2021-03-14, 13:58
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Varför vill du så gärna trycka i dig Goldbergsteins vaccin?

Jag vill inte gärna trycka i mig något vaccin. Har dock inte sett några större biverkningar hos personer jag känner som vaccinerat sig. Empiri.

Om det är sant att vaccinet gör människor sterila bör man hålla käften så att inte negrer, araber, indier och kineser får nys om det. Ganska korkat att sprida sådan information till dessa grupper. Ju högre man skriker desto fler hör.
2021-03-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adeptus
En blodpropp kan i vissa fall vara livsshotande och även dödligt.
Covid-19 är i regel inte livsshotande.. (99,7% överlever) Do the math.

I USA dödar blodproppar runt 60-100 tusen per år medans covid-19 redan bidragit till över 540.000 dödsfall. Du vänder på mitt argument men missar uppenbarligen det faktum att ALLA inte blodproppar av vaccinet.
Do the math, åsna.
2021-03-14, 14:19
Medlem
Hexen666s avatar
Mitt ex pappa fick hjärnblödning efter vaccinet och ligger nu inför döden. Han var förvisso gammal och på boende men ironiskt att det kom direkt efter vaccineringen
2021-03-14, 15:20
Medlem
Kaellkritiks avatar
Om vi låter flera miljoner människor dricka ett litet glas rent vatten under en rätt tät tidsperiod kommer det uppstå saker.
Det kan handla om allt från brutna ben och blodproppar till plötslig död.

Det händer saker med människor, saker som skulle hända ändå.

Nu, när man vaccinerar så ohyggligt många, kommer en del (men väldigt få) att drabbas av märkliga biverkningar och en hel del kommer att drabbas av saker som inte har med vaccinet att göra.

Det blir så fel att ta upp en sån här fråga här då den enda effekten blir att många blir rädda helt i onödan.
2021-03-14, 15:35
Medlem
EdKempers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Äh höga biverkningar - skulle definitivt avvakta dos 2 då. Eller rådfråga. 12 v är väl ändå rätt lång tid - kunskapsläget lär vara starkare då.
Ja så tänker jag med, det sägs att biverkningarna efter andra dosen är mkt mindre. Men vi besitter inget kunskapsläge för att bedöma det än. Jag avvaktar så får vi se..
2021-03-14, 15:43
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jag känner flertalet i min närhet som tagit vaccinet och ingen har fått kännbara biverkningar. Det har gått flera veckor sedan de tog vaccinet.

Samma här alla har tagit AstraZeneca vaccinet. Feber är max och öm där det sprutades in
2021-03-14, 16:04
Medlem
McCreepys avatar
Fick Modernas förra veckan. Hade inga biverkningar förutom ömhet vid injektionsstället och lite trötthet.
2021-03-14, 18:28
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man ger mestadels Pfizer's och Moderna's till äldre, knappt något av AZ-vaccinet till dem. Det ger man till sjukvårdspersonal.

Redan där har du skillnaden i anmälningsbenägenhet då den senare gruppen är yrkesarbetande och ev. kraftiga biverkningar blir rapporterade i samband med ev. sjukskrivning.

Sedan är det i fråga om immunsvar och obehagen kring detta nästan i samtliga fall. Yngre har starkera immunförsvar och känner av det mer.

Den tredje anledning är att man har sett att tidigare infekterade speciellt de med antikroppar får ett kraftigare immunsvar av vaccinet. I gruppen äldre är detta väldigt lite förekommande då de har levat skyddade (förhoppningsvis) och i de fall de blivit så har de dött. Så är inte läget bland sjukvårdspersonal som dessutom har varit betydligt mer exponerade för COVID19.

