2021-03-17, 12:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
När nedgången var 20% från en vecka till en annan.. vad använde du för ord för att beskriva läget då?

Dramatisk nedgång?
Kollapps?
.. med en här takten så har vi inga inlagda på IVA inom "en månad"?

... Just "Saynnn"
Eh... jag har inget minne av att jag beskrivit nedgångar i de ordalagen. Jag brukar mest försöka ge uttryck för glädje.

Jo en uppgång på IVA med 20% i veckan på IVA är stor. Måhända har man blivt lite fartblind under det här året. Vi såg ju mycket kraftigare ökningar än så i första vågen.

Ökningen i Stockholm på en vecka på IVA är hela 28%.
Citera
2021-03-17, 12:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Antagligen bejaka informationen.

Big deal är skillnaden med hur viruset ter sig nu jämfört med innan.

Så vad kommer hända nu jämfört med våg ett och våg två menar du?
Citera
2021-03-17, 12:17
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så vad kommer hända nu jämfört med våg ett och våg två menar du?

Jag vet inte.

Finns ju bara att se vad som händer. Själv tror jag att vi kommer ha dessa restriktioner ett tag framöver. Går ner till sommaren för att sedan återvända till hösten, tyvärr.
Citera
2021-03-17, 12:20
Medlem
Hörde snack om att astras vaccin inte hjälper mot mutationerna.
Sant eller verkligt bekräftat?
Citera
2021-03-17, 12:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag vet inte.

Finns ju bara att se vad som händer. Själv tror jag att vi kommer ha dessa restriktioner ett tag framöver. Går ner till sommaren för att sedan återvända till hösten, tyvärr.

Så är det säkert. Men personligen märker jag av en kraftig pojken-och-vargen-effekt för varje ”våg” som det varnas för som vanligt folk knappt märker av. Jag undrar hur många som kommer bry sig över huvud taget om detta fortsätter i höst.
Citera
2021-03-17, 12:24
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Meanwhile, back at the FB forum:

Insatt:
"UK gör mer för att stoppa smittspridningen än Sverige"
UK gör följande:
1. Vaccinerar en halv miljon människor per dag
2. Inför regler för munskydd och social distansering
3. Testar nästan en miljon människor om dagen
4. Utvecklar och inför appar för att övervaka folks rörelser och kontakter med smittade
5. Investerar 300 miljarder i forskning för att få fram vaccin rekordsnabbt
6. Utvecklar ett vaccin som man sedan erbjuder världen till självkostnadspris
7. Startar världens ledande DNA laboratorium för att mappa virus genomics
8. Genomför 50% av alla världens DNA-analyser av virusmutationer för att upptäcka och stoppa nya COVID-19 mutationer
9. Startar en smittspårningsenhet och anställer 20,000 personer för att spåra smittade
10. Stänger skolor
11. Stänger alla sociala verksamheter, inklusive restauranger

Tokstollar:
"Sverige gör mer än UK för att stoppa smittspridningen"
Sverige gör följande:
1. Rekommenderar invånarna att försöka hålla avstånd
2. Rekommenderar invånarna att tvätta händerna
3. Säger till invånarna att munskydd inte hjälper
4. Inför regler för restauranger och barer att stänga tidigare

Jag kan inte fatta att du sitter och skryter om hur duktiga ni är i UK av alla länder, helt otroligt!

Ett drygt år in i pandemin har ni 42% högre dödstal än Sverige det motsvarar 5500 extra dödsfall innan vi är "ifatt"

2020 hade ni nästan dubbelt så hög överdödlighet som Sverige det motsvarar 7000 extra dödsfall innan vi är "ifatt"

Procentuellt sätt har ni haft fler inlagda på sjukhus och fler inlagda på IVA

Ni har haft hårdare nedstängningar som medför försämrad folkhälsa och försämrad utbildning.

Ni har ett betydligt större tapp i ekonomin och ökat eran statsskuld.

Så du tycker du att erat åtgärdspaket har fungerat? Du kan skylla på olika förutsättningar och så är det men ni är sämre oavsett vem du jämför med trots att ni är en ö-nation

När detta är över kommer ingen att tycka att UK är ett framgångsexempel, det kan man inte säga om ett land som har bland dom högsta dödstalen i hela världen.

Vi testar mer, vi begränsar smittan osv osv spelar ingen roll om det dör folk som flugor.

Vi i Sverige är inte bäst i världen men att bli påhoppad av UK som ÄR ett av dom sämsta....
Citera
2021-03-17, 12:30
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag kan inte fatta att du sitter och skryter om hur duktiga ni är i UK av alla länder, helt otroligt!

Ett drygt år in i pandemin har ni 42% högre dödstal än Sverige det motsvarar 5500 extra dödsfall innan vi är "ifatt"

2020 hade ni nästan dubbelt så hög överdödlighet som Sverige det motsvarar 7000 extra dödsfall innan vi är "ifatt"

Procentuellt sätt har ni haft fler inlagda på sjukhus och fler inlagda på IVA

Ni har haft hårdare nedstängningar som medför försämrad folkhälsa och försämrad utbildning.

Ni har ett betydligt större tapp i ekonomin och ökat eran statsskuld.

