2021-03-12, 18:24
Medlem
swimmingpools avatar
Jomshof står fast vid uttalandet:
"Ja, islam är en askyfärd religion"

https://pbs.twimg.com/media/EwR1Ac0WQAQljhJ?format=jpg&name=900x900
Citera
2021-03-12, 18:38
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Du tycks inte ha förstått grejen:

”Enligt reglerna i regeringsformen innefattar religionsfrihet en frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion. Religionsfriheten är den enda av de s.k. positiva opinionsfriheterna som över huvud taget inte kan begränsas. Grundlagsskyddet är absolut. Religionsfrihet i vidare bemärkelse kan sägas inte bara innefatta en frihet att hysa en viss religiös övertygelse och att utöva sin religion, utan också en frihet att sprida och ta del i religiös förkunnelse eller bilda och medverka i religiösa sammanslutningar. Dessa uttryck för religionsfrihet skyddas genom yttrande-, informations-, mötes- och föreningsfrihet och kan begränsas enligt vad som gäller för dessa friheter.

Religionsfriheten har alltså ett starkt grundlagsskydd i Sverige.”

Vill någon utöva sin religion så har jag inga problem med det. Jag som icke troende måste också få ha frihet att av stå religioner. Det är det som är det finna med demokrati...

Eller tycker du att vi ska slopa religionsfriheten ?

Jag vet att det finns religionsfrihet i Sverige. Det behöver du inte upplysa mig om. Du får nog slipa lite på din debatteknik.

Jag ber dig vänligt att svara på mina frågor som jag ställde istället. Då kan vi ha en mer givande debatt.

Bara för att vi har religionsfrihet i Sverige innebär detta inte per automatik att vi behöver ta in mängder av människor med en religion och kultur som är totalt olik den som är i Sverige. Tvärtom är ju detta ganska så dumt som jag kan se det, men du verkar vara positiv till detta och därför frågar jag dig vilka fördelar du kan se med att religionen islam vinner inflytande i det svenska samhället.

Ni som ateist, hur ser du på att ateismen är förbjudet i flera muslimska länder, ja till och med belagt med dödsstraff. Är detta något positivt för dig? Om inte, varför vill du i så fall riskera att dina eventuella barnbarn eller barnbarnsbarn kanske inte kommer att kunna åtnjuta den rättighet som du åtnjuter, att vara ateist, med tanka på den enormt snabba demografiska förändringen av Sverige befolkning.
Senast redigerad av DeValera 2021-03-12 kl. 19:01.
Citera
2021-03-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
- Richard Jomshof (SD):
- "Islam är enligt mig en avskyvärd ideologi och religion."

Sen tar han tillbaka det...

- "Att en enskild individ har en personlig tro är ingenting jag bryr mig om. Som politiker är det därför den politiska delen av islam – det vill säga islamismen – jag kritiserar, skriver han."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...lande-om-islam

Är SD som Trump, som säger en galen sak och sen tar tillbaka det eller sa att det var ett skämt.

Du tar saker ur sammanhanget. Lyssna istället på hela Jomshof resonemang kring uttalandet.

Du låter inte mer än som vilken annan idiot som helst som bildar sin uppfattning utefter lösryckta citat, men det är ju så islamismens medlöpare brukar låta.. allt för att slippa ta debatten som berör problematiken med olyckliga islamiseringen av Sverige.
Citera
2021-03-12, 18:47
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
de har sina stora familjer, kvinnor med heder, barn som respekterar, umgås med varandra utan litervis med alkohol!!

Ni har feminism, alkoholism, genus, hbtq incels, piller😔

Nu tror jag att du jämför avarterna inom den västerländska kulturen med ett slags islamiskt ideal - ett ideal som ofta inte stämmer överens med verkligheten.

