2021-03-16, 15:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Så du undvek den första länken där advokat Sargon De Basso redogjorde för läget också?

Det skrev jag i ett annat inlägg.

Det är klart det finns olika åsikter om bevisvärdering vid våldtäktsrättegångar.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Tror ni han kommer gå fri från det här?

Jag tror det. Om målsäganden bedöms mindre trovärdig och det inte finns någon annan stödbevisning än vad målsäganden sagt till sina vänner och feministförtrogna så....
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Vad allt helt plötsligt hamnade i annat ljus. Kvinnan kanske lider av någon sorts PTSD eller borderline- problematik, inte helt kul att hamna i klorna på en sådan. De har ingen respekt för lagarna eller vad det faktiskt innebär att anmäla någon. Ush

Jag tror också på en borderlinebrud, som säkert gett sexuella inviter, men kanske sedan inte velat gå hela vägen -- eller gillrat en fälla, eller ångrat sig. Jag tror absolut GL om att kunna snedsexa lite, ska sägas.

Jag får vibbar av Cecilia Beckroth/Simmerud här (obs, det är inte hon alltså, men en liknande personlighet).

I vilket fall kommer FUPen bli intressant läsning. Fallet kan också tänkas generera en underhållande tokvänsterstrid. Och utan FUP kommer vi nog inte längre, så de närmaste tvåhundra sidorna som kommer skrivas är egentligen överflödiga -- tjejens namn behöver vi förstås inte få fram eftersom vi redan fått reda på betydligt viktigare saker om henne.
Citera
Medlem
Citat:

Börjar alltmer tro det. Iaf om det stämmer att kvinnan har anmält 3 våldtäkter under senaste 2 åren, samt åtalad för förtal.

Visst, gamle Lambertz kan ju ha begått en våldtäkt ändå, men sannolikheten har fått sig en rejäl törn om allt ovanstående stämmer.
Citera
2021-03-16, 15:36
Medlem
här är det tror jag som nu går upp i rätten i april

https://www.lawline.se/answers/kan-jag-fa-nagon-atalad-for-fortal
Citera
2021-03-16, 15:37
Medlem
Citat:

Omöjligt att sia om. Vi vet ju inte ett dyft om vad som finns i utredningen. Det enda vi vet är lite vad målsäganden påstår och att Lambertz menar att det inte funnits samtycke.

Om några veckor vet vi mer. Om Lambertz omhäktas om dryga veckan. Då blir det nära nog garanterat åtal och då får vi FUP i samband med åtalet.
Citera
2021-03-16, 15:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Någon sådan regel finns inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är praxis i svenska domstolar:
https://youtu.be/KXN0qMdb264?list=PLs8dpMB0VRLoOfuR2HOXfSdCuYyvDJep d&t=570

Resultatet av studien är häpnadsväckande. Bevisning som räckte för en fällande dom i mål om olaga hot i 18 procent av fallen, var tillräcklig i 90 procent för våldtäktsmålen. Risken att bli fälld i ett våldtäktsmål var alltså nästan lika stor som chansen att bli frikänd i ett mål om olaga hot, trots att bevisläget var detsamma.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/risken-att-oskyldiga-falls-i-valdtaktsmal-inte-forsumbar/

Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Nej, det är inte en uttrycklig regel. Bevisprövning är fri. Men det gjordes för några år sedan en undersökning där man jämförde mål som gällde olaga hot och våldtäkt där målsägandes berättelse var den enda bevisningen. I målen gällde våldtäkt fälldes nästan alla medan utfallet i olaga hot-målen var det omvända. Det är i vart fall en indikation om att domstolarna sätter en lägre ribba för när åklagarens bevisbörda är uppfylld.

Jag har startat en tråd för att diskutera bevisfrågor kopplade till våldtäkt ni gärna får delta i, så slipper vi ta det i den här tråden: (FB) Bevisad (våldtäkt) bortom rimligt tvivel?
Citera
2021-03-16, 15:38
Medlem
Känns som att det pågår en strategisk svartmålningskampanj mot offret.
Hemskt om brottet verkligen ägt rum.

Andra sidan av myntet, vet en kvinna som i tid och otid råkade ut för våldtäkt, 6 fall som jag känner till och hon har även blivit fälld för falsk angivelse, då hon anmälde ett frivilligt sexuellt umgänge med 2 karlar som hon bodde hos i en vecka. Motivet var att inte vara otrogen mot sin pojkvän.
Hennes straff blev några månader med fotboja samtidigt som grabbarna riskerade flera års fängelse. Skevt rättssamhälle
Hursom kan man nog klämma fram en rad olika diagnoser från det kjolstyget.

Blir intressant och se hur vänstern/feminsterna tar ställning till detta ärende.
Citera
2021-03-16, 15:39
Medlem
här är målnumret
https://www.domstol.se/nyheter/2019/11/huvudforhandling-i-mal-om-grovt-fortal/
Citera
2021-03-16, 15:39
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det skrev jag i ett annat inlägg.

Det är klart det finns olika åsikter om bevisvärdering vid våldtäktsrättegångar.

Det här är inte åsikter utan objektiva belägg för att beviskraven är mycket lägre i våldtäktsmål än i andra mål som t.ex. olaga hot.

Det går inte att klassa detta som åsikter:
Resultatet av studien är häpnadsväckande. Bevisning som räckte för en fällande dom i mål om olaga hot i 18 procent av fallen, var tillräcklig i 90 procent för våldtäktsmålen. Risken att bli fälld i ett våldtäktsmål var alltså nästan lika stor som chansen att bli frikänd i ett mål om olaga hot, trots att bevisläget var detsamma.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/risken-att-oskyldiga-falls-i-valdtaktsmal-inte-forsumbar/
Citera
2021-03-16, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Skiljer sig lite beträffande våldtäktsmål. Ca 1/3 frikänns. Möjligen kommer den statistiken ändras något över tiden nu när åklagare allt som oftast kastar in oaktsam våldtäkt som andrahandsyrkande.

Har du data på detta tal? Dvs 1/3. Går emot vad jag hört tidigare.
Citera
2021-03-16, 15:40
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag tror också på en borderlinebrud, som säkert gett sexuella inviter, men kanske sedan inte velat gå hela vägen -- eller gillrat en fälla, eller ångrat sig. Jag tror absolut GL om att kunna snedsexa lite, ska sägas.

Jag får vibbar av Cecilia Beckroth/Simmerud här (obs, det är inte hon alltså, men en liknande personlighet).

I vilket fall kommer FUPen bli intressant läsning. Fallet kan också tänkas generera en underhållande tokvänsterstrid. Och utan FUP kommer vi nog inte längre, så de närmaste tvåhundra sidorna som kommer skrivas är egentligen överflödiga -- tjejens namn behöver vi förstås inte få fram eftersom vi redan fått reda på betydligt viktigare saker om henne.

Jag hoppas att just den frågan behandlas på något sätt, hur man ska se på förekomsten av liknande anmälningar tidigare. Borderline-folket kan vara så jäkla trovärdiga och lura vem som helst, men man önskar att rättssystemet ska kunna slå hål på lögnerna. För allas skull, för de som blir utsatta för dem och för andra som faktiskt är med om våldtäkter och annat och förtjänar både respekt och förtroende. Obs att detta inte är ett problem som bara gäller sexualbrott, de kan anmäla och ljuga om vad som helst, tror därför inte att det i grunden är fel på konstruktionen av våldtäktsbrottet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in