2021-03-13, 23:39
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Fler vårdplatser har de också Vilket gör Engelska dödstal än mer obegripliga ( Med tanke på antalet vårdplatser vågar jag påstå att Sverige varit bra mycket bättre än England ) Dock är antalet vårdplatser i en skandal i sig med tanke på våra skatter .
Fler vårdplatser, fler ICUs. Fler läkare. UK har helt enkelt en bättre sjukvård.

Som jag sade tidigare - om UK hade haft samma förutsättningar som Sverige hade det här varit enkelt. Nu är UK inte likt Sverige i många avseenden och det gör att smittspridningen har varit olika. Just därför blir det i princip omöjligt att jämföra länderna rakt av.

Det mest rättvisa är att jämföra antalet smittade (eftersom det är ett mått på hur man klarar av att begränsa smittan) och där ligger Sverige illa till. Sverige har skött pandemin riktigt illa ur det perspektivet.
Citera
2021-03-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du ställde ingen fråga...men det missade du helt och hållet?
Då återpostar jag samma inlägg igen så får du besvara det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ja, det gäller diskussionen, och Storbritannien är belagt som ett av de mest misslyckade länderna på jorden. Trots de mest omfattande restriktioner utanför Wuhan har man bland de högsta dödstalen i världen. Det kallas ett kapitalt misslyckande.

Antalet iva-patienter, hört talas om den statistiken? Vi” har ju ett mått på allt annat? Så konsultera gov.org och återkom.

Kan du sluta leka representant för Hennes Majestäts regering... Det är DU som påstår saker, inte några ”vi”.
Citera
2021-03-13, 23:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Då återpostar jag samma inlägg igen så får du besvara det.
Du ställde ingen fråga. Den här gången heller.
Citera
2021-03-13, 23:52
Medlem
Citat:
Fler vårdplatser, fler ICUs. Fler läkare. UK har helt enkelt en bättre sjukvård.

Som jag sade tidigare - om UK hade haft samma förutsättningar som Sverige hade det här varit enkelt. Nu är UK inte likt Sverige i många avseenden och det gör att smittspridningen har varit olika. Just därför blir det i princip omöjligt att jämföra länderna rakt av.

Det mest rättvisa är att jämföra antalet smittade (eftersom det är ett mått på hur man klarar av att begränsa smittan) och där ligger Sverige illa till. Sverige har skött pandemin riktigt illa ur det perspektivet.
Först påstår du man inte kan jämföra länderna pga sina olika förutsättningar. En mening senare kan du visst jämföra ländernas statistik - när det är ett mått till Storbritanniens fördel.

Sverige 70248 fall per 1 miljon invånare
Storbritannien 62433 fall per 1 miljon invånare.

Tycker du är relevant, men inte:

Sverige 1296 döda per 1 miljon invånare
Storbritannien 1841 döda per 1 miljon invånare

Att Storbritannien trots sina drakoniska restriktioner ändå har 50% högre dödstal än Sverige är irrelevant i din logik. Det är antalet positiva provsvar som är betydelsefullt, varav nästan alla bara får lättare sjukdomssymptom som är det viktigaste och jämförbart?
Citera
2021-03-13, 23:59
Medlem
Citat:
Du ställde ingen fråga. Den här gången heller.
Då kommer frågorna en tredje gång (tips, leta vid frågetecknen):

Citat:
Ja, det gäller diskussionen, och Storbritannien är belagt som ett av de mest misslyckade länderna på jorden. Trots de mest omfattande restriktioner utanför Wuhan har man bland de högsta dödstalen i världen. Det kallas ett kapitalt misslyckande.

Antalet iva-patienter, hört talas om den statistiken? Vi” har ju ett mått på allt annat? Så konsultera gov.org och återkom.

Kan du sluta leka representant för Hennes Majestäts regering... Det är DU som påstår saker, inte några ”vi”.

Du reagerade på det sista påståendet som inte var en fråga utan ett konstaterande. Var tydligen känsligt!
Citera
2021-03-14, 00:00
Medlem
Citat:

Att dom har fler läkare säger ingenting eftersom deras sjuksyrror i princip är som svenska undersköterskor, och svenska sjuksköterskor är i princip som engelska läkare.

Överdriver lite nu för att göra min poäng tydlig, men arbetet för en sjuksköterska skiljer sig åt extremt mellan Sverige och UK så det måste du ta med i beräkningen.

Den vård en svensk sjuksköterska ger till en Covidpatient är i nivå med den vård en engelsk läkare ger till en Covidpatient.
Citera
2021-03-14, 00:01
Medlem
Citat:
Först påstår du man inte kan jämföra länderna pga sina olika förutsättningar. En mening senare kan du visst jämföra ländernas statistik - när det är ett mått till Storbritanniens fördel.