Jag vågar påstå att missbruksproblem är minst lika vanliga, om inte vanligare inom den islamiska kulturen. Det finns heroinepidemi i bla Pakistan, Afghanistan och Iran. Khatt tuggas att somalier. I Sverige har många invandrare med muslimsk bakgrund missbruksproblem, då inte bara THC och opiater utan även flera har även problem med alkohol.

Du skriver att muslimska kvinnor har heder. Men varför har inte muslimska pojkar och män det då? Dessa är kraftigt överrepresenterade inom i stort sett all brottslighet. Underpresterar inom de flesta områden vad jag kan se.

Du tar upp barn som respekterar. Vad jag kan se ute i samhället, är det ofta just barn med rötterna inom den islamiska kulturen som uppenbart har svårt att bete sig och visa respekt. Nu säger jag givetvis inte att alla har det problemet, men väldigt många har det. Det verkar inte som de kan fungera inom ett normalt civiliserat samhälle utan att göra kaoz. Vad tror du detta beror på?
Citera
2021-03-12, 18:48
Medlem
Märkliga reaktioner. Tönt-Jihde blev väl hyllad när han "granskade" kristna i USA i På gränsen med Jihde, men nej, islam får man inte kritisera, icke. Märkligt att det oftast är svenska kvinnor som reagerar men går i taket över att SD vill änka aborträtten med några veckor.

Också lite skönt och fräscht att inte Jomshof pudlar som alla and syltryggar
Citera
2021-03-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Lite missledande rubrik. Man kan tro att det är nån inom samma part som klantat sig.

Att Jomshoff var rasist har vi väl kommit fram till redan på 90-talet. Inget nytt här inte. Jobbar har fortfarande som lärare?

Tyvärr inte eftersom att han var väldigt duktig och omtyckt av sina elever
Citera
2021-03-12, 19:17
Medlem
Citat:

Det är uppfriskande när folk visar färg, och talar om vad de står för. Man behöver inte tycka lika, men det är bra om vi får veta i vilket block rösterna hamnar. Vi har annars låtsas politiker. Jomshof rökte ut råttan Annie Lööf.

Nu råkar jag hålla med Jomshof, utan att han behöver förklara skillnaden mellan islamism och islam. Muslimer och araber. Det måste vara hemsk att födas i muslimska länder. Det jag förstår är att de vill lämna sina länder, men det jag inte förstår är att de tar med sig allt ont de flytt ifrån. Med absurda krav på att förstöra Sverige med odemokratiska krav, där politikerna har en konstant rädsla för att bli kallade för rasister. Det islamisterna har infört i Sverige är en ständig tolerans för kränkning av kvinnors mänskliga rättigheter.

Politikerna har inte kontroll över Sverige längre, de kapitulerar för brottslingar och bidragsmigranter, som om vi vore under ockupation, besegrade av en armé från en annan planet

Jag vill se noll tolerans och utvisning för minsta brott. Jag funderar på att lämna Sverige för det börjar likna ett otryggt arabland. Det är inte rasism när man inte orkar med kulturkrockar överallt.

Sverige är inget land att leva i som pensionär. Med den invandringspolitiken vi ser, där pensionärer skall avstå pengar och välfärd, ingen trygghet och skydd, sänder man också en signal till unga svenskar. Om att de svenskar som jobbar ihop till vansinnet nu, kommer bli blåsta, där inbetalade pengar till pension kommer stjälas av folk som Annie Lööf och sossarna för att ge till främlingar.
Citera
2021-03-12, 19:24
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är uppfriskande när folk visar färg, och talar om vad de står för. Man behöver inte tycka lika, men det är bra om vi får veta i vilket block rösterna hamnar. Vi har annars låtsas politiker. Jomshof rökte ut råttan Annie Lööf.

Nu råkar jag hålla med Jomshof, utan att han behöver förklara skillnaden mellan islamism och islam. Muslimer och araber. Det måste vara hemsk att födas i muslimska länder. Det jag förstår är att de vill lämna sina länder, men det jag inte förstår är att de tar med sig allt ont de flytt ifrån. Med absurda krav på att förstöra Sverige med odemokratiska krav, där politikerna har en konstant rädsla för att bli kallade för rasister. Det islamisterna har infört i Sverige är en ständig tolerans för kränkning av kvinnors mänskliga rättigheter.

