2021-03-16, 20:20
Medlem
Vet inte om det går att klura ut vem målsäganden som anmält Göran Lambertz är men det jag vet är att pappan till hennes son heter Nenad Jovanovic. Det är även honom hon anmälde för våldtäkt. Han fälldes i tingsrätten men friades av hovrätten (Göta hovrätts mål B 3584-18). Om jag har förstått allt rätt så är det även han som har anmält henne för förtal.
Citera
2021-03-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Hon har "en stark berättelse" förstår du väl! Precis som Lars Ohly hade en stark berättelse om att han spelat fotboll med Nacka Skoglund. Ifrågasätt inte, acceptera och omfamna den starka berättelsen. Annars riskerar vi att till sist hamna i en situation där vi ifrågasätter Nils Holgerssons underbara resa också. Och det är ett samhälle vi inte vill ha.

Acceptera den starka berättelsen.
Tänk på att både Koranen och Bibeln är två rätt stora litterära verk som skrivits av nån författare och det var ju bara uppdiktat så varför skulle inte detta kunna vara det?
Citera
2021-03-16, 20:23
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du framstår dessvärre inte som normalbegåvad när du beskriver rättshistoria som en "högst pågående" debatt och exemplifierar med en debatt som avslutades 2009.

Till Nyström-doktrinen räknas ett prejudikat från 1991( NJA 1991 s. 83). Det är sedan länge överspelat. Exempelvis angavs det vara på väg ut i den här artikeln från 2006:
https://www.dn.se/debatt/obehagligt-att-jurister-ser-friade-som-skyldiga/

Det stämmer inte att Sverige godkänner ord mot ord-domar. Det ändrades bl a genom ett prejudikat från 2010 (NJA 2010 s. 671). Här var referenten Lambertz själv. Det finns också senare avgöranden som modifierat bevisvärdering I mål om sexualbrott ytterligare, t ex 2017 s. 316. Ytterligare ett skäl till att det är en dålig idé att referera till den 30 år gamla Nyström-doktrinen är att sexualbrottlagstiftningen flera gånger ändrats sedan dess.

Eftersom den här tråden handlar om anklagelserna mot Lambertz är det 2018-års sexualbrottlagstiftning och HD:s vägledande dom som gäller vid sidan av förarbeten och aktuella prejudikat om bevisvärdering I mål om sexualbrott. Det finns också en rapport från BRÅ skriven förra året om den nya samtyckeslagen i praktiken. Eftersom ni båda och andra i tråden närmast krampaktigt håller kvar vid det förflutna och refererar till rättshistoria kan jag inte låta bli att undra vad detta egentligen handlar om. Handlar det om er egen rädsla för att bli oskyldigt anklagade för våldtäkt och dras in i en Kafkaliknande process? Handlar det i grunden om egna erfarenheter av sexuella kontakter som inte känts riktigt bra eller blivit fel på något sätt utan att det handlar om att någon av de inblandade gjort något brottsligt?

Med ovanstående sagt vill jag poängtera att jag inte på något sätt förnekar att män blir oskyldigt dömda för våldtäkt i Sverige. Jag känner personligen till ett fall där jag har skäl att tro att det förhåller sig på det viset. I fallet med Lambertz vet vi nu att MÄ varit inblandad i åtminstone tre utredningar gällande våldtäkt på fyra år. Innebär det att det finns skäl att tro att Lambertz är oskyldig till brotten han misstänks för? Kanske. Jag tror att det är något som utredningen medvetet eller omedvetet förhållit sig till och att utredningen sas började ordentligt på minus. Lägg därtill att den misstänkte är Mount Everest för att tala med GW.

Min slutsats är att åklagaren har ordentligt på fötterna, dvs hon har stark bevisning som kollats och dubbelkolla, och att det i dagsläget finns mycket som talar för att det skett något om inte brottsligt men otillbörligt hemma hos Lambertz under julnatten.
Mycket klokt och bra beskrivet.
Citera
2021-03-16, 20:25
Medlem
Målsäganden har garanterat samma försvarare i förtalsmålet som är målsägandebiträde nu. Någon flashbackare med tid; kontakta tingsrätterna och säg advokatens namn, förtalsmål i april. Eftersom media redan har letat reda på denna info kommer aktuell tingsrätt garantera veta vilket mål det är.
Citera
2021-03-16, 20:25
Medlem
Eftersom tjejen råkat illa ut flera gånger tror jag det rör sig om MBDS, ja jag har bara vaga kunskaper i ämnet men vid minsta fel så anses det vara våld.

