2021-03-18, 19:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Men om man är helt frisk och har ett bra immunförsvar så tar det ju emot lite att ta ett vaccin som kanske gör en dödssjuk. Då är det nog bättre att hålla huvudet kallt och låta de som vill ta det istället.

Jag tar gärna din vaccindos👍
Citera
2021-03-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Positivt överraskad över FoHM väljer att vänta 1 vecka medan de utreder. Deras senfärdighet i många andra aktiviteter i denna pandemi - tycker jag nu är positivt. Glatt överraskad.

Försiktighetsprincipen.
Lät ju på Tegnell att han ska ta det vaccinet utan tvekan. Det är ett bra vaccin sa han
Citera
2021-03-18, 19:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Positivt överraskad över FoHM väljer att vänta 1 vecka medan de utreder. Deras senfärdighet i många andra aktiviteter i denna pandemi - tycker jag nu är positivt. Glatt överraskad.

Försiktighetsprincipen.

Kan du förklara varför Finland aldrig avbröt, Frankrike mfl återupptar vaccineringen?

Dessa kungar av försiktighetsprincipen
Citera
2021-03-18, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Men om man är helt frisk och har ett bra immunförsvar så tar det ju emot lite att ta en sväng med cykeln som kanske gör en dödssjuk eller tom. gör så att man dör. Då är det nog bättre att hålla sig hemma och låta de som vill ta en sväng med cykeln istället.

Vist är det konstigt hur man värderar risker helt olika?

Jag har förmodligen mer kontroll över min cykeltur än över hur min kropp reagerar på vaccinet.
Citera
2021-03-18, 19:48
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Men om man är helt frisk och har ett bra immunförsvar så tar det ju emot lite att ta ett vaccin som kanske gör en dödssjuk. Då är det nog bättre att hålla huvudet kallt och låta de som vill ta det istället.

Nej.

Det är alltså 100 ggr större risk att få ett blixtnedslag i skallen än att få denna biverkning av vaccinet.

Du tror alltså att en infektion av covid-19 är bättre odds? 1/500 blir allvarligt sjuk..
Citera
2021-03-18, 19:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hur kan man kalla Astra Zeneca's vaccin för säkert när helt friska människor har dött av det eller blivit allvarligt sjuka och inlagda? Känns mer som ett krisdrag för att det råder brist på vaccin i världen överlag.
Har du läst bipacksedlar på rätt vanliga mediciner någon gång?

Vi testar en vanlig.
Mycket sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 10 000 användare):
Blödning från hud och slemhinnor och blåmärken, allmän slöhet, tendens till inflammation
(infektioner) särskilt halsont och feber på grund av förändringar i blodet (minskat antal vita
blodkroppar och blodplättar).
Allvarliga andningssvårigheter med flämtande andning.
Njurbiverkningar
Blekhet, trötthet och gulsot på grund av allvarlig blodbrist.
Mycket sällsynta fall av allvarliga hudreaktioner har rapporterats.
Anafylaxi: överkänslighetsreaktion med feber, hudutslag, svullnad och ibland blodtrycksfall.

Gissa vilken?
Innehåller dessa bokstäver
N .... D .... O .... V .... A .... E .... L
Citera
2021-03-18, 19:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag har förmodligen mer kontroll över min cykeltur än över hur min kropp reagerar på vaccinet.
Det säger alla och ändå dödas cirka 25 cyklister per år och långt fler hamnar på sjukhus.

Jämför med tio allvarliga biverkningar om hela Sveriges befolkning vaccineras med AZ:s vaccin.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-18 kl. 19:59.
Citera
2021-03-18, 19:58
Medlem
Inför WHOs skriftliga rapport om undersökningen i Wuhans om SARS-CoV-2s ursprung så framkommer det nu hur mycket Kina styrt och försvårat utredningen. De har bland annat haft veto på vilka vetenskapsmän som skulle medverka. De första tre föreslagna från USA blev alla ratade. I stället valdes Peter Daszak som har jobbat med Wuhans Institute of Virology tidigare och därför anses ha intressekonflikter som kan hindra en opartisk utredning.

Wall Street Journal publicerade igår en lång artikel om dessa svårigheter med utredningen.

Den skriftliga rapporten väntas presenteras nästa vecka.
Senast redigerad av fabbe2 2021-03-18 kl. 20:00.
Citera
2021-03-18, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Varför skulle blodgivarna inte vara representativa för befolkningen? Det skulle jag absolut säga att dom är. Det är inga gamlingar på 90 år som går och lämnar blod, dessa har också klarat sig mer av Covid-19

2.000.000 svenskar har haft Corona men bara 7% har fått antikroppar.

Jag tycker detta låter helt absurt.

Enda förklaringen jag kan se är att du inte får antikroppar efter att ha haft Covid-19

Inte är MENA-gruppen som drabbats så hårt särskilt väl representerade bland blodgivare inte...
Citera
2021-03-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De har troligen dött för att nån klåpare inte följt anvisningarna o sett till att vaccinet hamnade rätt i muskeln. Knappast AZ fel
Va? Vaccinet ska ges centralt i deltoideusmuskeln.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Inte är MENA-gruppen som drabbats så hårt särskilt väl representerade bland blodgivare inte...
Där jag lämnar blod finns alla åldrar och nationaliteter representerade.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hmm intressant det du skriver har en vän som ligger inne med svår lunginflammation, testat negativt 2 ggr för Covid. Personen låg även 6 dagar i respirator men är nu på bättringsvägen.
Har idag legat ca 3 veckor på sjukhus för mig låter det som lång tid för lunginflammation på en som är 58 år.

Ja verkligen. Det är ovanligt med allvarlig lunginflammation i den åldern. Dessutom brukar ju antibiotika bita bra på bakteriell lunginflammation. Så ja, jag är nog fortsatt konfunderad, i båda fallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in