2021-03-12, 10:39
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Ja, det är ju naturligtvis påhitt från Ludvigs sida. Han och Magnus har extrema bildningskomplex. Tror de att de kommer bli utskrattade om de inte har läst Platon (vilket ytterst få människor har)?
När det gäller musik, film och konst känns Magnus Söderman ganska obildad, men litteratur är han insatt i och har säkert läst en väldans massa böcker av olika slag. Jag beundrar förresten Magnus otroligt mycket. Om jag skulle träffa honom i verkliga livet hade jag nog känt mig väldigt nervös. Samma sak skulle det vara om jag träffade Dan Eriksson och Björn Björkqvist. Det finns ingen som förstår hur viktiga de här personerna är för mig och hur mycket de kan påverka mitt liv. Att lyssna på Kväll med Svegot och Fredagstinget ger samma känsla som man får när man går på en spelning med något av ens favoritband. Dan, Magnus och Björn är rockstjärnor och halvgudar!
Citera
2021-03-12, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ja, det är ju naturligtvis påhitt från Ludvigs sida. Han och Magnus har extrema bildningskomplex. Tror de att de kommer bli utskrattade om de inte har läst Platon (vilket ytterst få människor har)?
Än tokigare blir det ju när Ludvig berättar att en av hans favoritförfattare är Frans G Persson (sic) och Frodi sen fyller i Bengtsson. Inte för att Frodi eller Björn är några intellektuella giganter, men man hör på dem att de kan föra sig språkmässigt. De förstår orden som de använder och talar flytande (och detta trotts att Frodis förstaspråk är norska som jag har förstått det). Många gånger när Ludvig försöker använda vanliga aforismer, så snubblar han också. I veckan så hade vi exempelvis "då blev det minsann annat ljud i... lådan!". Om man inte förstår ett uttryck, så är det bättre att inte använda det och istället välja ett annat som man faktiskt hanterar för att inte låta som Mick Talbot i Nilecity. Det är mindre pinsamt att inte ha läst Platons samlade verk och erkänna det, än det är att låtsas som att man har gjort det och snubbla över varannat ord man använder.
Citera
2021-03-12, 13:34
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Återigen fascinerande att höra Fredagstinget. Att de lyckas hålla en sån skarp linje mellan vad andra bör göra och vad de själva gör. När Mona Sahlin gjorde det dumma att köpa Tobelerone för statsmedel, så hade det blivit extra dumt om hon samtidigt, specifikt hade sagt att man inte ska köpa Tobelerone för statsmedel. På den här femte dimensionen av dumhet är herrarna i Fredagstinget.

Först rapar Dan upp siffror och namn från Tyskland, som ingen har en jävla aning om vad de innebär. Han hade lika gärna kunnat dra upp lokalpolitik från Kazakstan. När det är avklarat, så mer eller mindre kräver de att svenskar ska göra motstånd när restriktionerna kommer. Vi ska aldrig vika oss för restriktioner.

Knack, knack! Hallå?! Den enda, jävla institutionen i det här landet som är stängt är Svenskarnas hus!

Dan tar till och med upp hur dumt det är att butiker i Tyskland under vissa förutsättningar kan öppna upp för en kund, om de ringer i förväg och bokar tid! Gud så tokigt!

Vet ni vilken som är den enda butiken i det här landet som man måste ringa och boka tid hos för att besöka en och en? Butiken i Svenskarnas hus!!

Nästa segment är Magnus. Magnus pratar om att bli vuxen... Redan här börjar jag snegna på asken med Tramadol. Den här 40+, mannen som väger lika mycket som en liten personbil och ser ut som ett klotterplank; som "jobbar" med att "skriva artiklar" och som viker sig dubbel av skratt åt prutthumor när han presenterar barn-segmentet med otroligt-men-sant-fakta på nivå med det man hittade i Kamratposten på 80-talet, med reservation för att flera av Magnus fakta inte har varit fakta.

