2021-03-21, 16:36
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Då får väl sanning, fakta och verklighet pröva det du nämner. Där har du empirism istället för icke bekräftade påståenden.
Mina "obekräftade påståenden" skiljer sig dock gentemot ditt trams på det vis att jag dels vet vad jag pratar om, och dessutom kan backa upp mina påståenden med officiell dokumentation - något som sannolikt är helt främmande för dig.

https://www.fda.gov/medical-devices/medical-device-databases/code-federal-regulations-title-21-food-and-drugs

https://en.wikipedia.org/wiki/GxP
Citera
2021-03-21, 16:38
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är DU som inte fattar - gällande regler, lagar och standarder innehåller INGA detaljerade uppgifter om minsta tid eller antal. Istället reglerar dessa i vilken mån en läkemedelsproducent med rimlig nivå av sannolikhet måste bevisa att man vidtagit de åtgärder som krävs för att minimera risken för oönskat resultat.

Som jag påpekade tidigare; det här är svårt för den oinsatte att förstå, men TRO MIG när jag säger att det inte finns NÅGRA tidsaspekter inblandade i detta.

Så länge händelser sker så existerar tiden och vi kan inte empiriskt förutse framtiden. Med andra ord så finns det rent vetenskapligt inga garantier för eventuella konsekvenser rörande ett vaccins verkan i ett kortsiktigt skeende.

Sedan har vi virusets mutationer som ändå kan göra ett vaccin verkningslöst men fortfarande ge inte förutspådda biverkningar.
Citera
2021-03-21, 16:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Så vi kanske kan få en AZ spruta mot sydafrikanska till vintern med lite tur. Ett halvår med sydafrikanska mutationen, hur kommer det gå?

Hoppas de andra tillverkarna är snabbare...

"Astra hoppas ha uppdaterat vaccin klart under hösten
Under senhösten räknar Astra Zeneca med att ha uppdaterat sitt vaccin mot covid-19 så att det även ger skydd mot den sydafrikanska virusmutationen, skriver DN."

Omni se
Citera
2021-03-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Någon som vet varför man behöver två vaccineringar mot corona, när det annars vid de flesta vaccineringar räcker med en spruta?
Det normala för vaccin är att man behöver 2-4 doser. I barnvaccinationsprogrammet är det bara trippelvaccinet (mässling, röda hund, påssjuka) som är i 1 dos.
Citera
2021-03-21, 16:45
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är också traditionellt svenskt:

1) Att behålla lugnet i svåra situationer, och inte ryckas med.

2) Att följa torr vetenskap och agera rationellt, inte känslomässigt.

3) Att staten tilltalar folket respektfullt, och förlitar sig på rekommendationer.

4) Att staten tar ett samlat grepp krings barns utveckling, hälsa och rättigheter.

5) Att följa internationella överenskommelser.

6) Att ha öppna gränser mot Europa.

7) Att bejaka mänskliga rättigheter.

8) Att inte vara rädd för att gå sin egen väg.

9) Att ta individuellt ansvar.

Sammantaget hade det varit extremt "osvenskt" med hastiga lockdowns, stängda gränser, skolor m.m.

Många av de främsta kritikerna mot strategin, som vetcov19, består ju av typiskt "osvenska" personligheter. Utan att lägga någon negativ värdering i det, men de är yviga känslomänniskor som viftar med armarna när de pratar. Björn Olsen, Jan Lötvall och Lena Einhorn är alla spanjorer som föddes i en svensk kropp.
Nu ser jag att du redan har fått en del mothugg, men jag ger mig in i diskussionen ändå. Dessvärre är nog det du skriver snarare en beskrivning av hur du önskar att svenskar vore, inte hur vi egentligen är. Jag ska bemöta några av punkterna.

1. Det är bättre att agera och fatta ett beslut som är delvis felaktigt än att inte agera alls. Sveriges hantering faller i den senare kategorin.

2. Vi följde inte vetenskapen. Vi envisades med att hålla fast vid en pandemiplan som man i ett rätt tidigt skede kunde gissa ej var fullt relevant och som behövde justeras. Nya datapunkter som publicerades i de vetenskapliga journalerna ignorerades uppenbarligen av Sverige, och vi tog till synes inga intryck av hur flera länder i Asien agerade.

3, 9. Hade kanske fungerat i 80-talets Sverige, men inte i det Sverige som har vuxit fram sedan 90-talet. Tror du att personer som den här kommer lystna på vad myndigheterna säger? https://youtube.com/watch?v=-Y1IiRYga7w

5-7. Om regelboken skrivs om så gäller det att agera och inte vara passiv. Om vi ser att vi oundvikligen befinner oss i ett force majeure-scenario, så gäller det att ligga ett steg före. Då ska inte vi förlora initiativet och vara passiva.