Sverige 70248 fall per 1 miljon invånare
Storbritannien 62433 fall per 1 miljon invånare.

Tycker du är relevant, men inte:

Sverige 1296 döda per 1 miljon invånare
Storbritannien 1841 döda per 1 miljon invånare

Att Storbritannien trots sina drakoniska restriktioner ändå har 50% högre dödstal än Sverige är irrelevant i din logik. Det är antalet positiva provsvar som är betydelsefullt, varav nästan alla bara får lättare sjukdomssymptom som är det viktigaste och jämförbart?

Dessutom är överdödligheten i England och Wales, 16,7 % under 2020 fram till idag, jämfört med 7,2 % med Sverige.

Ska man jämföra bör man jämföra totala effekter och även totala effekter på ekonomi och övrig hälsa, eftersom alla länder gjort olika vid olika tidpunkter.
Citera
2021-03-14, 00:02
Medlem
Citat:
Skolorna har INTE varit stängda. Det är DU som är så urbota dum i huvudet att du inte kan ta in information.

1. Skolorna har INTE varit stängda.
2. Alla elever med föräldrar som har key-worker status har fått undervisning i skolan precis som vanligt.
3. Alla elever med särskilt utbildningsbehov har fått undervisning i skolan precis som vanligt.
4. Alla elever som identifierats som särskilt sårbara har fått undervisning i skolan precis som vanligt.

Summa: Skolan har inte varit stängd. Den har opererat precis som vanligt med ett litet reducerat antal elever (min egen gissning ligger på 60-70% av eleverna varit i skolan som vanligt). Det är bara du som är komplett dum i huvudet som inte förstår detta.

Sluta läs löpsedlar och lyssna på oss som kan det här, det är mitt råd.

60-70% i skole? Vi har haft præcis de samme undtagelser i Danmark og er ikke i nærheden. 20-25% max.

Selv Boris Johnson gik fra "Schools are safe" til "Schools are closed" på cirka 24 timer.

https://www.youtube.com/watch?v=uzW3Z86lwrQ
https://www.youtube.com/watch?v=d-Q1HdH2o5c
Citera
2021-03-14, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vill att dom beställer in Sputnik-vaccin så fort som möjligt, för att få fart på den tröga vaccineringen.

Ifall det finns svenskar som inte vill ha Sputnik-vaccinet, så bör det finnas en ordning som innebär att man kan tacka nej till ett visst vaccin, och istället få ett annat. Den som vill ha ett populärt vaccin, kan behöva vänta lite längre på sin tur att få vaccin.

Ifall man har ett system som tillåter medborgarna att tacka nej till ett visst vaccin, så kan man hålla folkets vaccinations-vilja uppe, men samtidigt få fart på vaccineringen genom att ta in fler sorters vaccin.

Jag tar hellre Sputnik-vaccinet än Pfizer's vaccin
Nu tror jag att det ändå kommer att bli någorlunda fart på vaccinering under de veckor/månader som kommer, trots strul med AZ. Vi är nu inte ens i mitten på mars och fram till midsommar så tror jag att de som är över 40 (och som skulle kunna tänka sig ta vaccin) kommer att bli vaccinerade...
Citera
2021-03-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dessutom är överdödligheten i England och Wales, 16,7 % under 2020 fram till idag, jämfört med 7,2 % med Sverige.

Ska man jämföra bör man jämföra totala effekter och även totala effekter på ekonomi och övrig hälsa, eftersom alla länder gjort olika vid olika tidpunkter.

Du tyckte ju det var fullt jämförbart en halvtimme tidigare:

Citat:

Dvs när Storbritannien hade marginellt lägre positiva provsvar per 1 miljon invånare (62433 mot 70248) var det ett ”bevis” för att Sverige skött pandemin riktigt illa. Det var inte illa att Storbritannien hade 50% högre dödstal per 1 miljon invånare. Då hade ”ni” lyckats.
Citera
2021-03-14, 00:26
Medlem
Citat:
Du tyckte ju det var fullt jämförbart en halvtimme tidigare:

Dvs när Storbritannien hade marginellt lägre positiva provsvar per 1 miljon invånare (62433 mot 70248) var det ett ”bevis” för att Sverige skött pandemin riktigt illa. Det var inte illa att Storbritannien hade 50% högre dödstal per 1 miljon invånare. Då hade ”ni” lyckats.

Du får nog försöka se över vad jag skrev...
Citera
2021-03-14, 00:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Även utan p-piller finns det en incidens på samma kohort om 500 jämfört med 30 som nu eventuellt är misstänkta.
Det är väl ungefär som att påpeka att även utan corona så dör ca 250 pers per dag i Sverige. Det brukar inte vara populärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in