2021-03-19, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
När jag läser tidningsrubriken "Alla killar är dumma i huvudet" och skapar mig en bild kring vad det är som gör att en kvinna känner så, så undrar jag för mig själv hur det hade uppfattats om det istället var en man som uttryckte att "Alla tjejer är dumma i huvudet".

Inte för att det egentligen skall spela någon roll enligt mina egna personliga värderingar. Oavsett åt vilket håll som skotten kommer från så tycker jag att det bidrar till negativa uppfattningar mellan människor. Sedan kan man givetvis diskutera om det går att göra något gott av dessa, såsom att motbevisa dem.

Enligt min mening så kan det vara sunt att tänka på att under de omständigheter där kvinnor utmålas ha manipulativa och känslokalla personlighetsdrag så uppkommer dessa genom exakt samma strukturer som i detta fallet har riktats från en kvinna till en man.

Något frustrerande att nämna detta för mig egentligen eftersom att jag hoppas att mänskligheten någon gång kommer till en punkt där en person kan få vara en person istället för ett kön. Men, i vilket fall som helst. Just nu lever jag i denna tidsepoken och då spelar detta en väldigt stor roll och leder till diskussion.

Självklart upprör inte ”alla män är dumma i huvudet” och den extremt infantila slutsatsen att det är skadligt att lyssna på humoristisk musik. Det är Anton som har gjort fel. Sofia, som ska bestämma vad Anton tycker och anser att alla män är dumma i huvudet, har reagerar helt enligt värdegrunden.

Susanna och Sofia representerar dagens priviligierade kvinnor väl. Kan generalisera, döma och håna män för att sedan gå taket för minsta lilla kommentar om kvinnor. Extrema hycklare.
Citera
2021-03-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det var produktionen som sa åt Susanna att ändra sitt beteende, de förstod att hon mobbade honom och att de då hade varit tvungna att avbryta deras medverkan så de tog ett allvarligt snack med henne.

Då lär hon ju återuppta det så snart tv kamerorna stängts av.... Kanske redan innan rent av.

Synd när söta fysiskt sett attraktiva kvinnor visar sig lida av psykisk ohälsa och penisavund. Men det yttre är ointressant om det inre är defekt.
Citera
2021-03-19, 12:23
Medlem
Lars Vegas. Han är förmodligen uppväxt i en familj där man inte tilläts att visa andra känslor än glädje. Händer något ledsamt slätar man över det snabbt för att sen aldrig mera prata om det och låtsas som det aldrig har hänt. Min bästa väns föräldrar var/ är såna. Aldrig gråta och aldrig prata om något tungt... Gör något roligt i stället och tänk aldrig mer på det och definitivt prata aldrig mer om det.

LV agerar exakt som den här kompisens föräldrar gjorde och som kompisen gör med personer hen inte känner väl. Avbryt, zooma ut och byt fokus till något helt annat. Dom här personerna är dom som är väldigt kul att umgås med så länge man vill ha party. För att få en sån här person att prata om djupa känslor krävs att man känner personen på djupet. Ellinor och LV känner inte varandra så väl än. Det behövs mycket mer tid än några veckor. Ellinor är ivrig att gräva i det innersta. LV reagerar som han lärt sej och upplevs lite creepy. Det Ellinor vill ha av LV kommer hon aldrig få förrän hon lärt känna LV på riktigt. Frågan är om hon klarar av att vänta.
Citera
2021-03-19, 12:27
Medlem
dialektikers avatar
Det stämmer nog som ni säger att Sofia råkat ut för ett praktexemplar av bonnighet i Anton.
Hennes slutsats "att alla killar är så" visar på att hon är extremt omedveten om hur en uppdaterad stockholmare vet att det är livsfarligt om han i tv-rutan skulle nämna att han t ex är emot feminism eller att metoo gick för långt.
En offentlig person vet att hans dagar är räknade om han yppar något negativt om feminism då feministerna kommer gå med med blåslampa i häcken på honom för att kunna sätta dit honom för något.

Den där texten var extremt osmaklig dock. Obegripligt att man kan sitta och sjunga med i något sånt.
Lika avskyvärt som gangsterrap.

Men Antons exaltering över att starwars-musik går igång när man trycker på ljusknappen digitalt i hans lägenhet var också väldigt osexig och bonnig. Där tyckte jag väldigt synd om Sofia också. Men det verkade hon inte reagera nämnvärt över.
Jag hade nog gått ut och gråtit över det.
Senast redigerad av dialektiker 2021-03-19 kl. 12:58.
Citera
2021-03-19, 12:31
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftrmth
Håller helt med. Jag undrar hur de kunde låta en så toxisk person slinka igenom överhuvudtaget..

Fast det är ju i och för sig ganska stort underhållningsvärde i att släppa lös en vämjelig person som Susanna i en relation och filma skiten.. men synd om grävmaskinisten som får ta smällen.

