2021-03-20, 16:22
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Det Ni påstår är en agendadrivande lögn, antingen är Ni en medveten påverkansoperation eller så är Ni enbart en rädd megafon för denna operation, Ni bör lugna Er lite med Ert intag av "nyheter" ...

Sedan våren 2020s första veckor passerat så ändrades snabbt det tidigare uttalandet att äldre på boenden inte skulle skickas in till att ALLA som behövde vård skulle skickas in, att inte alla boendens läkare och personal hängde med i uppdateringarna och genomförde detta är en annan sak.

Sedan fallen började öka efter sommaren så skickades boenden in med lättare symptom enbart för säkerhets skull då de var livrädda att bli stämplade som mördare och vården fick in ett stort antal som skulle kunnat stanna och hade fått gjort detta utan pandemin enkom pga. den initiala instruktionen och haveriet efter den.

Nu skickades till och med helikopter för att förflytta boenden när det är bråttom (helikopter från ett boende, har det ens hänt förr?) så, nej, det är INTE endast de "yngre" som får vård eller tar resurser, det är en agendadrivande myt bland "lockdown-företrädare (förrädare..?)".

De yngre Ni hävdar överbelastar vården, viket de INTE gör då vården har gott om resurser för de bara den stora gruppen äldre och riskgrupp upphör belasta, är INTE de friska, arbetsföra under 65 utan de som har annan risk, av de fullt friska kan vi ha långt fler smittade per dag än vi nu har utan att ens vara i närheten av vårdbelastning som påverkar då den absoluta majoriteten får ett sjukdomsförlopp i paritet med immunsvaret på vaccinet och är tillbaka på jobbet så tidigt karantäneglerna tillåter.

Väldigt många hade jobbat med c19 om vi inte haft pandemi (och gör, de som inte testar då det är svårt att skilja lättare symptom som de har från ett "vanligt år" och media gör gällande att man blir "dödssjuk" av c19 så de tar en alvedon eller liknande och går till jobbet) så att påstå att yngre utanför riskgrupp är ett sjukvårdsproblem är totalt felaktig skräckpropaganda och det möjligen från främmande makt.

Vi har över en miljon som varit smittade i landet, sannolikt långt över, majoriteten bland de som arbetar i samhället med vård, transport, handel, skola och liknande, skulle c19 varit ett problem i den friska, arbetsföra gruppen skulle samhället som vi känner det totalt kollapsat och liknat en dystopisk framtidsskildring efter *det stora kriget/pandemin-insert valfritt*, inte ett fullt fungerande samhälle som vi har idag.

Vi som jobbat i samhället och är intresserade av vår omgivning vet hur "hårt" c19 tar den asoluta majoriteten friska och kan bara konstatera att när de äldre och riskgrupperna är vaccinerade finns absolut INGET medicinskt behov av restriktioner kvar, de kvarvarande restrktioner är då av politisk anledning.

Ledsen att behöv skriva det orkar inte läsa ditt långrandiga trams.
Citera
2021-03-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Drogsmugglande länder i topp. Kokain o covid e farliga grejor

Eller indianer och covid-19!
Citera
2021-03-20, 16:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Vad ni än gör - kan ni undvika Astra Zenecas vaccin gör det. Det finns vissa troll som har 5-6 aktier i bolaget som medvetet sprider desinformation. En av dessa är surtanten. UNDVIK vaccinet ifrån A-Z ta alla andra.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Nej, jag har inte aktier i AZ (och har aldrig haft) och om jag skulle ha haft det så skulle det ha varit 500 - 600 stycken snarare än 5 - 6 stycken.

Jag sålde alla aktier den 22 februari 2020 och har (tyvärr) varit kort sedan dess, bara lekt lite med några hundra tusen kronor.

När pandemin är slut kommer AZ att gå upp på att de kan ägna sig åt sin core business, som inte alls är att leverera vaccin till självkostnadspris.

Nu blev det väldigt off topic.
Citera
2021-03-20, 16:42
Medlem
Surtrutens avatar
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Luft med virus som inte passerar filtret då, den luft som slinker ut där munskyddet inte sluter tätt, kan inte det bidra till att fylla ett utrymme med virus i luften
Jo. absolut. Eller nej, inte fylla ett utrymme så länge utrymmet är ventilerat, men
Det är ju det virus som inte slinker ut som är det positiva med munskydd..

Citat:
Jag tänker mig att tid och plats skulle kunna ha en rätt stor betydelse för att smittrisken skall öka?
Absolut, där har FoHM helt rätt i att munskydd inte kan ersätta att hålla avstånd till varandra.

Citat:
Ju längre tid en smittad med munskydd befinner sig i ett utrymme desto mer virus ackumuleras där tänker jag. Om en person med munskydd som inte sluter tätt vistas i utrymmet kommer vederbörande att andas in virus, mer virus ju längre tid?
Munskyddet är ju framför allt för att minska utandningen av virus.

Citat:
Det kan vara så att munskydd är mycket effektiva, jag vill finna vetenskapligt stöd för det. Än så länge har jag inte sett något som är vattentätt och övertygande.
Nej, munskydd av kirurgtyp är absolut inte mycket effektivt, men det gör en viss skillnad. Inte heller tygmunskydd är mycket effektivt, men kan ev. vara bättre än kirurgmunskydd eftersom de sluter bättre tätt.

Citat:
Det vore också intressant att veta var smittspridningen är som störst, är det i kollektivtrafiken, skolan, hemmet, affären, arbetsplatsen, sjukhuset, hemtjänsten, umgängeskretsen, restaurangen eller var det nu kan vara.
Håller med.
Citera
2021-03-20, 16:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Finns det en spansk mutation?
Tror det beror på ökad testning som fler fall upptäcks, innan testades ju inte för vi vart inte förberedda på en pandemi

Ja det har varit tyst om den Spanska mutationen. Men den finns och var avgörande vid smittspridningen i den andra vågen, både nationellt och internationellt.

