Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Jag är ledsen om jag verkade mästrande, det var inte min avsikt.
Man jag tycker alltså att man ska visa vad det är som orsakar dessa biverkan innan man slår fast att det finn ett orsakssamband mellan vaccinet och blodpropparna.
Hade det varit betydligt vanligare än det är nu, hade jag också dragit öronen åt mig men jag vill minnas att detta är en mer ovanlig biverkan än tromboser till följd av vissa P-piller, exempelvis.
När det gäller p-piller så tror jag många äter dem för det finns inga bättre alternativ och bekvämlighet, man kan skjuta på mensen, den blir mindre och en del preventiv medel till kvinnor tar ju helt bort mensen. Men många kvinnor far illa av p-piller och liknande, det kan förändra hela personligheten också. Nu forskar man ju mer på preventivmedel till män, t-ex. den här gelen som man kunde läsa om för ett tag sedan. P-piller är en dålig sak att jämföra med. Att vi inte i dagens samhälle har ett bättre alternativ skulle jag vilja säga beror på ojämställdhet. Kvinnors hälsa har inte varit lika viktig som männens, fram tills nu kanske.
EMA kom väl fram till att det kanske inte var helt ogrundat och att man nu kommer att få information om detta som en alvarlig biverkan. Så att om man får uppkomst av blåmärken utan anledning så får man information at man ska söka vård och läkarvården vet att de ska ge vård till dessa personer.
Men att vaccinationen kan fortsätta.
Hopningsvis kan det rädda liv på kvinnorna. De kvinnor som har dött, har säkert inte fått information om att de skulle söka vår och kom säkert in för sent.