Det vore ganska underhållande att se henne i Robinson, Farmen eller någon annan såpa där hon måste samarbeta med folk i grupp.
Jisses, vad hatad hon skulle bli.
Citera
2021-03-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Jo det känns ju ganska givet att produktionen har pratat med henne för sitt vidriga beteende mot Johan och att det förmodligen har varit ännu värre än det vi fått se på tv. Det märktes på hennes sätt att vara i detta program där hon försökte att bättra sig.

Men det hade varit bättre för alla parter om dom avslutat giftermålet redan nu. Alla vet redan att det är kört och att det inte blir nånting mer mellan dom.

Så följaktligen blir det ännu sämre TV när hon tillgjort tvärvänder och hyllar Johan och hans beteende på t. ex. midsommar kombinerat med sitt nervösa, tillgjorda och krystade skratt...
Citera
2021-03-19, 12:42
Medlem
aftrmths avatar
En fundering efter att ha sett henne (Susanna) i ett par avsnitt är om hennes psykiska besvär är kopplade till hennes extrema tolkning av feminism? Kanske lite off-topic men är det psykiskt labila översittare som söker sig till extrema politiska ideologier som svensk extremfeminism eller blir man en bitter och radioaktiv person av att tillhöra de där grupperingarna? En kombination? Det verkar i alla fall överrepresenterat.

Man kan ju tycka att de här radikala extremfeministerna alltid verkar helt sprängfyllda av omotiverat hat och ilska som spretar åt alla håll, och det riktas åt samtliga män i både nu- och dåtid, levande som döda. Ofta till en grad där de helt uppenbart förstör för sig själva.. som i Susannas fall. Det finns ju ingen anledning till att hon inte hade kunnat ha ett harmoniskt liv annars.. hon har inga handikapp och är inte oattraktiv.

Att reagera som hon gör på ett skämt om städning och kalla det ”sexistiskt”.. det är ju lite väl bisarrt.. även i moderna mått mätt.. man måste vara ordentligt ur fas med verkligheten för att kunna ta så illa upp av en sån skitsak. Hon drev igenom sin hämnd med bravur i alla fall.

Satt i kontext är dessutom svenska män sannolikt bland de mest progressiva i världen när det gäller jämställdhet. De orättvisor som ursprungsfeministerna kämpat för är liksom självklarheter här. De kanske kunde hetsa upp sig över hur män behandlar kvinnor utanför västvärlden och riktat sitt systerskap åt dem istället för att terrorisera alla i sin omgivning här hemma..
Citera
2021-03-19, 12:48
Medlem
vonblixens avatar
Fy faan vilken otrevlig kvinna Susanna verkar vara!
Tycker synd om Lars faktiskt, han verkar vara en schysst kille.
Citera
2021-03-19, 12:50
Medlem
vonblixens avatar
Samma sak med Ellinor, hon verkar ha personliga problem - och Anton verkar vara en riktigt schysst kille.
Citera
2021-03-19, 12:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftrmth
En fundering efter att ha sett henne (Susanna) i ett par avsnitt är om hennes psykiska besvär är kopplade till hennes extrema tolkning av feminism? Kanske lite off-topic men är det psykiskt labila översittare som söker sig till extrema politiska ideologier som svensk extremfeminism eller blir man en bitter och radioaktiv person av att tillhöra de där grupperingarna? En kombination? Det verkar i alla fall överrepresenterat.

Man kan ju tycka att de här radikala extremfeministerna alltid verkar helt sprängfyllda av omotiverat hat och ilska som spretar åt alla håll, och det riktas åt samtliga män i både nu- och dåtid, levande som döda. Ofta till en grad där de helt uppenbart förstör för sig själva.. som i Susannas fall. Det finns ju ingen anledning till att hon inte hade kunnat ha ett harmoniskt liv annars.. hon har inga handikapp och är inte oattraktiv.

Att reagera som hon gör på ett skämt om städning och kalla det ”sexistiskt”.. det är ju lite väl bisarrt.. även i moderna mått mätt.. man måste vara ordentligt ur fas med verkligheten för att kunna ta så illa upp av en sån skitsak. Hon drev igenom sin hämnd med bravur i alla fall.

Satt i kontext är dessutom svenska män sannolikt bland de mest progressiva i världen när det gäller jämställdhet. De orättvisor som ursprungsfeministerna kämpat för är liksom självklarheter här. De kanske kunde hetsa upp sig över hur män behandlar kvinnor utanför västvärlden och riktat sitt systerskap åt dem istället för att terrorisera alla i sin omgivning här hemma..

Hon är värd en egen tråd här på flashback, för att utröna vad som är hönan eller ägget. Har hon blivit sjuk i huvudet av att hon blev feminist eller är det så att feministideologin passade som komplement till hennes intolerans mot medmänniskor och psykiska instabilitet i grunden.
Citera
2021-03-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonblixen
Samma sak med Ellinor, hon verkar ha personliga problem - och Anton verkar vara en riktigt schysst kille.

