2021-03-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Det är så solklart att det är hägrande att få kan se det: Det går inte att låta en kurd styra en ödesfråga för Sverige som flyktingpolitiken!!

Varför skulle en kurd göra det bättre än svenskar i Sverige? Som svensk kan jag inte åka till Kurdistan och inbilla mig att veta bättre om kurdernas migrationspolitik i sina behärskade områden.

Lika gäller judinnan, rumänskan och annat inflyttad folk till Sverige som menar sig i Bulletin ha bättre svar på denna ödesfråga för Sverige än svenskarna själva.

Så här jävla långt har det gått i SveWolodarskirige med svenskens självbild. Närmar sig total självutplåning.
Och de svenskar som skriver i Bulletin är ordentligt invaggade i PK genom lång vistelse i kammaren, även om de tror något annat.

Expressen, DN och Svt känner sig hotade av Bulletinen därav skriverier och smutskastning.

Därav Wolodarskis besinningslösa hat mot Bulletin och i synnerhet Sanandaji och som han dessutom förordade till hans chef att avskeda honom.
Citera
2021-03-19, 13:45
Medlem
Ankdammsmans avatar
Den här skitstormen överträffar Politism med råge. Det var mer en långsamt eroderande soptipp men här har vi en som exploderar.

Till skillnad från andra mediehaverier håller de inte klaffen heller, vilket är snällt eftersom det ökar underhållningsvärdet. Sen kan man förvisso konstatera att Journalisten och andra inte ansträngt sig för att publicera interna bråk från Johan Ehrenbergs katastrofer, till exempel.
Citera
2021-03-19, 13:49
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Bra skrivet så är det givetvis. Men vem rekryterade alla dessa toppstjärnor till Bulletin? Någon med väldigt stor övertalningsförmåga och stjärnstatus måste det ha varit. Var det Gur, Sanadaji eller Nueding? Eller alla tillsammans?

Flera satt ju på väldigt fina jobb innan så märkligt är det.
Jag har ingen direkt kunskap men tänker på att Arpis första bidrag var den om hans egen situation. Den hade han säkert inte kunnat skriva för SvD.
De lockades väl med pengar och att få bedriva den journalistik de själva ville. Och så blev det kanske inte.

Lägg därtill att alla är rädda om sitt varumärke. Jag tänker på Christian Palmes krav. Han blev ju inte med men han är väl inte den enda som hade krav för deltagande.
Senast redigerad av Gertrud1 2021-03-19 kl. 14:13.
Citera
2021-03-19, 13:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
De som drog igång projektet är givetvis lite mer skyldiga (Tino, Türken och Neuding). Men ingen är helt utan skuld. Bulletin var ett feltänk från början. Rekrytera massa kända dyra proffstyckare, trots att man ville ha en nyhetssajt. Samt värdelös hemsida, webbverktyg, moneteringslösningar. Inte ens vad man ville med tidningen var man överens om. Nytt New York Times eller nytt Nyheter Idag?

Arpi var en uppskattad ledarskribent, men betyder det att han vore en bra chefredaktör? Uppenbarligen kan han ingenting om sådant.
Jag vet inte om Arpi är en bra chefredaktör eller inte men jag kan konstatera att han är bra på att hantera mediabilden av honom. Väldigt mycket bättre än psykopat-Tino.
Citera
2021-03-19, 13:55
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubenberg
Expressen, DN och Svt känner sig hotade av Bulletinen därav skriverier och smutskastning.

Därav Wolodarskis besinningslösa hat mot Bulletin och i synnerhet Sanandaji och som han dessutom förordade till hans chef att avskeda honom.
Om man känner sig hotad av den där runkcirkeln borde man nog gå ett antal nivåer längre ner i ärlighetskällaren och fundera över om ens egna tidningar och tidskrifter egentligen fyller någon funktion. På de narcissistiskt skadade Bonniersredaktionerna är klarsynthet självklart bannlyst. Det kan göra att man blir ledsen i ögat i Villa Gorilla.
Citera
2021-03-19, 14:04
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Men vem rekryterade alla dessa toppstjärnor till Bulletin? Någon med väldigt stor övertalningsförmåga och stjärnstatus måste det ha varit. Var det Gur, Sanadaji eller Nueding? Eller alla tillsammans? Flera satt ju på väldigt fina jobb innan så märkligt är det.

Utan tvekan, och särskilt i mediebranschen där fasta anställningar inte växer på träd. Men jag kan tänka mig minst två skäl, båda ekonomiska:

1. Lönen. Bulletin verkar ha erbjudit fantasilöner och jag misstänker att dessa stjärnor inte tjänade så mycket som vi tror på sina gamla jobb. Om lönen fördubblas kan många tänka sig att flytta.

