Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Du är givetvis fri att tycka vad du vill. Men i övrigt kan jag konstatera att du är otroligt dåligt insatt i såväl detta fallet, som i rättssystemet i övrigt!
1. Du säger: "Man undrar hur den nämndemannen är funtad om hen tycker att fyra år är ett straff som står i propotion till detta mord" - Personen som fick 4 års fängelse friades ju för Mord. Det han fälldes för var Rån.
2. I detta målet var det inte bara nämndemän som var oeniga, utan även en av juristdomarna ville se friande dom i Mord-delen. Det får man givetvis tycka vad man vill om - Men nämndemännens bedömning borde ju inte anses som helt tokig och orimlig, när en av Hovrättens jurister kommit fram till samma slutsats. Med andra ord har en erfaren jurist kört över andra erfarna jurister i detta målet!
(I övrigt håller jag med om att nämndemannen som ev. spridit ut domen innan den var offentlig, är fullkomligt inkompetent)
3. Hur hade det sett ut om HD skulle ta upp alla fall där oenighet inom rätten förekommit?
HD:s uppdrag är ju att ta upp fall av prejudikat-värde, där vägledning i rättstillämpningen/tolkningen behövs. Vad jag förstått så handlar ju detta om bevisvärdering, och sånt skall ju inte HD ta upp!
Vi har haft flera fall där gärningsmän skyller varandra och där man snöar in sig på teknisk bevisning. Vi har fall som Mal Alexander, där man inte bryr sig om vem som som mördade, utan man kommer till slutsatsen att alla inblandade är mördare som ska få livstid. Men det var poliser.
Detta är ett fall där åklagaren uppfattade att brottet skett i samförstånd, med en gärningsmanna gemenskap, där det finns lag men med olika tillämpning från fall till fall.
Du avfärdar saken som bevisvärdering. Jag ser mer att det är rättstillämpning som till och med brottslingarna har koll på. Typ, lämna inte DNA och det är fritt att mörda eller delta när andra brottslingar mördar.
Ett avgörande från HD, om hur man ska se på två grannpojkar som mördar en annan granne för att få tillgång till bankmedel, skulle ge svar på hur mycket man kan vara med eller deltaga under pågående brott utan att själv åka dit för själva brottet offren utsattes för.
Jag tror de flesta av oss tycker att 4 år ger en sunkig eftersmak och att domen undergräver allmänhetens förtroende till rättsväsendet.
Jag blev glad i dag när jag såg ett fall i tidningen som slutade bra. Där hade hovrätten dömt fel. men fallet var också viktigt för rättstillämpningen. Det överklagades till HD av offret själv, i det uppmärksammade balkongfallet, där kvinnan mirakulöst överlevde. I dag stod det i media att den dömde mannen som levde gott i Turkiet, skulle avtjäna den dom på 14 år som HD gav honom, i Turkiet. Man kan göra rätt, om man arbetar för det. Det är ett av syftena med HD att tala om hur ett åtal ska se ut för att leda till framgång.
Det är så att HD inte tar upp rena bevismål, en sak Leif G W informerat allmänheten, men de tar upp fall enligt följande formulering som är svårare att förstå:
Det bör noga anges varför en dom från Högsta domstolen kan vara av värde för rättstillämpningen i ett vidare perspektiv än i just ditt fall eller, om du anser att det finns synnerliga skäl för att Högsta domstolen ska pröva ditt överklagande, varför det är så.
https://www.domstol.se/en/amnen/overklaga-en-dom/overklaga-till-hogsta-domstolen2/