Citat:
Ursprungligen postat av
LH07
det er formkravene. Vi vet lite om hva vitnene har fortalt politiet. Hvilke spor mener du trekker mot en annen gm enn th.
Norsk politi har en god arbeidsmetodikk når det gjelder å finne beviser og indisier mot en kjent mistenkt; Bertheussen, Ludviksen, Jensen, pluss en serie justismord.
Dagens melding tyder på at nå leter de etter hvem av de «kjente» som kan være medhjelpere.
Metoden er nøyaktig den samme som i Bertheussen-saken; «du kjøpte faktisk en printer», og «vi har funnet rester etter rødsprit i hagen din».
Nå handler det om å finne medhjelpere som kjøpte strips på Biltema i Sverige, Sprox-sko og konvolutt.
Det politiet ikke er gode til, er å finne ukjente gjerningsmenn.
Kidnapping er noe man kan gjøre med relativ lav risiko. Det trengs ikke mange mennesker. Går det galt, kan man slippe den kidnappede fri, eller kvitte seg med liket og beholde anonymiteten.
Hvis noen få personer, uten tilknytning til TH, bestemte seg for å gjennomføre dette, er jeg temmelig sikker på at det lot seg gjennomføre uten å etterlate spor.
Husk at vi ennå ikke har bevisene på at AEH ble drept på stedet, politiet bare «mener».
Politiet har fått noen eksperter til å si det er sannsynlig at trusselbrevet er forfattet av nordmenn. Det trenger ikke være riktig, og selv om det stemmer, trenger det likevel ikke være noen politiet kjenner eller mistenker.
Blodspor kan, meg bekjent, ikke datofestes. At THs blod er funnet her og der i sitt eget hus, er vel heller ikke så merkelig.
Det er snakk om seks blodflekker fra ham på to steder i huset.
Videre har de funnet DNA under borrelåsen på sandalen til AEH. Det synes jeg ikke er merkelig i det hele tatt. Jeg bruker alltid skoene som står ved døren, enten de er store eller små, for å gå til postkassen.
Og så fant de en skjorte med «biologisk materiale» fra AEH. De samme partiklene fant de i Sprox-avtrykket.
Vi vet ikke hva biologisk materiale betyr, men for alt vi vet kan jo skjorta til TH ha ligget i skittentøykurven, og så har GM brukt den til å tørke av AEH.
Vi vet at politiet bare «mener» at de har funnet slepespor.
Vi vet også at politiet mener det er usannsynlig at det kan være noen andre, siden de ikke har funnet spor etter noen andre. (Er ikke det litt merkelig, med tanke på alle håndverkerne som har vært i det huset?)
Og hvis det ikke ble begått så mye voldelig det i det hele tatt (kanskje bare en maskert og godt teipet mann med en pistol som sa: «Kle av deg! Ta på deg dette!»), så er det kanskje ikke så merkelig at det ikke ble etterlatt spor.
Hvis gjerningsmennene befinner seg utenfor Norge og utenfor politiets mistanke, tror jeg heller ikke «kryptoetterforskningen» vil lede til noe, fordi metoden deres må være å undersøke om allerede mistenkte har handlet, overført, brukt Tor, befunnet seg på gitte steder.
Det er nesten helt sikkert at det politiet holder på med er å jobbe med å rekonstruere fortellingen om hvordan TH fikk dette til, med noen medhjelpere.
Det er en møysommelig oppgave, når de visste så lite som de faktisk gjorde da de pågrep Hagen.
Nå holder de på og undersøker mistenkte blant familie, venner, kolleger og forretningsforbindelser.
Da gjør de jo etterhvert små og store oppdagelser; «se X kan noe om krypto!», «se Y var på Biltema!».
Slikt kan oppleves som «fremgang i saken».
Men det er altså ikke det, dersom de skyldige befinner seg langt unna og utenfor politiets mistanke.