2. Drömmen om att bli rik. Personalen kan ha erbjudits optioner eller framtida delägarskap, vilket är vanligt i startupföretag. Om Bulletin blivit ett framtida DN eller köpts upp av någon hade de kunnat bli förmögna.
Citera
2021-03-19, 14:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
DN har uppdaterat denna artikel och har mycket nytt.

https://www.dn.se/kultur/grundaren-thomas-gur-lamnar-nattidningen-bulletin/

Paulina Neuding vad den första som lämnade reden efter en månad, så Tinos argument håller inte riktigt.
Artikeln är låst.
Ser gärna texten.

I övrigt verkar Tino fått hjälp att formulera sig. Bra så.
Citera
2021-03-19, 14:07
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag vet inte om Arpi är en bra chefredaktör eller inte men jag kan konstatera att han är bra på att hantera mediabilden av honom. Väldigt mycket bättre än psykopat-Tino.

Arpi är ju journalist så kollegorna är benägna att ta hans parti, även om Sanandaji gör det lättare för dem. Men det var samma sak när riskkapitalisterna som snurrade runt Metro vågade yttra sig om personalen. Man stämplas omedelbart som sinnessjuk och/eller fascist.
Citera
2021-03-19, 14:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Arpi är ju journalist så kollegorna är benägna att ta hans parti, även om Sanandaji gör det lättare för dem. Men det var samma sak när riskkapitalisterna som snurrade runt Metro vågade yttra sig om personalen. Man stämplas omedelbart som sinnessjuk och/eller fascist.
Haha, det är sannerligen bäddat för framgång när man har så långsiktigt intresserade investerare som riskkapitalister i ryggen. Det vanliga förfarandet där brukar väl vara någon sorts ekonomisk motsvarighet till "pumpa och dumpa".
Citera
2021-03-19, 15:22
Medlem
Vaxads avatar
Varför sparkar inte ägarna hela ledningen och börjar om? Det är deras enda chans.

Orimligt att ens gå ut och bita tillbaka i media. Bättre då att sparka de som inte driver bolaget åt hållet ägarna vill. Nu har anställda dessutom gått ut och gafflat offentligt, så förstår verkligen inte hur de kan ha kvar jobbet.

Absurd rekrytering från start dock. Kan det vara så enkelt att Tino har varit förälskad i Paulina under längre tid? Så i sitt desperata försök att imponera, har Tino tänkt mer med kuken än med skallen?

Ser inte direkt någon logisk förklaring, utöver ovannämnda, till rekrytering av den labila transan och div. PK-profiler - om man vill bygga en genuin och ärlig nyhetssida.
Citera
2021-03-19, 16:28
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, det är sannerligen bäddat för framgång när man har så långsiktigt intresserade investerare som riskkapitalister i ryggen. Det vanliga förfarandet där brukar väl vara någon sorts ekonomisk motsvarighet till "pumpa och dumpa".

Absolut. Här tippar jag dock att det är mer av ett fåfängeprojekt. Riskkapitalister har ofta en "master of the universe"-mentalitet och de tänkte väl att de kunde styra upp en förvisso illa skött bransch. Men det var visst inte så lätt.

Riskkapitalister har sällan haft framgång i mediesvängen. Det närmsta till pumpa och dumpa är väl bidragsentreprenörer som Johan Ehrenberg, men de har ändå andra motiv. Mediebranschen är svårstyrd och även erfarna ägare har som sagt fått problem när de försökt ta ägarbeslut om innehållet.

Det är en helt enkelt en väldigt konservativ bransch där man helst jobbar statligt eller på en fiiiin tidning med en gammal ärevördig ägarfamilj som mest lunchar och samlar konst. Ironiskt nog ser dessa journalister sig samtidigt som radikaler.
Citera
2021-03-19, 16:47
Medlem
Värre och värre, min haka studsar i golvet.

Citat:
Frilansjournalisten Joakim Lamotte erbjöds jobb på den lika omstridda tidningen Bulletin. Men chefredaktören informerades aldrig - när IT-chefen erbjöd Lamotte jobbet.

/.../

På fredagsmorgonen hälldes mer bensin på brasan när journalisten Joakim Lamotte lade upp en skärmdump på ett mejl på Twitter. I skärmdumpen står ”skulle det vara intressant att skriva på Bulletin?”. Mejlet är signerat av IT-chefen på Bulletin, vilket branschtidningen Journalisten uppmärksammat.

/.../

Nämnda IT-chef är inte en del av redaktionen på Bulletin, men har varit såväl öppet som internt kritisk mot redaktionsledningen och har ställt sig på ägarnas sida i konflikten på tidningen, skriver Journalisten med hänvisning till interna meddelanden.

https://www.expressen.se/dinapengar/it-chefen-forsokte-varva--joakim-lamotte-till-bulletin-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in