Citat:
Ursprungligen postat av
Knutte_Ninja
För att dom är populära och låter andra gå in i deras ställe (i strid med advokaters etiska plikter skulle jag säga).
Offentliga försvarare får 1400 pix i timmen av staten (exklusive moms naturligtvis) med undantag för vissa särskilda mål och helger. Det är rätt uppenbart inte samma som lön eftersom det ska betalas hyror, eventuell personal, försäkringar, pensioner och sociala avgifter på det innan det blir lön.
Att advokater tjänar bättre än poliser kan ju diskuteras men det är uppenbarligen några resor svårare att bli advokat än polis och advokaten tar typsikt sett i alla fall någon ekonomisk risk och jobbar rätt så JÄTTEMÅNGA timmar mer än den genomsnittliga polisen.
Det är ju fortfarande flera gånger mer än vad en snickare, rörläggare eller elektriker hade tagit per timme. Eller en psykolog för den delen, där även de bästa tar runt 1000 kronor, privat. Då betalar inte skattebetalarna för det och där måste man lägga samma summor på hyra, personal, försäkringar och allt det.
250 000 kronor i inkomst för någon som sitter på en stol och läser hela dagarna är väldigt mycket även om han måste betala skatt och hyra (vem fan gör inte det?).
Vad säger att det är svårare att bli jurist än polis? Jag vill gärna ha källa på det. Tror inte många jurister hade klarat av att gå in i någon mörk källare för att undersöka ett halvförmultnat lik medan man slåss med en psykopatisk knivbeväpnad seriemördare. Att det krävs relativt höga betyg gör det inte svårt. En advokat spenderar sitt liv i kostym, läsandes. That's it. Vilken ekonomisk risk tar en advokat?
Och jag tror nog de flesta poliser hade jobbat extra om de hade en grundlön för OB på 1400. I detta fallet vi diskuterade fick de absolut sämst betalda advokaterna 1900 kronor i timmen för att sitta och läsa på om ett fall. Jag brukar göra samma sak men får inte en krona för det. Har dock aldrig i mitt liv försökt brotta ner en steroidmissbrukande hustrumisshandlare. Det är inte lika lockande.