2021-03-19, 12:51
Medlem
Någon region som har rapporterat några siffror idag?
Citera
2021-03-19, 12:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Varför lägga pengar på en massa immuntester enklare & billigare att ta sprutan. Däremot kunde det vara intressant för forskningen om man veta hur de som har T-cellsimmunitet reagera på vaccin. Snabbare reaktion är förväntat men om de får svårare biverkningar.

Ja får jag sprutan så ger jag blanka fan i det. Men frågan är när det blir, det går ju inte undan precis.
Citera
2021-03-19, 12:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Hur många sådana här rubriker kommer vi få se de närmaste månaderna?

Nytt dödsfall utreds för koppling till Astravaccinet
Läkemedelsverket utreder ett ytterligare dödsfall som eventuellt kan ha koppling till Astra Zenecas vaccin. Det rapporterar Ekot i Sveriges Radio.
Citera
2021-03-19, 12:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Någon region som har rapporterat några siffror idag?

Skåne har rapporterat. Fortsätter uppåt jämfört med förra veckan. 494 idag.
Citera
2021-03-19, 12:59
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fundera några gånger extra på vad som skulle kunna vara desinformation innan du sväljer uppgifterna med hull och hår.

SÄPO och MSB varnar lite extra för desinformation just nu.

Här är några bra sidor man kan läsa.

MSB (Ganska basik)
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/msbs-arbete-vid-olyckor-kriser-och-krig/psykologiskt-forsvar/kallkritik-och-psykologiskt-forsvar/6-tips---tank-pa-det-har-nar-du-bedomer-information/

SÄPO (Rätt komplicerad)
https://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/sakerhetsskydd-och-corona.html
Har du inget mer matnyttigt än de där länkarna som inte gav något? Jag vill se något exempel på för Sverige relevant disinfo i något för Sverige relevant medium. Annars tror jag inte dig, Säpo och msb.
Citera
2021-03-19, 13:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är en helt ok reaktion.
Min uppfattning baserad på det som beskrivits av kollegor, vänner och bekanta är att folk i allmänhet får betydligt mer värk och feber av AstraZeneca-vaccinet. Typ 100 kollegor på jobbet har haft EXAKT samma symptom. De som fått Pfizer har ofta ingen som helst feber eller värk.

I motsats till Sverige kan jag säga att det inte är NÅGON som sjukskrivit sig pga biverkningar.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-03-19 kl. 13:08.
Citera
2021-03-19, 13:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Lidt højere i Danmark. Dog er der store forskelle i hvilke grupper der er vaccineret og om det gælder første eller anden dose.

Pfizer doser = 670000. Bivirkninger = 8540
Moderna doser = 37000. Bivirkninger = 279
AstraZ doser = 150000. Bivirkninger = 16998

https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/nyheder/temaer/Indberettede%20bivirkninger%20ved%20COVID-19%20vacciner/
Now we are talking!
Kul att få något konkret.
Moderna förefaller ge minst antal biverkningar.
Phizer BioNTech och Astra Zeneca verkar likvärdiga.

Phizer, utdrag från rapporten.
Startade vaccination / antal personer 413 715
Biverkningar, 1 289 (0,31 %)

Danska läkemedelsmyndigheten har utvärderat 62 rapporter om allvarliga allergiska reaktioner. 50 av dessa anses vara relaterade till vaccinet och alla var övergående. I 40 av de 50 relaterade fallen krävde reaktionerna behandling och efterföljande observation av personalen på vaccinationsstället eller i en annan miljö. För andra ledde symtomen till ett kort sjukhusvistelse för observation. Danska läkemedelsmyndigheten har bedömt att det i 24 fall förekommer anafylaktiska reaktioner. 17 fall av anafylax inträffade efter första vaccinationen och 7 fall inträffade efter andra vaccinationen.

Danska läkemedelsmyndigheten har utvärderat sex rapporter om blodproppar. Ingen av de sex fallen ledde till dödsfall. I fyra av de sex fallen anses en koppling till vaccinet vara mindre sannolikt. I de återstående två fallen kan det inte uteslutas att orsaken beror på den faktiska kontakten med nålen. Detta i sig, även med rätt teknik, kan i sällsynta fall orsaka lokala blodproppar. I de två specifika fallen fanns det lokala blodproppar i armen där medborgaren hade vaccinerats.

