall låtit dem sjunga färdigt för att sedan ta det dagen därpå när inga gäster var närvarande och det inte var midsommarafton.

Jag tror egentligen att det enda av dessa tre par som kommer hålla är Anton och Sofia. Tror att Lars och Ellinor skulle kunna göra det men Ellinor känns för otålig inför Lars känsloyttringar så säger nej till de två. Susanna och Grävis går fetbort. Hon kommer aldrig hitta någon som står ut med henne om hon fortsätter på samma sätt.
Citera
2021-03-22, 07:39
Medlem
Timoteuss avatar
Susanna tar sig! ( från en ganska låg nivå.) Bra att hon fattade att hon varit elak. Dock skulle jag om jag vore Grävis, ha avskrivit henne, den sortens skäll är en sexdödare.
I senaste avsnittet slogs jag av hur dåligt hon måste må för att ha ett så uselt filter för vad hon behöver säga till om och inte i relationen. (Hur Grävis rör kniven över skärbrädan tex) Det påminner om hur det var på 00-talet när varenda människa gick i KBT och skulle"lära sig att säga nej". Folk skrek enormt sårande saker till sina närmaste om skitsaker eftersom de inte tordes säga till dem som verkligen behandlade dem illa. Eller så var de så ovana att säga ifrån att de på riktigt inte kunde se skillnad på att konfrontera Bosse på ekonomiavdelningen som alltid ställer tillbaka tomma mjölkpaket i kylen i strid med kaffekassans hederskodex och på Anita som är en avancerad mobbare.
Citera
2021-03-22, 09:37
Medlem
Trodde de bara lyssnade på "pojkarna som busar" men verkar ju som anton och hans polare sitter och dissekerar även låten "ragnar" som texten är ifrån. Ganska unsmooth att tjata på när man märker stämningen, nästan lite aspievarning på det. Men var väl spriten som talade också, blir ju lite mer burdus och vulgär då, särskilt de som är städade i vanliga fall och kanske håller saker inne. Hela grejen lägger sig förhoppningsvis..
Citera
2021-03-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Men han avstod ju faktiskt från att spela Vi är pojkarna som busar, titta här...det finns faktiskt kvinnor i publiken som sjunger med https://www.youtube.com/watch?v=am7arMtunuUvill vara en del av
männens värd. Anton bjöd till med en snällare sång men fick bara skit.

Han sysslar dock med folkbildning, jag gissar att Sveriges sämste rimjmobb Björn Rosenström kommer trenda på Snoppify bland yngre människor, och flera feminister som jobbar för omänskliga rättigheter kan därmed bli ledsna, perfekt.

Jag undrar om Sofie skulle anses lika skön om hon drog lantisskämt med sin kompis för sin nyfunne gemenskap. Typ att lantisar åker vänster i trappor på rusningstrafik och drar igång från lantisarnas största humorsskatt. Humor som för oss flesta var skoj när alla pojkar stank Axe herrparfym och det ballaste man kunde göra var att köpa vodka på spritbussen. Och börja dissikera skämten när stämningen blev obekväm.
Citera
2021-03-22, 10:19
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Trodde de bara lyssnade på "pojkarna som busar" men verkar ju som anton och hans polare sitter och dissekerar även låten "ragnar" som texten är ifrån. Ganska unsmooth att tjata på när man märker stämningen, nästan lite aspievarning på det. Men var väl spriten som talade också, blir ju lite mer burdus och vulgär då, särskilt de som är städade i vanliga fall och kanske håller saker inne. Hela grejen lägger sig förhoppningsvis..

Jag tror att han har gått runt och stört sig lite på hennes feministiska pikar, men aldrig ”tagit diskussionen” i nykter tillstånd. Men med två snapsar och ett par mellanöl innanför västen tänker han att nu jävlar ska jag stå på mig.

Rosenström är katalysatorn, men det handlar om att positionera sig inom förhållandet mer än om att försvara texterna.
Citera
2021-03-22, 10:23
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Susanna tar sig! ( från en ganska låg nivå.) Bra att hon fattade att hon varit elak. Dock skulle jag om jag vore Grävis, ha avskrivit henne, den sortens skäll är en sexdödare.
I senaste avsnittet slogs jag av hur dåligt hon måste må för att ha ett så uselt filter för vad hon behöver säga till om och inte i relationen. (Hur Grävis rör kniven över skärbrädan tex)
Det som var berättigat däremot enligt Johan var antagligen att han hade mycket socialgrupp 3-spott i munnen efter en skrapning, en skogshuggare som inte spottar i skogen, var är det för huggare?. Befinner vi oss i upphetsande scen ur Skönheten & Odjuret? eller Odjuret & Odjuret?