Så du tycker du att erat åtgärdspaket har fungerat? Du kan skylla på olika förutsättningar och så är det men ni är sämre oavsett vem du jämför med trots att ni är en ö-nation

När detta är över kommer ingen att tycka att UK är ett framgångsexempel, det kan man inte säga om ett land som har bland dom högsta dödstalen i hela världen.

Vi testar mer, vi begränsar smittan osv osv spelar ingen roll om det dör folk som flugor.

Vi i Sverige är inte bäst i världen men att bli påhoppad av UK som ÄR ett av dom sämsta....
Och i vanlig ordning klarar du endast av att komma med känsloargument utan att leverera ETT ENDA empiriskt bevis för att det du säger är sant?
Citera
2021-03-17, 12:32
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du får nog slipa lite på din engelska/läsförsåelse.

Proportionality: the response to a pandemic should be no more and no less than that necessary in relation to the known risks. Plans therefore need to be in place not only for high impact pandemics, but also for milder scenarios, with the ability to adapt them as new evidence emerges.

Flexibility: there should be a consistent, UK-wide approach to the response to a new pandemic but with local flexibility and agility in the timing of transition from one phase of response to another to take account of local patterns of spread of infection and the different healthcare systems in the four countries

Du kommer säkert fortsättningvis hävda att UK har gjort fel, för lite, för mycket och gud vet vad. Fakta talar dock sitt tydliga språk; UK var flexibla, var beredda att ändra strategi om vetenskapliga fakta föreslog det, man sköt till finansiella medel, man införde lagar för att begränsa smittan om det behövdes etc. etc. etc. etc.

Det mest talande är dock att UK blixtsnabbt var beredda att arbeta fram en ny strategi. Man insåg direkt att man hade fel och arbetade framåt för att hitta en lösning. Jag behöver bara se till dina påståenden om att Sverige är mer tätbefolkat än UK för att inse att du inte klarar av att erkänna när du har fel.

.. undrar om samma ProVaxxer påverkanskampanj du driver här från UK istället hade kommit från någon "Data Scientist" bosatt i Rysland .. hade den personens kampanj klassificerats som "påverkan från Främmande makt"?

På vilket sätt skiljer den sig åt ditt kampanjande här inne?

Frågar åt en kompis

Hope that helps
Citera
2021-03-17, 12:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vet vi något om hur antikroppar från en naturlig infektion biter på mot denna variant? Siffran måste ju rimligtvis vara betydligt högre än futtiga 10% iaf. .

Ser ju dåligt ut med immuniteten från covid classic när det gäller Sydafrika varianten.

"In the placebo group of the trial for Novavax’s vaccine, people with prior coronavirus infections appeared just as likely to get sick as people without them, meaning they weren’t fully protected against the B.1.351 variant that has swiftly become dominant in South Africa."

https://www.washingtonpost.com/health/2021/02/05/virus-variant-reinfection-south-africa/
Citera
2021-03-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Även idag minskar antalet inlagda covidpatienter på sjukhus i Skåne. Minskningen syns på vårdavdelningar, där tio färre vårdas än i går, men på iva är antalet samma. Totalt vårdas 144 personer med covid-19 på skånska sjukhus. Det är den lägsta dygnssiffran efter den 14 november, då totalt 143 covidpatienter vårdades i regionen.

Antalet nya fall senaste dygnet är den högsta dygnssiffran sedan drygt en månad tillbaka, dock går siffran upp och ner varje dag. Sjudagarsgenomsnittet, som säger mer om smittspridningen, går upp idag från 367 fall/dag till 386.

106 884 personer har fått första vaccindosen mot coivd-19 i Skåne, vilket innebär 9,7 procent av den vuxna befolkningen.

Jag tycker det ser ganska positivt ut för Skåne. Det enda som oroar mig är att egenprovtagningen gick upp kraftigt vecka 11. Det har tidigare varit ett teckan på ökadsmittspridning. Andelen positiva sjönk dock och jag antar att ökningen i egenprovtagningen beror på att man tester fler personer runt varje smittad.
Citera
2021-03-17, 13:03
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Jag tycker det ser ganska positivt ut för Skåne. Det enda som oroar mig är att egenprovtagningen gick upp kraftigt vecka 11. Det har tidigare varit ett teckan på ökadsmittspridning. Andelen positiva sjönk dock och jag antar att ökningen i egenprovtagningen beror på att man tester fler personer runt varje smittad.

Har du statistik som visar antal smittade i relation till provtagningar?
Citera
2021-03-17, 13:04
Medlem
Jackie.Chiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Sur och vill ej veta av min handläggare på kommun som tvingar mig till jobbet efter varit hemma i 19 v då man tillhör riskgrupp för corona. Har fettma. Idiot. Ringde och frågade varför man varit hemma i 19 v i aug. Alltså tänker person med lilltån? Träffar mina föräldrar ofta som är i riskgrupp så har special schema på jobbet nu. Men en annan kille som bor hemma med föräldrar i riskgrupp har inget spec schema.

Gör nåt åt din hälsa istället! Du har haft minst 19 veckor på dig. Fan vad trött jag blir. Du får väl göra som alla andra som tvingas avstå från att träffa sina nära och kära som är i riskgrupp.

Om såna som dig använt det här året till att motionera och äta sunt så skulle det frigöras en del plats på IVA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in