2021-03-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Tyskland kör på:

https://www.dn.se/varlden/tyskland-borjar-anvanda-astra-zenecas-vaccin-igen/

Jag vet. Detta hindrar inte att dem som drabbats i Tyskland nästan bara är kvinnor, 12 av 13 i denna rapport.

Sverige är ju feministiskt! Alltså skall vi skydda kvinnorna.

https://www.thelocal.de/20210318/number-of-thrombosis-cases-connected-to-astrazeneca-jab-rises-to-13-in-germany/
Citera
2021-03-19, 11:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag är ledsen om jag verkade mästrande, det var inte min avsikt.

Man jag tycker alltså att man ska visa vad det är som orsakar dessa biverkan innan man slår fast att det finn ett orsakssamband mellan vaccinet och blodpropparna.

Hade det varit betydligt vanligare än det är nu, hade jag också dragit öronen åt mig men jag vill minnas att detta är en mer ovanlig biverkan än tromboser till följd av vissa P-piller, exempelvis.
När det gäller p-piller så tror jag många äter dem för det finns inga bättre alternativ och bekvämlighet, man kan skjuta på mensen, den blir mindre och en del preventiv medel till kvinnor tar ju helt bort mensen. Men många kvinnor far illa av p-piller och liknande, det kan förändra hela personligheten också. Nu forskar man ju mer på preventivmedel till män, t-ex. den här gelen som man kunde läsa om för ett tag sedan. P-piller är en dålig sak att jämföra med. Att vi inte i dagens samhälle har ett bättre alternativ skulle jag vilja säga beror på ojämställdhet. Kvinnors hälsa har inte varit lika viktig som männens, fram tills nu kanske.

EMA kom väl fram till att det kanske inte var helt ogrundat och att man nu kommer att få information om detta som en alvarlig biverkan. Så att om man får uppkomst av blåmärken utan anledning så får man information at man ska söka vård och läkarvården vet att de ska ge vård till dessa personer.
Men att vaccinationen kan fortsätta.
Hopningsvis kan det rädda liv på kvinnorna. De kvinnor som har dött, har säkert inte fått information om att de skulle söka vår och kom säkert in för sent.
Citera
2021-03-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Som läget är nu så är det en på miljonen som drabbas av allvarliga biverkningar, medan risken att dö i covid är betydligt högre i alla åldersgrupper.

Nej.

1/20 000 indikeras i Norge.

Du hittar knappt en tonåring som dött i C19 som är normalviktig och i övrigt frisk.
Citera
2021-03-19, 11:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hittar fortfarande inget bra svar på min fråga om hur länge vaccinen förväntas fungera? Är tanken att man ska spruta i hela jordens befolkning dessa vacciner en gång per år så kommer kaoset aldrig ta slut.
Det tråkiga svaret du redan fått är att man inte vet.

Jag tror att förväntningarna är att immuniteten håller i et år, men det kan bli både bättre och sämre.

Om smittspridningen upphör kan man sluta vaccinera, men det verkar väl inte så troligt vad jag förstått.

Om coronan blir mindre skadlig kan vaccinationerna upphöra eller bara ges till riskgrupper tillsammans med den vanliga säsongsinfluensan. Detta brukar inte skapa kaos.

Om corona fortsätter att ge samma typ av covidinfektion som idag blir det väl bäst att ha et rullande vaccinationsschema så att några tiotusental vaccineras varje dag. Detta lär inte heller skapa något kaos.
Citera
2021-03-19, 11:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mycket hög feber i flera dagar efter vaccination. Hjärtrusningar och svårigheter att andas.

https://www.vardfokus.se/nyheter/manga-sjuka-bland-vaccinerad-vardpersonal/

Det tyder ju på en stark immunreaktion. Frågan är om det är bra eller dåligt?
Citera
2021-03-19, 11:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Nej.

Du hittar knappt en tonåring som dött i C19 som är normalviktig och i övrigt frisk.
Ett land där nästan ingen blivit smittad är ointressant att jämföra med så länge smittan finns. Norge vill säkert inte vara stängt mot omvärlden för all framtid.

Med en "fullsmittad" nation så blir dödstalen betydligt större i covid än med något av de vaccin som finns idag.
Citera
2021-03-19, 11:05
Medlem
Citat:
Nej.

Förutsatt att dina siffror är korrekta så det ju fortfarande betydligt bättre än 5/50000 = 2/20000 av själva sjukdomen... dubbelt så bra att ta vaccinet som att bli sjuk alltså.

Och då räknar vi inte med biverkningar.
Citera
2021-03-19, 11:06
Medlem
Citat:
Jag vet. Detta hindrar inte att dem som drabbats i Tyskland nästan bara är kvinnor, 12 av 13 i denna rapport.

Sverige är ju feministiskt! Alltså skall vi skydda kvinnorna.

https://www.thelocal.de/20210318/number-of-thrombosis-cases-connected-to-astrazeneca-jab-rises-to-13-in-germany/

Kan det bero på att det är fler kvinnor som har fått vaccinet? Fler äldre kvinnor då de lever längre, fler kvinnor inom vården.
Citera
2021-03-19, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det är faktiskt så. DN publicerade en rapportering helt nyligen.

Astras vaccin hade en överrepresentationen 5:1 rörande inrapporterade biverkningar till Läkemedelsverket. Alltså justerade siffror i förhållande till hur många doser som givits.
Jämförelse mellan Astra och Pfizers vaccin.
Jaha? Vad är det för biverkan då?
Citera
2021-03-19, 11:16
Medlem
Madagascars avatar
Igår ökade nya fall i all regioner förutom två (Västerbotten och Blekinge) i jämförelse med föregående torsdag enligt platz.se.

Halland ligger nu 490 nya fall per 7 dagar och 100 000 invånare. Jag har ingen bra snabb översikt på sådana värden men jag räknar ibland för hand på några regioner med utgångspunkt från Platz' data. Jag misstänker att Halland ligger högst i Sverige. Men t ex Jonköping ligger på 420 och ökar tydligt. Sverige i genomsnitt ligger på ca 310.

Som jämförelse:
Tyskland 100
EU 220
Norge 110

(källa: Platz och Ourworldindata)
Senast redigerad av Madagascar 2021-03-19 kl. 11:26.
Citera
2021-03-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Med en "fullsmittad" nation så blir dödstalen betydligt större i covid än med något av de vaccin som finns idag.

Våren 2020, Stockholm, smittan utbredd, vården inte beredd.

1 död av 10 000 smittade i åldern 0-49 år, oavsett kön, vikt, bakgrundssjukdomar.

Se tabell 2, sid 16:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/da0321b738ee4f0686d758e069e18caa/skattning-letalitet-covid-19-stockholms-lan.pdf
Citera
2021-03-19, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Malte
Kan det bero på att det är fler kvinnor som har fått vaccinet? Fler äldre kvinnor då de lever längre, fler kvinnor inom vården.

Mest yngre kvinnor som drabbats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in