Citat:
Ursprungligen postat av
sillynamnam
Det här låter ju ganska rimligt, men jag vill ha mer ordning och reda.
(Alltså helt frånsett om det juridiskt kan klassas som sexuellt utnyttjande/våldtäkt, om hon kan bevisa att hon var för full för att kunna ge samtycke).
Jag vill helt enkelt att en juridikgubbe som skrivit ett rättsligt intyg till förmån för någon, inte ska ha rätt att bjuda in henne på spritfest och ligga med henne.
Den här förtalsprocessen som hon bett Lambertz om hjälp med, är ju inte ens avgjord. Det är tänkbart att han kan komma att bli ombedd att ge ett nytt intyg.
Det här är liksom 1800-tal. Tror han att han har rätt att ligga med en skyddsling som har ekonomiska bekymmer?
I intyget har han, bisarrt nog, hävdat att EA ger "ett i högsta grad trovärdigt intryck" när hon beskrev den våldtäkt som "krogprofilen" ska ha utsatt henne för. Jag undrar om han tycker att hon är lika trovärdig denna gång.
Vad gäller det övriga. Till skillnad från övriga "adepter" (såsom "Sveriges första romska jurist", den mycket aptitliga advokaten "Rolex-Sunita"), är EA en person som han har kommit i kontakt med efter sin pension. Det var hon som tog kontakt med honom, eftersom hon hade läst Lambertz försvar för Cissi Wallins rätt att "äga sin berättelse" och inte behöva riskera att dömas för förtal, bara för att våldtäktsanklagelserna mot ledarskribenten Virtanen inte gick hennes väg. EA såg sig som en ny Cissi - ett "MeToo-offer" på patriarkatets blodiga altare. Lambertz hjälpte henne också med det ena och det andra - även med studierna, som inte har gått så bra. EA är ju juridikstuderande, trots sin (i detta sammanhang) höga ålder, men verkar ännu inte gjort några uppsatsinlämningar. Nästan all kontakt mellan "MeToo-studentskan" och hennes "extrapappa"har skett elektroniskt, men lagom till jul så bestämde de att fira denna högtid tillsammans. Lambertz är numera änkling och hans tre vuxna barn föredrog att fira på annat håll; EA firar normalt inte jul, utan "åker gärna till Spanien". Skälet är en "trasslig relation" till föräldrarna.
Hur tänker du dig att svensk lag ska kunna förbjuda att två sådana sargade skepp möts i natten?