Ja. Det är ganska talande hur olika vi bedömer kvinnor och män. Betraktar man denna säsong rent objektivt så är ju alla tre män mer eller mindre easy-going, medan samtliga tre kvinnor har någon form av problem eller grav oskönhet. Men de flesta är vana vid att kvinnor får vara lite som dom vill. Pussy pass.
Citera
2021-03-19, 12:58
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetetete
Johan och Susanna.
Susanna är ju störd, och ger sig på precis allt Johan gör. Johan gör inget alls.
Hon stör sig på att han inte säger ifrån. Skulle han säga ifrån skulle hon störa sig på att han tar plats,
som den vita kränkande man han är.

Hon har alla gånger psykopat-drag. Det var bra att hon bad om ursäkt, men det där beteendet
kommer komma tillbaks förr eller senare. När hon mår dåligt, eller är frustrerad, då kommer Johan
få bli hennes slagpåse igen. Desto mer han backar och försöker var tillmötesgående, desto hårdare kommer hon slå. Efteråt kommer hon säga förlåt och ändra sig ett tag. för att sedan gå tillbaks. Psykopatbeteende.

Hennes föräldrar tyckte att hon hade fiskat i "fel vatten" tidigare. Och vi vet alla vad det är för vatten.
Det är knappast feminist-killar med värdegrundsprat på dags-agendan.
Jag var själv i förhållande med en tjej som började bete sig på liknande sätt, skillnaden var att vi
var strax över 20 och Susanna är 31. Jag var tvungen att göra slut med henne.

Lars och Ellinor har det kämpigt. Ellinor är en fin tjej och har mycket känslor och ett emotionellt djup.
Lars möter henne inte där alls, och de är i osynk. Jag tvivlar på att Ellinor kommer att kunna känna sig förstådd och accepterad i det förhållandet. Lars verkar fortsätta på samma inslagna bana som tidigare. (Varför drar han på en resa med polarna mitt i det här projektet - Skulle han inte försöka planera en resa tillsammans med Ellinor istället, är han ens intresserad egentligen?).
Han är inte den personen eller kanske inte är där ännu. Ingen av dem vill den andra illa iallafall. Jag hoppas på det bästa för bägge av dem.

Anton och Sofia:
Ja, den där låten de satt och sjöng tyckte man ju knappt var kul när man var 12-13. Så jag förstår inte riktigt varför de behöver sitta och sjunga den på en midsommarfest när de är 28. Såklart omoget och onödigt.

Samtidigt är det ungefär som med Susanna att allting kommer att vara ett minfält, när de kommer till värderingar. "De sjunger om amning - De försöker sexualisera amning". Så kan man ju hålla på, men det där kommer Anton, och få andra, överhuvudtaget orka med. Osnyggt av Anton, men Sofia lever i sin lilla feminist-bubbla där raggar-låtar från 90-talets första hälft gör livet surt. På tal om våldtäkter - Vad tycker Sofia om statistiken på den etniska bakgrunden hos gm på överfallsvåldtäkter i Sverige? Eller som någon annan nämnde, texterna i rapp-låtar?

Jag tyckte att Anton och Sofia var fina tillsammans, och hoppas fortfarande att de kunde göra något bra av programmet. Men jag tvivlar lite på det, de är lite för olika och har olika bakgrunder. Jag tycker f.ö. inte alls att Anton var omogen när han sa "vi skiter i det". Han försökte reda ut och lösa en osnygg situation, och fick noll chans att prata och reda ut om det, bara lyssna på vad som varit fel. Bra att han kunde sätta sin gräns också.

Bra sammanfattning.

Susanna och Johan är en mycket dålig matchning. Möjligen en medveten sådan i syfte att skapa lite drama och underhållning. Kanske de slutar som "vänner" men hörs därefter aldrig av igen.

Jag tror Lars har stora problem med sig själv. Möjliga barndomstrauman som han har tryckt ner i många år. Han gillar inte att prata känslor. Också där kan man fråga sig hur "experterna" har tänkt när de har matchat dem, för Elinor är en stark känslomänniska. Lars verkar vilja vara till lags genom att tänka på hur han bör vara för att Elinor ska gilla honom, men saknar viljan att känna empati och på allvar intressera sig för en annan människa. Därmed hans ytliga påklistrade leende när hon försöker komma honom nära.

Anton och Sofia tror jag kommer att reda ut incidenten kring de sexistiska skämtlåtarna. Han gör en pudel och kommer aldrig att lyssna eller sjunga dem igen i hennes närvaro. Men som sagt, andra värderingskrockar kan komma. Det som gör att jag ändå tror på dem är att de verkar ha väldigt mysigt tillsammans och att det finns en naturlig attraktion mellan dem. Det skulle inte förvåna mig om de redan har planer på villaköp och familjeliv i Alingsås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in