Det var med den som smittspridningen bland barn och unga ökade, kraftigt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/088dbf03a535495ba9df441577eea7ec/helgenomsekvensering-svenska-sars-cov-2-orsakar-covid-19-del-3.pdf
Citera
2021-03-20, 16:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Men om Dalarnas Tidningar skriver att det hände i Älvdalen och smittskyddsläkaren i Falun intervjuas så är det knappast Putin som ligger bakom....

Och javisst, förhoppningsvis blir de äldre som blivit smittade inte allvarligt sjuka. Jag har inte läst om någon åldring som dött ännu trots fullt vaccin.
Nej, Putin ligger inte bakom allt.
Det du konstaterar är en bra grund för att anta att det som DT skriver är sant.

Min uppmaning kom sig av att det florerar en del märkliga rykten samtidigt som SÄPO och MSB varnat lite extra.
Citera
2021-03-20, 16:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Eller indianer och covid-19!

Indianer har uteslutande blodgrupp 0 så med teorin att man då är mer skyddad håller inte. Finns andra faktorer av större betydelse, typ allmänhygien trängsel. Dessa länder är rejält överbefolkade trånga bostäder, trångt på gatan. De använder säkert samma tygtrasa de har framför ansiktet gång på gång utan att tvätta den. Måste ut och tjäna pengar inget internet att jobba bakom.
Citera
2021-03-20, 17:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är lustigt att man kan tycka så lika i frågor, men så olika i andra.

Ser inte du (och andra) att Sverige med vår "strategi" är Kinas antites? Vi är representanter för den yttersta samhällsmodellen där staten inte har någon auktoritet över dess invånare.

Ja, kanske beträffande hantingen av Corona-epidemin. Men jag tycker att Sveriges hantering av epidemin avviker från hur Sverige vanligtvis agerar. I synnerhet gäller detta försiktighetsprincipen. Vanligtvis anses säkerhet vara viktigt i Sverige. Riskerna ska minimeras.

Men när Corona-viruset anlände till Sverige, så var försiktighetsprincipen som bortblåst. Det var ett nytt och okänt virus. Man visste inte vilka långtidseffekter viruset skulle ha på drabbade individer. Trots det, så gjordes inget verkligt försök att stoppa virusets ankomst till Sverige. Det nya okända viruset fick flöda in i stor mängd. Det passar inte in på vad jag tänker mig att Sverige normalt står för.

Vad fick Sverige att bryta mot traditionen med försiktighet? Var det 2 galna personers inflytande som fick Sverige att välja en avvikande och farlig väg?
Citera
2021-03-20, 17:14
Medlem
UNDVIK A-Z vaccinet. Biverkningarna ökar nu för varje timme runt om i europa.
Citera
2021-03-20, 17:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
UNDVIK A-Z vaccinet. Biverkningarna ökar nu för varje timme runt om i europa.
Du har naturligtvis inga fakta som du presentera så att vi inte klassar dig som en första klassens tönt och skitsnackare?
Citera
2021-03-20, 17:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
=Onkel Kostia|75154379]Jag anser att uthållighet är en mycket dum strategi.

Uthållighet innebär att man låter krisen fortsätta på obestämd tid. Den långa tidsrymden maler sönder samhälle, ekonomi och medborgare.

Alternativet är att öppna och mala sönder sjukvården. De som då händer är att många säger upp sig och kommer inte tillbaks.

Citat:
Onkel Kostia Jag anser att en bättre strategi är att reagera snabbt och hårt mot viruset, för att snabbt komma ur krisen. Taiwan visar att det är möjligt. När Taiwan får tag på vaccin, så kommer dom att ha tagit sig igenom krisen med minimala förluster, både beträffande liv och beträffande pengar.
Jag befarar att Sveriges strategi kommer att bli mycket smärtsam för ekonomin.

Vi klarar oss bättre än de flesta länder undantaget transportsektorn flyget, besöksnäringen hotell, restaurang, barer. Industrin går mycket bra och plågas mest av att regeringen inte gör något åt energibristen.

Citat:
Onkel Kostia Man skyddar inte ekonomin genom att låta ett virus spridas. Man skyddar ekonomin genom att skydda sig mot virus. Taiwan och Australien gjorde rätt. Jag tror att det kommer att visa sig på ekonomin.

Man låter inte viruset spridas som du påstår man försöker stoppa det därav restriktionerna. Men vissa ställer inte upp på det de fortsätter bete sig illa.

De rädda håller sig hemma tills de fått vaccin eller tills det verkar säkert att gå ut. Ekonomin repar sig inte, bara en bråkdel av de som hoppas få jobbet tillbaks får det.
Krogar, fotbollsmatcher och evenemang har bara marginell betydelse för Sverige men det kanske ger dig diskjobbet till baks på krogen?

Vad de gör i länder som Taiwn och Australien vet jag inte, men har de väl fått in viruset går det inte att stoppa utan att stoppa människornas rörlighet. Alla länder som väl fått in smittan har bara ett alternativ stoppa rörligheten.
Senast redigerad av Returpapper 2021-03-20 kl. 17:26.
Citera
2021-03-20, 17:24
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Uppdatering av överdödlighet. Nu 79 länder som listas på Our World in Data. Ingår från 1/1 2020 till angivet datum, i %.

Borde inte det bästa landet vara överst? Tycker att listan är baklänges.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in