2021-03-18, 14:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur i helvete kan bara 7% av befolkningen ha antikroppar när vi har nästan 800.000 KONSTATERADE fall i landet?! Det bör ju vara minst 2 miljoner svenskar som haft Covid-19 och ändå är det bara 7-8% som har antikroppar. Vad i helvete?

1. 7 % av blodgivare har antikroppar
2. Alla med immunitet har inte antikroppar
Citera
2021-03-18, 14:26
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Hur i helvete kan bara 7% av befolkningen ha antikroppar när vi har nästan 800.000 KONSTATERADE fall i landet?! Det bör ju vara minst 2 miljoner svenskar som haft Covid-19 och ändå är det bara 7-8% som har antikroppar. Vad i helvete?

För fyra månader sedan var det 7-8%.
Citera
2021-03-18, 14:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är inte insatt i Finland just nu. Uppdatera mig!

Dom kör på med AZ. Enligt dem så överväger nyttan risken.
Citera
2021-03-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
1. 7 % av blodgivare har antikroppar
2. Alla med immunitet har inte antikroppar

Varför skulle blodgivarna inte vara representativa för befolkningen? Det skulle jag absolut säga att dom är. Det är inga gamlingar på 90 år som går och lämnar blod, dessa har också klarat sig mer av Covid-19

2.000.000 svenskar har haft Corona men bara 7% har fått antikroppar.

Jag tycker detta låter helt absurt.

Enda förklaringen jag kan se är att du inte får antikroppar efter att ha haft Covid-19
Citera
2021-03-18, 14:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Va, vaccinet ska verka lokalt?
Eller hur menar du att AZ triggar immunförsvaret?

Ja jag tänker mig att man sprutar in det i muskeln, lokalt. Vaccinet läcker långsamt ut och ger en immunisering i lagom takt som kroppen hinner hantera. Det tar ju tid at utveckla antikroppar. Om du däremot får det i blodbanan så triggar du ju immunförsvaret i hela kroppen samtidigt vilket torde ge en sjuhelsikes reaktion, kanske så illa att du avlider. Jag tänker mig analogin med en 75:a absolut vodka, de flesta människor skulle klara av att dricka en hel sådan givet tillräckligt med tid, säg att du sprider ut det under 48h, nemas problemas en konstant fylla. Tömmer du den däremot upp och ner på direkten så skulle nog de flesta av oss hamna på akuten ganska omgående.
Citera
2021-03-18, 14:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det som känns konstigt med fallen i Norge är att det är en klusterhändelse. Tre sjukvårdsanställda som blir sjuka vid samma tidpunkt och som det verkar från samma plats samtidigt. Blev de vaccinerade vid samma tidpunkt också? Av samma personal?

Ja, vi får se vad EMA säger senare. Kl:17:00 var det, eller?
kl 16, sa KTW.

30 min innan regeringens pressträff.
Senast redigerad av Madagascar 2021-03-18 kl. 14:37.
Citera
2021-03-18, 14:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det som känns konstigt med fallen i Norge är att det är en klusterhändelse. Tre sjukvårdsanställda som blir sjuka vid samma tidpunkt och som det verkar från samma plats samtidigt. Blev de vaccinerade vid samma tidpunkt också? vA samma personal?

Ja, vi får se vad EMA säger senare. Kl:17:00 var det, eller?

Det känns som att det är en möjlighet, i Berlingske artikeln säger ju Hanna Wulff (tandläkare) att hon själv bevittnat hur sjuksköterskan gjorde fel vid injiceringen.
Citera
2021-03-18, 14:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Varför skulle blodgivarna inte vara representativa för befolkningen? Det skulle jag absolut säga att dom är. Det är inga gamlingar på 90 år som går och lämnar blod, dessa har också klarat sig mer av Covid-19

2.000.000 svenskar har haft Corona men bara 7% har fått antikroppar.

Jag tycker detta låter helt absurt.

Enda förklaringen jag kan se är att du inte får antikroppar efter att ha haft Covid-19
Hur specifikt är antikropptestet?

Det har talats om att det finns immunsceller som skapats efter infektion av andra corona-virus ("förkylning"). Och dessa immunceller hjälper då enligt teorin till med att bekämpa covid-infektionen.

I det läget kommer inte ett test "avslöja" dessa immunceller efter genomgången covid-infektion.
Citera
2021-03-18, 14:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Dom kör på med AZ. Enligt dem så överväger nyttan risken.

Jaha, då tycker jag att de gör fel.
Citera
2021-03-18, 14:45
Medlem
Madagascars avatar
Uppgifter om varianterna uppdaterade. T ex i Stockholm var 79% av de positiva av Brittisk variant förra veckan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/

Den klassiska varianten tycks i det närmaste utrotad.
Citera
2021-03-18, 14:49
Medlem
Otroligs avatar
Förstod jag det rätt som att den senaste undersökningen av antikroppar var flera månader gammal? Obegripligt att man inte mer löpande utför dessa undersökningar - hade ju varit värdefullt att veta förekomsten efter andra vågen.
Citera
2021-03-18, 14:49
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Uppgifter om varianterna uppdaterade. T ex i Stockholm var 79% av de positiva av Brittisk variant förra veckan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/

Den klassiska varianten tycks i det närmaste utrotad.
Det gick bra med flygstoppet från England 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in