Han ska berätta för mig om vikten av att bli vuxen? Han tramsar medvetet med sin son för att han ska få vara barn. Tramsar han medvetet med sina lyssnare för att de ska få vara barn också, eller förstår han inte själv att han tramsar?

Orkade lyssna ca 20 minuter på detta avsnitt, fyfan vad tråkigt det var. Är ingen regelbunden lyssnare så vet inte exakt vad jag förväntade mig, men det var så trist. Antar att allt inte kan vara Vita pillret.
Citera
2021-03-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
De förstår orden som de använder och talar flytande (och detta trotts att Frodis förstaspråk är norska som jag har förstått det).

På Färöarna talas färöiska och danska, så att Frodis förstaspråk skulle vara norska ser jag som tämligen osannolikt.
Citera
2021-03-12, 15:16
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
På Färöarna talas färöiska och danska, så att Frodis förstaspråk skulle vara norska ser jag som tämligen osannolikt.

Jag tycker man hör lite norsk melodi i sättet han pratar. Men ej danska.
Citera
2021-03-12, 15:54
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Frodi Midjord flyttade från Färöarna till Sverige när han var åtta år gammal eller något sådant. Jag gissar därför att han ser svenska som sitt förstaspråk. Om han skulle låta lite norsk när han pratar, vilket jag faktiskt inte har tänkt på att han gör, så beror det nog på att han nu som vuxen har varit bosatt i Norge ett tag.
Senast redigerad av Offervilja 2021-03-12 kl. 16:00.
Citera
2021-03-13, 00:22
Bannlyst
Tänka sig. Det ingen trodde kunde hända har hänt. Offervilja har tillfört tråden meningsfull information.
Citera
2021-03-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Frodi Midjord flyttade från Färöarna till Sverige när han var åtta år gammal eller något sådant. Jag gissar därför att han ser svenska som sitt förstaspråk. Om han skulle låta lite norsk när han pratar, vilket jag faktiskt inte har tänkt på att han gör, så beror det nog på att han nu som vuxen har varit bosatt i Norge ett tag.

Varför skulle han se svenska som sitt förstaspråk bara för att han flyttat till Sverige? Gissar på att han snackar färöiska med familj och släkt fortfarande.
Citera
2021-03-13, 14:08
Medlem
BigHouses avatar
Färöiska räknas tydligen som västnordiskt språk, precis som norska. Medan svenska och danska hör till östnordiska språk. Så om färöiska är hans modersmål så förklarar det varför han låter lite norsk. Sen har han väl bott länge i Bergen om jag inte minns fel.
Citera
2021-03-13, 15:36
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Varför skulle han se svenska som sitt förstaspråk bara för att han flyttat till Sverige? Gissar på att han snackar färöiska med familj och släkt fortfarande.
Jag tänkte att han kom hit till Sverige när han var så ung och därför har svenska som förstaspråk, men du har säkert rätt.
Citat:
Färöiska räknas tydligen som västnordiskt språk, precis som norska. Medan svenska och danska hör till östnordiska språk. Så om färöiska är hans modersmål så förklarar det varför han låter lite norsk. Sen har han väl bott länge i Bergen om jag inte minns fel.
Ja, det är nog förklaringen. På Wikipedia beskrivs färöiska som ett mellanting mellan norska och isländska.
Citera
2021-03-15, 09:47
Medlem
skillnads avatar
Senaste Fredagstinget var bra. Främst Björn som jag tycker finner sig till rätta i detta upplägg. Han har också bra på att verbalt för fram nationalistiska spörsmål som håller en intresserad. Men som sagt, hela podden är bra med ofta klart relevanta och djuplodande nationella "tingsämnen". Skulle kanske vara intressant om någon annan hoppade i ibland också. Kanske även någon internationell gäst så småningom.
Citera
2021-03-15, 20:23
Medlem
Offerviljas avatar
Haha, Magnus Söderman är just nu helt galet arg på relationscoachen Lennart Matikainen i Kväll med Svegot. Underbart!

https://dlive.tv/RadioSvegot?ref=dlive-06299474

❤️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in