2021-03-18, 13:06
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Förvånar mig inte det minsta om EMA vill tuta och köra. Vi har ju sett hur deras beslut ideligen fått omprövas för att de fattade fel beslut från början.

Men givetvis finns det fortfarande tomtar i tråden som på allvar tror att Tegnell hade rätt om vaccinet

Jag är idel öra kring vilka av EMA:s beslut som varit felaktiga och fått omprövas?
Citera
2021-03-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tyckte jag läste någonstans på vg, att det finns en teori att man har missat att injicera i muskeln och istället sprutat in vaccinet direkt i blodbanan. De håller väl på att titta på det just nu.

Her omtales teorien:

https://www.berlingske.dk/nyheder/dansk-professor-forkert-vaccineteknik-kan-udloese-blodpropper
Citera
2021-03-18, 13:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Förstår inte hur du menar?
Dessa tre individer drabbades av samma biverkning, på samma plats.
Och relativt nära i tid.

Sätt det sedan i relation till alla de 17 miljoner - 30 doser där biverkningen inte har rapporterats.

En klassisk "biverkning" av vaccin att få ITP så är ju ett rimligt antagande att AZ triggat. Men visst finns det andra möjliga orsaker som tex covid-19 infektion.

Ja, märkligt att 3 individer på samma sjukhus skulle drabbas. En riktig osannolik grej.
Citera
2021-03-18, 13:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En klassisk "biverkning" av vaccin att få ITP så är ju ett rimligt antagande att AZ triggat. Men visst finns det andra möjliga orsaker som tex covid-19 infektion.

Ja, märkligt att 3 individer på samma sjukhus skulle drabbas. En riktig osannolik grej.

Arbetade de verkligen på samma sjukhus? De blev väl förflyttade för vård till Rikshospitalet allihopa men från samma ställe?

Oavsett så är det en konstigt sammanträffande med 3 fall i Norge när det knappt eller inte alls förekommit i andra länder som vaccinerat mycket mer med AZ. Men om risken är typ 1/1000000 så är det ju fortfarande mångfalt lägre risk än t.ex Alvedon som ju folk ändå knaprar som godis. Skulle vilja veta om de undersökt detta, de måste ju ha tittat efter andra gemensamma läkemedel som dessa tre tagit.
Citera
2021-03-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Her omtales teorien:

https://www.berlingske.dk/nyheder/dansk-professor-forkert-vaccineteknik-kan-udloese-blodpropper
Hold da op det er nærmest absurd hvis grunden til problemer med AstraZeneca vaccinen er noget så trivielt som manglende oplæring/vejledning i at udføre en korrekt injektion.
Citera
2021-03-18, 13:18
Medlem
Merwinnas avatar
Den norske läkaren (just nu pågående presskonferens) vill inte svara på om man kan förvänta sig de här reaktionerna även av de andra coronavaccinerna. Det låter lite olycksbådande, tycker jag. En läkare borde ju vara pro-vaxx i den här situationen, och säga något lugnande så att folk ska fortsätta vaccinera sig. OM det inte är så att han VET att de andra vaccinerna också är farliga...
Citera
2021-03-18, 13:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den norske läkaren (just nu pågående presskonferens) vill inte svara på om man kan förvänta sig de här reaktionerna även av de andra coronavaccinerna. Det låter lite olycksbådande, tycker jag. En läkare borde ju vara pro-vaxx i den här situationen, och säga något lugnande så att folk ska fortsätta vaccinera sig. OM det inte är så att han VET att de andra vaccinerna också är farliga...

Läkare är till skillnad mot gemene Flashbackanvändare noga med att inte uttala sig i frågor denne inte har vetenskapliga belägg för.
Citera
2021-03-18, 13:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Arbetade de verkligen på samma sjukhus? De blev väl förflyttade för vård till Rikshospitalet allihopa men från samma ställe?

Oavsett så är det en konstigt sammanträffande med 3 fall i Norge när det knappt eller inte alls förekommit i andra länder som vaccinerat mycket mer med AZ. Men om risken är typ 1/1000000 så är det ju fortfarande mångfalt lägre risk än t.ex Alvedon som ju folk ändå knaprar som godis. Skulle vilja veta om de undersökt detta, de måste ju ha tittat efter andra gemensamma läkemedel som dessa tre tagit.

Kan orsaken vara genetisk? Hade dessa tre en gemensam, sällsynt blodgrupp? Varför får man inte veta mera om de tre?
Citera
2021-03-18, 13:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Läkare är till skillnad mot gemene Flashbackanvändare noga med att inte uttala sig i frågor denne inte har vetenskapliga belägg för.

Visst, men man kan ju uttala sig mer nyanserat, i ett sådant här läge då det är viktigt att få folk att ta sprutorna. Han kunde t.ex. ha sagt "det finns ingen anledning att tro att de andra vaccinerna ska vara farliga", eller "vi har inte sett något som tyder på att..." Nu blev det så hårt, att säkert fler än jag misstänker att han vet något otrevligt. Eller har anledning att befara det.
Citera
2021-03-18, 13:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Visst, men man kan ju uttala sig mer nyanserat, i ett sådant här läge då det är viktigt att få folk att ta sprutorna. Han kunde t.ex. ha sagt "det finns ingen anledning att tro att de andra vaccinerna ska vara farliga", eller "vi har inte sett något som tyder på att..." Nu blev det så hårt, att säkert fler än jag misstänker att han vet något otrevligt. Eller har anledning att befara det.

De har bara utrett AZ så varför skulle de ha sett något ö.h.t gällande de andra vaccinen? Varför skulle han då vara så dum att uttala sig om de andra vaccinen?
Citera
2021-03-18, 13:25
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Samt det faktum att läkaren i fråga saknar lokala, norska fall att utreda gällande de andra vaccinen. Men det bekymrar inte Flashbackaren i gemen, det är väl bara att extrapolera lite...
Citera
2021-03-18, 13:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Her omtales teorien:

Det där var riktigt otäckt. Spelar ingen roll VILKET vaccin man tar heller, om de sprutar in det felaktigt... Nu tror jag faktiskt, att jag avstår vaccin i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in