Kvinnorna har konstiga läderkläder och masker och ibland kedjor och tortyr-redskap men hur skall åklagaren ha en chans att utreda detta.

Jag tror han blir frikänd och han bör akta sig för MBDS-brudar. Mycket underligt fall detta.
Citera
2021-03-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innifran
Vet inte om det går att klura ut vem målsäganden som anmält Göran Lambertz är men det jag vet är att pappan till hennes son heter Nenad Jovanovic. Det är även honom hon anmälde för våldtäkt. Han fälldes i tingsrätten men friades av hovrätten (Göta hovrätts mål B 3584-18). Om jag har förstått allt rätt så är det även han som har anmält henne för förtal.

Njae, det där är med största sannolikhet ett annat mål. Det skedde i Kalmar och innehöll även kvinnofridskränkning.
Citera
2021-03-16, 20:27
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Lambertz är ju en Certifierad Fårskalle
" Krypto Fascist "
Men att man skall ge " professionell "vägledning åt ngn på Julafton som han vet direkt anmäler för våldtäkt
Och är under utredning för förtal --- Kunde han inte se det Komma ?? ... Kunde han inte fatta det ??
Rolling Stones hade en sång --- But don't play with me, 'cause you're playing with fire

Detta stämmer inte .. För mig liknar detta ngn slags Prostitution..
Om man vet en kvinna anmäler snabbt då är man ju inte så satans dum i huvudet att man försätter sig i en situation ensamma Julafton Jullunch X antal snapsar + Nu sitter Häktad i en källare
Ett hjärnsläpp för fan ---Förståndshandikappad .. Han har familj varför är han inte där trycker Julskinkan in i ansiktet ... Spännande detta
GL Verkar ju ha en skruv lös försätter sig i det läget

https://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-som-anmalde-topp--juristen-star-atalad-for-fortal/

Göran Lambertz hjälpte kvinnan som står åtalad för förtal av en annan man hon anklagat för våldtäkt. Nu är det före detta justitierådet själv häktad misstänkt för att ha haft sex med kvinnan mot hennes vilja.

Han ville väl sprida julefrid, eller något annat...
Citera
2021-03-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innifran

Låter intressant.
Citera
2021-03-16, 20:29
Medlem
LeBronThurmans avatar
Göran Lambertz och hans advokat Ola Samuelsson ägnar sig nu åt en form av krishantering samt skademinimering där man släpper i sammanhanget irrelevant info om BO i hopp om att detta "betesfiske" ska avslöja BO identitet samt sätta fokus på henne som person istf på "Toppsnoppen".

Extremt fult agerande av "kåtbocken" efter det att han informerats om att forum som Flashback har avslöjat identiteten hos den på sannolika skäl häktade våldtäktsmannen benämnd toppjuristen.
Citera
2021-03-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Vilken planet har du bott på dom senaste åren? Nej det behövs inte mycket mer än en trovärdig historia, kanske liiiite stödbevisning i värsta fall. Några SMS.

Det behövs inte mycket alls för att herren ska få skaka galler ett par år.

Det här man ju hört innan att oskyldiga suttit i fängelse när sanningen efter åratal kommit fram. Men har Göran gjort det så ska han vara man nog att erkänna sig skyldig. Så många som tror kunna neka sig till ett mildare straff eller undgå straff helt. "If you can't take the time don't do the crime".
Citera
2021-03-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Njae, det där är med största sannolikhet ett annat mål. Det skedde i Kalmar och innehöll även kvinnofridskränkning.

Hon har tidigare bott där. Dagens Juridik som rapporterat om målsäganden hänvisar till den domen i artikeln som rör bakgrunden till förtalsmålet.
Citera
2021-03-16, 20:36
Medlem
Kämpendahls avatar
Oisín Cantwell på Aftonbladet ojar sig över att Lambertz och hans advokat använder sig av kvinnans bakgrund i målet. För Cantwell är det lite konstigt eftersom det kan vara oväsentligt i sammanhanget. Men om Cantwell funderar lite kommer han säkert fram till att det är större chans att vinna tio miljoner på Lotto än att vara inblandad som målsägande i tre våldtäktsmål under fyra år.

"Kvinnan som säger att hon blev våldtagen av Göran Lambertz är åtalad för förtal och har anmält andra män för sexbrott.

En bakgrund som mycket väl kan vara oväsentlig i sammanhanget, men som givetvis kommer att utnyttjas av försvaret."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/1BR1vl/lambertz-advokat-anvander-redan-kvinnans-bakgrund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in