Jag håller däremot med om att folk som spottar är vidriga människor, det man gör istället är att vända sig oroligt om och kolla så inga fordon eller folk är i närheten innan man besudlar busken eller i värsta fall trottoaren i Singapore, och man får bara spotta när det är baksnor, man får inte spotta för att man har ett känslomässigt undertryckt socialgrupp 3-behov av att spotta ur sig
Senast redigerad av Crapmagic 2021-03-22 kl. 10:33.
Citera
2021-03-22, 10:31
Medlem
trillians avatar
Min analys från senaste avsnittet:

Sofia och Antons bråk om Björn Rosenström:
Det var dumt av Anton att inte känna in Sofia mer i denna situationen. Han borde prioritera henne först i den situationen och hon blev besviken och rädd när han helt plötsligt visade upp ett ointresse för henne. Hon kom plötsligt i andra hand. Handlade nog inte så mycket om Björn Rosenström utan det var den obehagliga känslan att sitta i en ny stad, i en ny lägenhet med en ny man och plötsligt vara så ensam. Sånt där lär man sig som kille genom livet att se hur skör sin partner kan vara och stötta och peppa istället för att "stå på sig" sådär barnsligt. Han kan sitta å skråla dom här låtarna när han är med sina killkompisar ensam, man måste inte dela ALLT med sin partner. Där har han gjort en rejäl tankevurpa. Men det borde gå att fixa så länge han inser sitt misstag vilket absolut inte är säkert att han gör.

Sofias "överreaktion":
Det kan ha varit så att Sofia har lite "komplex" över att Anton är en bonnläpp. Det är väl tyvärr många Stockholmares fördom att alla från småstäder är precis såhär. Då blir det lite pinsamt för Sofia när Anton visar upp en såhär jävla bonnig sida av sig själv. Det kan alltså varit så att Sofia skämdes lite inför sin kompis också. Kompisen var för övrigt jättefin när dom pratade på ängen.

Antons kompis:
Han såg nog egentligen absurditeten i situationen men "hakade" på. Anton ville imponera på sin kompis genom att visa att han minsann inte backar för en brud. Det var otroligt dumt gjort.

Susanna & Johan:
Detta är programmets mest intressanta par eftersom det sätter ett strålkastarljus på vår samtid.
Susanna är socionomstudent (!) och verkar ha bestämt sig för hur livet skall vara för henne. Hon har lärt sig om alla sina rättigheter, men ingenting om sina skyldigheter. Hon vet allt om hur hon skall bli behandlad, men inget om hur hon skall behandla andra. Hon är expert på hur en man absolut inte får vara men hon är total amatör på hur en kvinna borde vara. Detta är ett praktexempel på "feminism gone wrong". Cissi Wallin-feminister som sitter hemma och odlar ett manshat tills de bestämmer sig för att åka till Danmark och inseminera sig för att de inte hittar någon som passar in i deras snäva mall över livet.

Johan å andra sidan, världens mest okomplicerade och gulliga kille. Det enda förvånande med honom är att han inte gillar att dricka öl i bastun. I övrigt är han EXAKT så som en bra jävla snubbe ska vara. Susanna förstår inte vad hon missar i honom och han kommer nog ha svårt att vilja vara med henne efter att hon visat hur överlägsen hon är honom i varenda ögonblick.

Exempelvis så kommenterar hon på att han kanske tuggar fel. Vad spelar det för roll? Varför är HENNES idé om hur man skall tugga, viktigare än hans? Varför skall världen anpassa sig till henne? Jag tror snarare att hon är en otroligt egocentrerad person som letat upp feminismen eftersom den stödjer hennes världsbild av att hon, på grund av förutbestämda orsaker, står i epicentrum av alla beslut i en sådan här duo.

Återigen, det mest intressanta paret i år även om det är väldigt osannolikt att han kommer orka med hennes egenskaper i längden. Det enda som kan göra att han ger det ett försök, är om han är desperat. Många singlar vet att man ibland gått in i saker trots att det inte kändes helt 100. Han har själv dessutom uttryckt att han inte uppskattar hennes mobbande beteende, alltså är han en ganska känslig person. Nu gör han allt för att inte trigga hennes elakheter och det är en RUGGIGT farlig sits att hamna i.