Så om du vaccinerar de olika grupperna med olika vaccin kan man inte jämföra helt enkelt. Vi har dock UK att gå efter där man gett AZ-vaccin även till de äldre. Där har man ingen överrapportering av biverkningar från AZ-vaccinet i jämförelse med Pfizer's
Man vaccinerar även äldre i Sverige med AZ-vaccinet. Förhållandet mellan sorterna vet jag inget om.
Just nu är det äldre som vaccineras efter de som bor på nån form av vårdboende. Känner en över 80 som fick AZ och man kan anta att alla som vaccinerades den dagen på samma ställe fick AZ.
Det rapporteras om biverkningar från alla vaccin och ibland är kopplingen till vaccinet inte fastställd.
AZ-vaccinet är dock det enda jag har hört om där misstanken om blodproppar rapporterats.
2021-03-14, 18:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Man vaccinerar även äldre i Sverige med AZ-vaccinet. Förhållandet mellan sorterna vet jag inget om.
Just nu är det äldre som vaccineras efter de som bor på nån form av vårdboende. Känner en över 80 som fick AZ och man kan anta att alla som vaccinerades den dagen på samma ställe fick AZ.
Det rapporteras om biverkningar från alla vaccin och ibland är kopplingen till vaccinet inte fastställd.
AZ-vaccinet är dock det enda jag har hört om där misstanken om blodproppar rapporterats.
Det har man inte gjort förrän alldeles nyligen. Sverige gick samma väg som Tyskland som inte heller vaccinerade dem över 65 år.

I Sverige är 30 fall av blodproppar kopplade till Pfizer's och endast 1 fall till AZ.

Man har bara hållit på i 4 dagar med AZ-vaccinet till äldre:
Astra Zenecas vaccin rekommenderas till personer under 65 år

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att Astra Zenecas vaccin, som har godkänts för att skydda mot covid-19, i första hand erbjuds till personer i Sverige som är 18–64 år. Uppdatering 2021-03-10: Ny kunskap har tillkommit och Folkhälsomyndigheten rekommenderar sedan den 4 mars Astra Zeneca till alla från 18 år. Läs om beslutet från den 4 mars här
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/februari/astra-zenecas-vaccin-rekommenderas-till-personer-under-65-ar/

Så vilken dag var det? Man började i onsdags.
2021-03-14, 18:48
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Det har man inte gjort förrän alldeles nyligen. Sverige gick samma väg som Tyskland som inte heller vaccinerade dem över 65 år.

I Sverige är 30 fall av blodproppar kopplade till Pfizer's och endast 1 fall till AZ.

Man har bara hållit på i 4 dagar med AZ-vaccinet till äldre:
Astra Zenecas vaccin rekommenderas till personer under 65 år

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att Astra Zenecas vaccin, som har godkänts för att skydda mot covid-19, i första hand erbjuds till personer i Sverige som är 18–64 år. Uppdatering 2021-03-10: Ny kunskap har tillkommit och Folkhälsomyndigheten rekommenderar sedan den 4 mars Astra Zeneca till alla från 18 år. Läs om beslutet från den 4 mars här
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/februari/astra-zenecas-vaccin-rekommenderas-till-personer-under-65-ar/

Så vilken dag var det? Man började i onsdags.
Den vaccinering jag känner till var i onsdags och dagen efter kom nyheten om möjlig koppling AZ-vaccinet och blodproppar.
Jag har inte hört detta om Pfizers ev. koppling till blodproppar och jag följer nyheterna i tidningar och radio. Klart jag kan ha missat det ändå.
Senast redigerad av sqrt25 2021-03-14 kl. 18:50.
2021-03-14, 18:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Den vaccinering jag känner till var i onsdags och dagen efter kom nyheten om möjlig koppling AZ-vaccinet och blodproppar.
Jag har inte hört detta om Pfizers ev. koppling till blodproppar och jag följer nyheterna i tidningar och radio. Klart jag kan ha missat det.
Det måste du ha gjort.

Annars är det väl talande vilka grupper som har fått vilket vaccin. Därför går det inte att dra några slutsatser från det. Än!

Däremot går det bra att titta på UK där inga begräsningar funnits och där fördelningen varit jämnare. Det finns ingen överrapportering för AZ-vacciner när det gäller biverkningar i jämförelse med Pfizer's
2021-03-14, 19:09
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Det måste du ha gjort.

Annars är det väl talande vilka grupper som har fått vilket vaccin. Därför går det inte att dra några slutsatser från det. Än!

Däremot går det bra att titta på UK där inga begräsningar funnits och där fördelningen varit jämnare. Det finns ingen överrapportering för AZ-vacciner när det gäller biverkningar i jämförelse med Pfizer's
Jag känner ingen oro själv ang. vaccinetingen. Kommer att tacka ja omedelbart när jag blir erbjuden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in