2021-02-03, 20:33
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WallaceShawn
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/entledigad-advokat-maste-ersatta-staten-med-230-000-kronor/

Edit:
Tingsrättens dom https://docdro.id/3o1By2P

Sida 200 och några sidor framåt så behandlar domstolen hennes ersättning
Herre jävlar, alla advokater får ersättning på mellan 1900-2100 kronor i timmen. Är inte det sjukt?

Månadslöner på över 350 000 kronor, betalat med skattepengar. Mer än 10 gånger så mycket som poliserna som faktiskt utfört grovjobbet för att sätta dit slöddret, och nu ska vi punga ut vars 800 000 kronor till nästan ett dussin advokater vars enda jobb är att se till att deras dom går rätt till?
Citera
2021-02-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Herre jävlar, alla advokater får ersättning på mellan 1900-2100 kronor i timmen. Är inte det sjukt?

Månadslöner på över 350 000 kronor, betalat med skattepengar. Mer än 10 gånger så mycket som poliserna som faktiskt utfört grovjobbet för att sätta dit slöddret, och nu ska vi punga ut vars 800 000 kronor till nästan ett dussin advokater vars enda jobb är att se till att deras dom går rätt till?

Precis och just därför kommer vi få det som i länder som mexico och Brasilien, polisen kommer tillhöra olika kriminella gäng där de utför olika tjänster som mord exempelvis.

Redan nu är advokaterna springpojkar till de olika kriminella gängen, de har säkert redan infiltrerat även polisen eftersom våra politiker inkvoterar kulturberikare inom polisen.
Citera
2021-02-03, 21:19
Medlem
Citat:

Är man brottmålsadvokat har alla samma timtaxa.
Citera
2021-02-03, 21:55
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Long-Gone-Day
Är man brottmålsadvokat har alla samma timtaxa.
Fast det stämmer ju inte.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kanda-advokaterna-som-drog-in-over-tio-miljoner/

Jag ska inte ljuga, jag kan nästan inget om detta, men hur kommer det sig att vissa tjänar så otroligt mycket mer än andra?
Citera
2021-02-04, 15:18
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kanda-advokaterna-som-drog-in-over-tio-miljoner/

Jag ska inte ljuga, jag kan nästan inget om detta, men hur kommer det sig att vissa tjänar så otroligt mycket mer än andra?

För att dom är populära och låter andra gå in i deras ställe (i strid med advokaters etiska plikter skulle jag säga).

Citat:

Offentliga försvarare får 1400 pix i timmen av staten (exklusive moms naturligtvis) med undantag för vissa särskilda mål och helger. Det är rätt uppenbart inte samma som lön eftersom det ska betalas hyror, eventuell personal, försäkringar, pensioner och sociala avgifter på det innan det blir lön.

Att advokater tjänar bättre än poliser kan ju diskuteras men det är uppenbarligen några resor svårare att bli advokat än polis och advokaten tar typsikt sett i alla fall någon ekonomisk risk och jobbar rätt så JÄTTEMÅNGA timmar mer än den genomsnittliga polisen.
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2021-02-04 kl. 15:22.
Citera
2021-02-04, 18:08
Medlem
Citat:

Det där har ingenting med var arvodet per timme är.

Det där har att göra med att "populära" försvarsadvokater skickar andra advokater från samma byrå i substitution istället för sig själv.
Citera
2021-02-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallaceShawn
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/entledigad-advokat-maste-ersatta-staten-med-230-000-kronor/

Edit:
Tingsrättens dom https://docdro.id/3o1By2P

Sida 200 och några sidor framåt så behandlar domstolen hennes ersättning

Tack för dom!
Jobbar hon kvar hos Björn Hurtig fortfarande? någon som vet?
Citera
2021-02-07, 15:24
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
För att dom är populära och låter andra gå in i deras ställe (i strid med advokaters etiska plikter skulle jag säga).

Offentliga försvarare får 1400 pix i timmen av staten (exklusive moms naturligtvis) med undantag för vissa särskilda mål och helger. Det är rätt uppenbart inte samma som lön eftersom det ska betalas hyror, eventuell personal, försäkringar, pensioner och sociala avgifter på det innan det blir lön.

Att advokater tjänar bättre än poliser kan ju diskuteras men det är uppenbarligen några resor svårare att bli advokat än polis och advokaten tar typsikt sett i alla fall någon ekonomisk risk och jobbar rätt så JÄTTEMÅNGA timmar mer än den genomsnittliga polisen.
Det är ju fortfarande flera gånger mer än vad en snickare, rörläggare eller elektriker hade tagit per timme. Eller en psykolog för den delen, där även de bästa tar runt 1000 kronor, privat. Då betalar inte skattebetalarna för det och där måste man lägga samma summor på hyra, personal, försäkringar och allt det.

250 000 kronor i inkomst för någon som sitter på en stol och läser hela dagarna är väldigt mycket även om han måste betala skatt och hyra (vem fan gör inte det?).

Vad säger att det är svårare att bli jurist än polis? Jag vill gärna ha källa på det. Tror inte många jurister hade klarat av att gå in i någon mörk källare för att undersöka ett halvförmultnat lik medan man slåss med en psykopatisk knivbeväpnad seriemördare. Att det krävs relativt höga betyg gör det inte svårt. En advokat spenderar sitt liv i kostym, läsandes. That's it. Vilken ekonomisk risk tar en advokat?

Och jag tror nog de flesta poliser hade jobbat extra om de hade en grundlön för OB på 1400. I detta fallet vi diskuterade fick de absolut sämst betalda advokaterna 1900 kronor i timmen för att sitta och läsa på om ett fall. Jag brukar göra samma sak men får inte en krona för det. Har dock aldrig i mitt liv försökt brotta ner en steroidmissbrukande hustrumisshandlare. Det är inte lika lockande.
Citera
2021-02-10, 18:16
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Long-Gone-Day
Det där har ingenting med var arvodet per timme är.

Det där har att göra med att "populära" försvarsadvokater skickar andra advokater från samma byrå i substitution istället för sig själv.

Samt att många försvarare inte bara saltar räkningen utan även har svartpeppar, lagerblad, körvel, timjan och vad mer som kan hittas i kryddskåpet.
Citera
2021-03-08, 21:41
Medlem
Nått nytt i det här??
Citera
2021-03-10, 07:16
Medlem
Om inte detta leder till utslutning vet jag inte vad som ska krävas
Citera
2021-03-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja

Att advokater skulle ta en stor risk är ett stort skämt, dom måste missköta sig ordentligt för att bli straffade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in