Lars & Elinor:
Jag förstår deras konflikt även om den faktiskt är ganska liten. Denna borde gå att övervinna. Måste Elinor kunna prata så djupt om döden och allt med Lars i varje givet ögonblick?
Och kanske Lars kan anpassa sig lite?
Detta borde gå att lösa, dom är söta ihop! Och båda jobbar inom vården. De har något fint över sig.
Citera
2021-03-22, 11:01
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
I senaste avsnittet slogs jag av hur dåligt hon måste må för att ha ett så uselt filter för vad hon behöver säga till om och inte i relationen. (Hur Grävis rör kniven över skärbrädan tex) Det påminner om hur det var på 00-talet när varenda människa gick i KBT och skulle"lära sig att säga nej". Folk skrek enormt sårande saker till sina närmaste om skitsaker eftersom de inte tordes säga till dem som verkligen behandlade dem illa. Eller så var de så ovana att säga ifrån att de på riktigt inte kunde se skillnad på att konfrontera Bosse på ekonomiavdelningen som alltid ställer tillbaka tomma mjölkpaket i kylen i strid med kaffekassans hederskodex och på Anita som är en avancerad mobbare.

Tror du inte det är produktionen och/eller kompis som talat henne till rätta?
Jag skulle gissa att någon i TV-teamet mer eller mindre skällt ut henne. Det var så uppenbart att hon gav upp på Johan efter ett (1) skämt som gick fel. Hon kommer såklart falla tillbaka in i det här så fort hon blir mer bekväm igen. Hon är tillbaka och stör sig på honom redan i nästa avsnitt.
Citera
2021-03-22, 11:10
Medlem
Förstår inte varför Lasse Kaviar har så svårt för Ellilårs dödssnack. Även han behöver ge finns besked.

- Tyvärr ser det inte bra ut. Du har dubbelsidig galopperande ögonglobcancer. Om ett halvår kommer du var blind. Min rekommendation är att du pratar med din fru om samtalsterapi med din fru och för dina barn. Sankt att du tar kontakt med en advokat snarast för att upprätta testamente innan cancern ätit sig för långt in i hjärnan, då du fortfarande kan kommunicera och förstå vad som sägs.
Citera
2021-03-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n0stalgi
OnT. Har något av paren haft sex? Och varför pratar de så lite om detta, är ju högst relevant pusselbit. Är det fel att säga att de vill kn?
Ah, den enda verkligt relevanta frågan. Jag tror att experterna snart kommer att ta upp det. Kalle brukar vara rätt skicklig på att smyga in frågor om hur det "intima" funkar. Raw-Freddan brukar också lyfta det, fast ungefär lika smidig som en kåt noshörning i en glasbutik.

Anywho, mina bud:

Susanna och Grävis: Jorå, efter hemmafesten där Grävis tog ut svängarna med kilt, och dessutom var bra med barnen, tror jag nog att det savade en del hos Susanne. Det är klassiska alfabeteenden som tilltalar många kvinnor, så Grävis är nog inne. Däremot så tror jag att sexet dör igen när han återigen reduceras till Susannas slagpåse (inte attraktivt!).

Lantis-Anton och Sofia: ja, varför inte. De är bägge vuxna (även om det inte alltid syns) och trivs med varandra, så jag utgår från att de provkörde ganska tidigt. Möjligen är det lite kallt efter Dragomir- och Rosenström-gate, men det löser sig nog snart.

Lars och Ellie: näe. Ellinor ville antagligen i början, men Lars är så uppenbart inte tänd på henne (antagligen har han varit "sjukt trött" ett antal kvällar nu). Vid det här laget så har Ellinor garanterat tröttnat och friendzonat honom för länge sedan.

Bubblare: Satu och Raw-Freddan
Citera
2021-03-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Förstår inte varför Lasse Kaviar har så svårt för Ellilårs dödssnack. Även han behöver ge finns besked.

- Tyvärr ser det inte bra ut. Du har dubbelsidig galopperande ögonglobcancer. Om ett halvår kommer du var blind. Min rekommendation är att du pratar med din fru om samtalsterapi med din fru och för dina barn. Sankt att du tar kontakt med en advokat snarast för att upprätta testamente innan cancern ätit sig för långt in i hjärnan, då du fortfarande kan kommunicera och förstå vad som sägs.

Mm. Han kanske lämpar det i knät på någon annan kollega. Eller så är han dåligt på att ge besked men tycker han är bra. Som säger "jag är så bra på att ge raka besked till mina patienter" = gör det empatilöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in