2021-03-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man har varit inne på att bieffekterna är mycket värre om man haft covid innan. Förhoppningsvis var det därför.

Och då är det ju helt idiotiskt att vaccinera de som man vet haft covid, både av denna anledning, och för att det är osannolikt att de får det igen i närtid. Med dagens teknik ska det vara relativt lätt att kolla, det är inte 1950 längre. Ska de vaccineras ska de göra det sist av alla, kanske augusti, när alla som inte haft covid och vill få vaccin, har fått det.
Citera
2021-03-16, 23:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Ny studie: Astras vaccin skyddar inte mot smitta av den sydafrikanska varianten
Astra Zenecas vaccin skyddar inte mot att bli smittad av den sydafrikanska varianten av covid-19. Det visar en ny studie från Sydafrika.

– Det kan innebära att vi inte får stopp på pandemin lika snabbt, säger Matti Sällberg, professor vid Karolinska institutet.

https://www.dn.se/sverige/ny-studie-astras-vaccin-skyddar-inte-mot-smitta-av-den-sydafrikanska-varianten/

Då är det bara att dumpa Astravaccinet., finns ingen anledning att fortsätta med det.
Citera
2021-03-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Ny studie: Astras vaccin skyddar inte mot smitta av den sydafrikanska varianten
Astra Zenecas vaccin skyddar inte mot att bli smittad av den sydafrikanska varianten av covid-19. Det visar en ny studie från Sydafrika.

– Det kan innebära att vi inte får stopp på pandemin lika snabbt, säger Matti Sällberg, professor vid Karolinska institutet.

https://www.dn.se/sverige/ny-studie-astras-vaccin-skyddar-inte-mot-smitta-av-den-sydafrikanska-varianten/

Inte helt bra. Innebär att vi troligen aldrig får ens särskilt låg smittspridning, och en stor majoritet behöver vara antingen vaccinerade eller infekterade för att sjukvården inte ska belastas. Samtidigt som relativt unga personer dör av blodpropp efter vaccinering, och världen av flera skäl inte klarar restriktioner hur länge som helst. Inte den lättaste ekvationen att lösa.
Citera
2021-03-16, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då är det bara att dumpa Astravaccinet., finns ingen anledning att fortsätta med det.

Finns liknande studier för de andra vaccinen?
Senast redigerad av jenlov 2021-03-17 kl. 00:00.
Citera
2021-03-17, 00:02
Avslutad
Citat:
Det står ju att det skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Bättre ta det vaccin som finns tillgängligt och bli skyddad mot allvarlig sjukdom och död än vara helt oskyddad.
Citera
2021-03-17, 00:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Finns liknande studier för de andra vaccinet?

Jag tror Pfizers hade viss effekt mot den sydafrikanska, drar det ur minnet = killgissning. Hittade länk, Pfizer tror deras fungerar men det verkar minska i effektivitet. Egentligen är det nog ingen som vet. En fördel med mRNA vaccinen är väl att det går att ställa om hyfsat snabbt.

https://www.cnbc.com/2021/03/05/how-the-different-covid-vaccines-will-handle-variants.html
Citera
2021-03-17, 00:06
Medlem
UncleJohns avatar
Om man nu har tagit den första sprutan innan den blev stoppad, hur blir det med den andra doseringen då? Skippar man den bara?
Citera
2021-03-17, 00:07
Medlem
Vasterass avatar
https://www.expressen.se/nyheter/who-expert-viruset-spreds-fran-farmer/

Om detta är sant så kan vi bara mardrömma om vad som kan komma senare. Det Finns betydligt farligare virus som kan komma i omlopp globalt.
Att detta Covid-19 kan mutera är en sak, men när ett riktigt "stridsvirus" blir spridd så är det rejält på allvar.

Betänk rabies som smittar igenom luften, det är bara en av de hemskheter som kan dyka upp.
Citera
2021-03-17, 00:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det står ju att det skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Bättre ta det vaccin som finns tillgängligt och bli skyddad mot allvarlig sjukdom och död än vara helt oskyddad.

Ja jag håller med dig, för kanske första gången. Personligen känns det som det är dags att stänga ner, eller det borde vi gjort förra veckan, och invänta vaccin. Dels får vi ner smittan, dels kan vi helgenomsekvensera och jaga smittan och isolera. Plus att vi hinner få kvantiteter av vaccin. Hamnar vi i den situationen att vaccin inte biter så är vi tillbaka på ruta 1 igen. Fortsätter det så här så blir det till att Esabsvetsa igen hela jordklotet, sen öppnar vi om 2 månader. Det här kan inte fortsätta helt enkelt.

Edit:
Alternativet är att öppna upp för fullt och se vad som händer.
Citera
2021-03-17, 00:10
Medlem
Citat:
Jag tror Pfizers hade viss effekt mot den sydafrikanska, drar det ur minnet = killgissning. Hittade länk, Pfizer tror deras fungerar men det verkar minska i effektivitet. Egentligen är det nog ingen som vet. En fördel med mRNA vaccinen är väl att det går att ställa om hyfsat snabbt.

https://www.cnbc.com/2021/03/05/how-the-different-covid-vaccines-will-handle-variants.html

OK, tack, ett visst skydd men minskar ändå rätt mycket. Vaccin mot dessa varianter har väl redan börjat framställas på flera håll.
Citera
2021-03-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Yeah right. Kina antikroppstestade och analsvabbade 50.000 djur över hela Kina utan ett enda positivt provsvar.

WHO är på en kort guidad sightseeing i Kina, och löser sen gåtan över Zoom.

Du verkar inte ha läst artikeln. Det WHO kommit fram till är allt annat än Kina-vänligt. Vi får väl se vad som blir konsekvenser av detta.
Citera
2021-03-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ett par andra saker som jag märkt efter att ha blivit vaccinerad med AstraZenecas vaccin:
1. Jag tyckte att jag hade en antydan till mjäll bakom ena örat. Fan ta AZs vaccin.
2. Fick P-Böter igår. Det fattar alla att det var AZ-vaccinets fel.
3. Jag skulle logga in på Twitter och insåg att jag inte kom ihåg lösenordet som jag ändrade häromdagen. Vaccinet orsakar tydligen minnesförlust. Sannolikt hjärnskador.
4. Priset på parmesan hade gått upp såg jag. Att AZ vaccinet var så elakt, det hade jag aldrig trott.

Varför stoppar de inte giftet?

Verkar vara många biverkningar med det där sorgebarnet, man väljer nog snart att skippa det helt.
Senast redigerad av Indeterminister 2021-03-17 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in