2021-03-14, 12:17
Medlem
okok1s avatar
Vaccineffekten verkar inte vara så tydlig? Tittar man på UK vs Israel så ser det bättre ut för UK. Trots UK är långt efter i vaccineriet.
Citera
2021-03-14, 12:20
Medlem
20% fått sin första dos i USA....
10% är helt färdigvaccinerade.

https://www.npr.org/sections/health-shots/2021/01/28/960901166/how-is-the-covid-19-vaccination-campaign-going-in-your-state

Deras siffror kommer rasa vilken dag som helst.
Citera
2021-03-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Även om man bortser från att Storbritannien har fler döda per capita än ett land som knappt vidtog några åtgärder alls så verkar ni återigen ha låst in på att det finns ett sätt att hantera pandemin.

Det är alltså ett milt förkylningsvirus som går genom samhället. Detta gör att det finns en enooorm middleground och många gyllene mellanvägar här. De flesta av oss vill inte ha era lockdowns och dystopiska 1984-samhällen. Skjuter mig hellre i skallen än börjar suga så mycket stövel som britter gör.

(Jag skriver suga istället för slicka, för nog får ni in hela stöveln i era tränade halsar)

”Milt förkylningsvirus ” är väl i underkant ändå.
Man får ex inte feber av en vanlig förkylning och man får inte snorig näsa av covid.
Citera
2021-03-14, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vaccineffekten verkar inte vara så tydlig? Tittar man på UK vs Israel så ser det bättre ut för UK. Trots UK är långt efter i vaccineriet.

I uk vaccinerar man som bara den, så tror inte det är grejen.
Citera
2021-03-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
I uk vaccinerar man som bara den, så tror inte det är grejen.

Exakt. UK har snart vaccinerat 30.000.000 med första dosen - Mer än halva vuxna befolkningen.
Citera
2021-03-14, 12:31
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Exakt. UK har snart vaccinerat 30.000.000 med första dosen - Mer än halva vuxna befolkningen.

Israel uppnådde 50% vaccinerad för en månad sedan...
Citera
2021-03-14, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Stemmer overhodet ikke. Munnbind har vært utstrakt brukt i Norge siden i fjor sensommer/høst også med regler om dette bl.a. i Oslo. Kun i den første bølgen i fjor vår at vi ikke brukte noe særlig munnbind.
Dog de före eller efter munskydden?
Citera
2021-03-14, 12:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Tycker inte jag.
Israels kurva har börjat accelerera neråt igen..

Förmodligen började folk slappna av när alla positiva nyheter kring vaccinen kom, vilket gav en negativ effekt på smittspridningen..
Citera
2021-03-14, 12:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Sverige har i snitt drygt 4000 tusen nya fall om dagen + alla som inte testar sig osv.
På en månad blir det ca120t.
Med en sån enorm smittspridning så gör ju inte restriktionerna nån som helst nytta.
Känns som restriktionerna mot näringsliv mer har symbolisk än verklig effekt.
Dags att börja lätta nu när dom som förespråkar vaccin och är rädda fått vaccinet.

Vaccinprogrammet har felberäknats, Astra vaccinet vågar väl snart ingen ta.

Svenska strategin har fått ytterligare motgångar.
Intressant teori!
Grand-canyon, kan du förklara varför restriktionerna gör mindre nytta ju flera som är smittade.
Citera
2021-03-14, 12:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tycker inte jag.

Förmodligen började folk slappna av när alla positiva nyheter kring vaccinen kom, vilket gav en negativ effekt på smittspridningen..
Jag håller nog med okok1 när jag tittar på Our World in Data.
Israel har vaccinerat många fler än UK, men antalet smittade har stannat av i Israel.
Vaccinerade
Smittade
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Finland: smittad av sydafrikanska varianten trots två doser vaccin.
Blir en rysare om inte vaccinet har fullgod effekt mot sydafrikanen. Smittar lättare och möjligen hjälper inte vaccinering lika bra.

Citat:

En person i Södra Savolax insjuknade i covid-19 trots att hen redan fått båda doserna av coronavaccinet. Personen smittades av den sydafrikanska virusvarianten, uppger Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i södra Savolax i ett pressmeddelande.

https://www.hbl.fi/artikel/person-som-fatt-bada-vaccindoserna-smittades-med-sydafrikanska-virusvarianten/
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Tycker inte jag.

De har en lite ryckig kurva så det kan nog vara så. Eller så har de inte prioriterat rätt eller öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in