Politikerna har inte kontroll över Sverige längre, de kapitulerar för brottslingar och bidragsmigranter, som om vi vore under ockupation, besegrade av en armé från en annan planet

Jag vill se noll tolerans och utvisning för minsta brott. Jag funderar på att lämna Sverige för det börjar likna ett otryggt arabland. Det är inte rasism när man inte orkar med kulturkrockar överallt.

Sverige är inget land att leva i som pensionär. Med den invandringspolitiken vi ser, där pensionärer skall avstå pengar och välfärd, ingen trygghet och skydd, sänder man också en signal till unga svenskar. Om att de svenskar som jobbar ihop till vansinnet nu, kommer bli blåsta, där inbetalade pengar till pension kommer stjälas av folk som Annie Lööf och sossarna för att ge till främlingar.
Ja det är bra att man står för sina åsikter. Är man islamofob, rasist, homofob, funkofob eller sexist eller vad det än är så ska man så för det.

Vilket land hade du tänkt att flytta till?
Citera
2021-03-12, 19:29
Medlem
Citat:

Det är ju sant, den är ju det. Vem säger emot?
Citera
2021-03-12, 19:48
Medlem
HRTs avatar
Hur många är egentligen insatta i just Islam och vad det står för?
Inte många religioner är författade enbart för mannen och dennes njutning. Månggifte, barnagifte, påtvingande av kläder som döljer kvinnans hår och hud, att en kvinna inte kan bli våldtagen av en muslimsk man om så sker är det alltid kvinnans fel. Om hon har 4 vittnen dessa ska vara män och helt oberoende av varann. De får inte röra sig själva utan behöver en manlig eskort, man ska kontrollera oskulden, kvinnor som klär sig för västerländskt blir syra attackerade, skulle en kvinna vara otrogen riskerar hon dödsstraff eller total utfrysning även från sin egen mor o far. etc etc..
Jag kan hålla på hela helgen.
Efter att ha jobbat i Irak, Saudiarabien, Bahrain och Afghanistan mellan 2006 och 2013 har jag sett människors alla värsta sidor. Jag kan för egen del som är man bara säga att om jag fötts som kvinna i dessa länder med min erfarenhet och insyn så skulle jag ta livet av mig direkt.
Jag vill påstå att religionen Islam är förlegad och ligger 1000 år efter oss och den är en gemensam nämnare till våld, hedersförtryck, kvinnohat.

Däremot har jag träffat muslimer som jag kan kalla mina vänner, men det är deras världsomsyn som jag föraktar. I grunden vill vi tro gott om folk. Ja folk kan vara goda. Religioner är sällan komna av godhet.
Citera
2021-03-12, 19:49
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Och Åkesson fick massor med uppmärksamhet för den där AB-artikeln 2009. Förmodligen vill SD, genom Jomshof, nu återaktivera den hävstången.

Åkesson tycker dock man ska prata om islamism som ett problem, istället för islam:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JJv5mX/akesson-om-islam-uttalandet-kan-inte-doma-ut-hela-religionen
Citera
2021-03-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ja det är bra att man står för sina åsikter. Är man islamofob, rasist, homofob, funkofob eller sexist eller vad det än är så ska man så för det.

Vilket land hade du tänkt att flytta till?

Vet inte än, men Spanien och Portugal.

Det är dystert att bo här med tanke på hur gamla lämnads att dö när de insjuknade i Covid. Våra pensioner är inte anpassade till att bo kvar i Sverige. Jomshof skulle i alla fall inte medverka till att ge skattepengar till islamister.

Jag tycker alla har rätt till sin religion, men det ska inte belasta omgivningen.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-12 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in