Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Bygger på samma artikel i NEMJ som jag citerade.
Man vet alltså inte om det förebygger svår sjukdom, troligen beroende på att testpersonerna var relativt unga, medelålder 30 år och då blir det oftast inte så svår sjukdom. Det var troligen inte någon vare sig i kontroll eller behandlad grupp som blev allvarligt sjuk och då kan man inte säga något.
Men om vaccinet inte skyddar mot mild eller måttlig sjukdom finns det ingen anledning anta att det skyddar mot svår sjukdom. Eller motsatsen. Man vet inte och det kommer att ta lång tid innan vi har tillräcklig statistik.
Att det skyddar mot andra varianter är naturligvis positivt men det måste fram ett nytt vaccin för att vi ska kunna andas ut.
När det har kommit ett nytt vaccin, så finns en överhängande risk att det uppstår nya mutationer, som kringår även det vaccinet.
Det som måste upphöra, är att låta alla nya mutationer spridas över hela Världen. Annars riskerar vi att aldrig komma ur den här krisen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vasteras
Jag håller med dig mycket här.
Rörande vaccinet och dess biverkningar så är det ett lotteri, därtill kommer mutationerna.
Vi kan minska smittspridningen genom distansering och att använda adekvata andningsskydd som jag ser det.
Tar man bort möjligheten för viruset att hitta en värd i så dör det ut. Risken är dock mutationer som kan leda till att vi kan behöva starkare skyddsåtgärder (skydd). Ju längre tiden går så ökar risken för starkare virusmutationer, ...
Risken ökar också ju fler viruspartiklar som finns i omlopp. När vaccineringen har inletts, så bör den genomföras så fort som möjligt, för minska mängden viruspartiklar i omlopp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vasteras
... speciellt när viruset inte är lokalt utan globalt.
Ja. Här ligger problemet. Alla nya mutationer har fått spridas över Världen snabbt.
Detta behöver förändras snarast. När nya mutationer uppstår, så ska dessa mutationer inte få spridas utanför området där respektive mutation uppstod. Den sydafrikanska varianten borde aldrig ha fått komma utanför södra Afrika. Den brasilianska varianten borde aldrig ha fått lämna Sydamerika.