2021-03-19, 14:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Tak for svaret og oversættelsen.

Mit svar gælder udelukkende antal rapporterede bivirkninger. Både alvorlige og milde.

Når du skriver om Pfizer:

glemmer du at tage dose 2 med i regnskabet. Som der står i rapporten stammer 220 bivirkninger fra 2.dose.

"Lægemiddelstyrelsen har pr. 16. marts 2021 behandlet 1.289 indberetninger om formodede bivirkninger ved Comirnaty fordelt over alle voksne aldersgrupper. Heraf vedrører 220 indberetninger formodede bivirkninger opstået efter 2. vaccination med Comirnaty."

Derudover bruger du tallene fra de bivirkninger de på nuværende tidspunkt har undersøgt. De starter med de alvorlige, men kommer til at undersøge dem alle. Der er selvfølgelig et efterslæb.

Jeg vil mene regnestykket for rapporterede bivirkninger efter Pfizervaccination ser sådan her ud:

Antal doser 413715 + 256654
Antal bivirkninger 8540 (1,27%)

Det samme med Moderna og AZ, hvor tallene bliver 0,75% for Moderna og 11,31% for AZ.
Sorry, jag fattade fel.
Har anmält mitt tidigare inlägg så jag hoppas det tas bort snart.

Sedan stämmer inte din sammanställning heller, eftersom det är utredda fall som är intressant.
Jag återkommer med ett nytt "förslag".
Citera
2021-03-19, 14:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Stolt och stolt. Med tanke på följsamheten kring restriktionerna så hade läget kunnat vara betydligt värre. Jag tänker att tidigare vågor delvis skyddar oss nu. Annars ser jag inte varför det inte tagit fart ordentligt än i Sverige.

Under hela pandemin har det gått långsammare i Sverige så inte förvånande. Kanske är mindre d vitamin brist i Sverige samt att vi är mindre kindpussande?
Citera
2021-03-19, 14:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Jag tycker fortfarande inte att antalet fall är speciellt alarmerande. Vid detta laget hade nog många räknat med många fler fall med tanke på att det är den brittiska varianten som nu dominerat ett tag. Dessutom ökar testningen vecka för vecka. Men visst, läget är knappast bra.
Kommande veckor, V12-14 var första vågens värsta. När det fördubblades varje vecka, efteråt planade det ut. Det kommer knappast bli lika extremt nu med relativt stor immunitet och majoriteten av riskgrupperna vaccinerade, men det kan bli några kritiska veckor framöver.
Citera
2021-03-19, 14:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Alla som vaccinerat sig kan gå in och rapportera biverkningar. I princip betyder det att alla som fått feber och värk kan gå in och rapportera biverkning.

Av 11.9 miljoner personer som fått AstraZeneca's vaccin är det 20,918 som rapporterat feber som en biverkning.

Av 11.7 miljoner personer som fått Pfizer's vaccin är det 5,395 som rapporterat feber som en biverkning.

Det här används nu som argument i media för att påstå att AstraZeneca ger fler biverkningar än Pfizer.
Som jag säger så i Sverige har mest unga människor fått AZ-vaccinet.

Och moster Agda 89 som fått Pfizer's är inte så benägen att ringa in biverkningar tror jag.
Citera
2021-03-19, 14:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Alla som vaccinerat sig kan gå in och rapportera biverkningar. I princip betyder det att alla som fått feber och värk kan gå in och rapportera biverkning.

Av 11.9 miljoner personer som fått AstraZeneca's vaccin är det 20,918 som rapporterat feber som en biverkning.

Av 11.7 miljoner personer som fått Pfizer's vaccin är det 5,395 som rapporterat feber som en biverkning.

Det här används nu som argument i media för att påstå att AstraZeneca ger fler biverkningar än Pfizer.

Har inte känt till det, men hört det glunkas . Eftersom jag inte rapporterat mina biverkningar, i andra sammanhang än det här, Så har statistiken blivit helt förvriden.

Men jag är helt övertygad om att de inte skriver om bipacksedeln oavsett hur mycket jag skickar in.
Citera
2021-03-19, 14:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Sådär ja, en av dom extremt få intressanta inlägg i tråden.

Tackar så mycket.
Fick just reda på att jag gjort/fattat fel.
Återkommer med nya uppgifter i frågan, men texten från danska läkemedelsverket är i alla fall någorlunda rätt.
Citera
2021-03-19, 14:45
Medlem
Otroligs avatar
Högre prioritet av äldre och längre dosintervall (upp till 6 veckor) gäller nu.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/mars/skarpt-prioritering-av-aldre-vid-vaccination/
Citera
2021-03-19, 14:47
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonkaree
Vi får nog räkna med masker fram till 2023.

Ja det är kul med mask! Jag kommer att använda det mot alla typer av virus de sprider på vårdcentralen och liknande ställen och sprita händerna. Alltid en flaska på fickan i fortsättningen.

Det är så här man sjösätter en ny kultur.

PS var hos doktorn i morse läkarsekreteraren kände inte igen mig bakom masken. Det är fantastiskt nu kan man vara anonym igen.
Senast redigerad av Returpapper 2021-03-19 kl. 14:51.
Citera
2021-03-19, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/mars/skarpt-prioritering-av-aldre-vid-vaccination/
Men har man sett. Inte en dag för tidigt. Nu kanske man faktiskt börja slutar slösa bort vaccin på fullt frisk sjukvårdspersonal (i vissa fall med antikroppar) och faktiskt vaccinerar någon som kan drabbas hårt av viruset...
Citera
2021-03-19, 14:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som jag säger så i Sverige har mest unga människor fått AZ-vaccinet.

Och moster Agda 89 som fått Pfizer's är inte så benägen att ringa in biverkningar tror jag.
Det är dessutom helt plausibelt att den genetiska sammansättningen av försökspersonerna skiljer sig på sådant sätt att resultatet i de kliniska testerna blir skevt i förhållande till biverkningar i t.ex. Skandinavien.

Det skulle dessutom kunna vara en kombination av din och min teori.
Citera
2021-03-19, 14:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Äntligen har de fattat. De skärper dessutom prioriteringen av äldre det har fuskat slarvats för mycket med vaccin och de har gett doser som blir över till hågade över 65 år bl.a. i Uppsala. Samtidigt har inte ens alla över 80 fått brev ännu.
Citera
2021-03-19, 14:56
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Men har man sett. Inte en dag för tidigt. Nu kanske man faktiskt börja slutar slösa bort vaccin på fullt frisk sjukvårdspersonal (i vissa fall med antikroppar) och faktiskt vaccinerar någon som kan drabbas hårt av viruset...
Det är faktiskt inte klokt hur man har prioriterat där, speciellt i Stockholm. Visst, att vaccinera personal i akutsjukvården t ex är bra men sättet man har gödslat mängder av vaccin över yngre är stötande - speciellt när man sett hur många äldres liv vaccinen har räddat hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in