8. Vi valde märkliga strider. En sån sak som munskydden exempelvis. Det fanns väldigt lite att vinna och mycket att förlora för FHM med att ta sin tidigare hållning.
Citera
2021-03-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är det möjligtvis Sputnik V som du rekommenderar?

Din uppdragsgivare vill nog gärna sälja till EU.

Ja varför inte.

Bergström sade ju att det kunde vara aktuellt om dom andra leverantörena inte kan leverera och det kan dom ju inte.
Citera
2021-03-21, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så vi kanske kan få en AZ spruta mot sydafrikanska till vintern med lite tur. Ett halvår med sydafrikanska mutationen, hur kommer det gå?

Under senhösten räknar Astra Zeneca med att ha uppdaterat sitt vaccin mot covid-19 så att det även ger skydd mot den sydafrikanska virusmutationen, skriver DN."

Omni se

Ja det får vi hoppas. Men innan dess kommer det nya mutationer.

Lycka till med era vaccinpass.
Citera
2021-03-21, 16:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nu ser jag att du redan har fått en del mothugg, men jag ger mig in i diskussionen ändå. Dessvärre är nog det du skriver snarare en beskrivning av hur du önskar att svenskar vore, inte hur vi egentligen är. Jag ska bemöta några av punkterna.

1. Det är bättre att agera och fatta ett beslut som är delvis felaktigt än att inte agera alls. Sveriges hantering faller i den senare kategorin.

2. Vi följde inte vetenskapen. Vi envisades med att hålla fast vid en pandemiplan som man i ett rätt tidigt skede kunde gissa ej var fullt relevant och som behövde justeras. Nya datapunkter som publicerades i de vetenskapliga journalerna ignorerades uppenbarligen av Sverige, och vi tog till synes inga intryck av hur flera länder i Asien agerade.

3, 9. Hade kanske fungerat i 80-talets Sverige, men inte i det Sverige som har vuxit fram sedan 90-talet. Tror du att personer som den här kommer lystna på vad myndigheterna säger? https://youtube.com/watch?v=-Y1IiRYga7w

5-7. Om regelboken skrivs om så gäller det att agera och inte vara passiv. Om vi ser att vi oundvikligen befinner oss i ett force majeure-scenario, så gäller det att ligga ett steg före. Då ska inte vi förlora initiativet och vara passiva.

8. Vi valde märkliga strider. En sån sak som munskydden exempelvis. Det fanns väldigt lite att vinna och mycket att förlora för FHM med att ta sin tidigare hållning.
Vi är svenskar, varför ska vi agera som asiater?
Citera
2021-03-21, 17:11
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Omni se

Till hösten har det kommit minst fem nya mutationer. Hela idén med att försöka massvaccinera bort ett muterande virus är fullständigt hjärndöd. Och ska man ha vaccinpass lär dessa behöva förnyas flera gånger per år, dvs massvaccinering av hela världens befolkning flera gånger om året

Men det är klart, det blir ju många tusen miljarder i intäkter till läkemedelsbolagen.
Citera
2021-03-21, 17:11
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det normala för vaccin är att man behöver 2-4 doser. I barnvaccinationsprogrammet är det bara trippelvaccinet (mässling, röda hund, påssjuka) som är i 1 dos.

Okej, tack. Men med den vanliga årsinfluensan behövs ju bara en spruta?
Citera
2021-03-21, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns säkert problem. Samtidigt är Finnarna fortfarande lyckligast i världen. Och självmorden har minskat med en tredjedel i Sverige. Det trodde du inte, va?

Att självmorden minskat beror nog på att olyckliga människor blir mer lyckliga av att se att andra människor dras ner i samma misär som de själva. Finns definitivt sådana som varit aktiva i denna tråd.

Paradoxalt nog kommer nog självmorden öka när restriktionerna lyfts mer och mer. Blir en mycket märklig sommar detta, sannolikt utan fullsatta sportevemang och konserter. Men mycket kommer lyftas, krogar och hemmafester kommer explodera (kanske med en gräns på 100 personer eller liknande). Många kommer vara överlyckliga, andra olyckliga, som inte tagit livet av sig under pandemin, kommer göra det nu.

Så för att rädda liv kanske vi ska fortsätta med restriktionera även när smittan minskat kraftigt? Nej, går inte, dessa restriktoner funkar kanske ett par år, sedan skulle de innebära att vi flyttas tillbaka till 1800-talet, också när det gäller tillgång till sjukvård.
Citera
2021-03-21, 17:22
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vi är svenskar, varför ska vi agera som asiater?

Om du varit i Asien så hade du nog förstått, av respekt för att inte smitta andra så bär de andningsskydd för att inte smitta andra Bla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in