Moderna, utdrag ur rapporten
Startade vaccination / antal personer 25 749
Biverkningar, 28 (0,11 %)

Inga allvarliga biverkningar.

Astra Zeneca, utdrag ur rapporten
Startade vaccination / antal personer 149 675
Biverkningar, 448 (0,30 %)

Danska läkemedelsmyndigheten har utvärderat tio rapporter om allvarliga allergiska reaktioner efter vaccination med Covid-19-vaccinet AstraZeneca. Alla tio fall ansågs vara relaterade till vaccinet och alla var övergående. I åtta av de 10 fallen krävde reaktionerna behandling och efterföljande observation av personalen på vaccinationsstället eller i en annan miljö. För andra ledde symtomen till ett kortvarigt sjukhusvistelse för observation på sjukhuset. Danska läkemedelsmyndigheten har bedömt att det i åtta fall förekommer faktiska anafylaktiska reaktioner (anafylaksi enligt Brighton-klassificeringen ). Alla fall av anafylax inträffade efter den första vaccinationen.

Den danska läkemedelsmyndigheten har - som i andra länder - fått rapporter om blodproppar efter vaccination. Danska läkemedelsmyndigheten behandlar tio rapporter, där blodproppar eller symtom på blodproppar som har inträffat efter vaccination beskrivs i rapporterna. För närvarande kan man inte dra slutsatsen om det kan finnas en koppling till vaccinet, eftersom fallen inte har slutförts. En av rapporterna avser dödsfall efter vaccination. Den avlidne hade en ovanlig sjukdomsbild med lågt antal blodplättar, blodproppar i små och stora kärl och blödning.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-19 kl. 13:13.
Citera
2021-03-19, 13:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Min uppfattning baserad på det som beskrivits av kollegor, vänner och bekanta är att folk i allmänhet får betydligt mer värk och feber av AstraZeneca-vaccinet. Typ 100 kollegor på jobbet har haft EXAKT samma symptom. De som fått Pfizer har ofta ingen som helst feber eller värk.
Frugan fick det också av AZ.
Men hon är nöjd för då vet hon att det aktiverat immunförsvaret vilket väl är syftet med vaccin.
Hon jobbar inom sjukvården och de flesta av hennes kolleger fick samma symptom.
Frugan hade feber typ 12-15 timmar. Sedan var det normalt igen.
Däremot ont i överarmen där hon fick vaccin. Gick över efter 2-3 dagar.

Bra så jag kan förvänta mig motsvarande när jag får chansen att få vaccin.
Våren 2023 som det ser ut nu.
Citera
2021-03-19, 13:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Har du inget mer matnyttigt än de där länkarna som inte gav något? Jag vill se något exempel på för Sverige relevant disinfo i något för Sverige relevant medium. Annars tror jag inte dig, Säpo och msb.
Tror du på medium kan vi avbryta diskussionen.

Du får nog först tala om var du vill läsa eller höra information/exempel om jag ska kunna ge dig något du accepterar.

Edit
Länkarna var ett svar på vad du kan göra åt saken, vilket var ungefär det du frågade om.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-19 kl. 13:15.
Citera
2021-03-19, 13:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur många sådana här rubriker kommer vi få se de närmaste månaderna?

Nytt dödsfall utreds för koppling till Astravaccinet
Läkemedelsverket utreder ett ytterligare dödsfall som eventuellt kan ha koppling till Astra Zenecas vaccin. Det rapporterar Ekot i Sveriges Radio.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

Massor, av ovan angivna orsaker.
Citera
2021-03-19, 13:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan du inte berätta den där om Rödluvan och Vargen också när du ändå håller på? Kanske är någon intresserad av att lyssna?
Jag tror det är bättre att jag även fortsättningsvis ägnar mig åt att leverera fakta.
Citera
2021-03-19, 13:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Varför lägga pengar på en massa immuntester enklare & billigare att ta sprutan. Däremot kunde det vara intressant för forskningen om man veta hur de som har T-cellsimmunitet reagera på vaccin. Snabbare reaktion är förväntat men om de får svårare biverkningar.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media.

När det är brist på vaccin så kan man ju spara de doser som annars skulle ha gått till de som redan är immuna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in