2021-03-10, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Tror många nya kommer bränna sig snart.

Ja, är man så ospecifik kan man alltid hävda "vad var det jag sa".
Frågan är om nästa 30%+ nedgång kommer vid 70 eller 120 000.

Innan många blir brända på en framtida nedgång så tror jag många kan bli brända genom att gå ut på tok för tidigt och missa uppgången först.
Citera
2021-03-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...

Innan många blir brända på en framtida nedgång så tror jag många kan bli brända genom att gå ut på tok för tidigt och missa uppgången först.

Det är inte ospecifikt. Det betyder att folk som köper nu och fram till nästa korrektion kommer bränna sig. Det är min teori. Om dom inte säljer innan korrektionen såklart, men det är svårt att veta som nybörjare.

Jag skrev i mitt förra inlägg att 25% är fjuttigt. Så varför skulle 30% vid 70k eller 100k vara mycket värre?

Tror knappast vi når 100k innan en ännu större korrektion. Så det är bara räkna. 40-60% från 80-90k betyder att vi hamnar lägre än 43k iaf.

Och man kan inte bli bränd på att gå ut för tidigt om man inte väljer att köpa tbx på högre nivå efter.
Senast redigerad av david-taxi 2021-03-10 kl. 21:16.
Citera
2021-03-10, 22:44
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvindsackord
Detta inlägg på Reddit är också rätt kul att läsa. Hoppas att jag en dag flyttar till ett Citadel. En dystopisk vision säger vissa, men jag vet vad jag tycker
Lite Terminator-domedagsprofetia över det hela. Underhållande... Men tänk om det här bara är en säck tulpanlökar i slutändan... Citadells eller ej så har ju Gated Communities funnits ett tag nu.
Citera
2021-03-10, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Och man kan inte bli bränd på att gå ut för tidigt om man inte väljer att köpa tbx på högre nivå efter.
Vi låter alla dem som gick ut mellan på 20k och 30k vara exempel på varför man inte skall sälja i en Bull marknad.

Vi får se om det även gäller de som gick ut mellan 40k och 50k. Osv osv.

Alla överskattar hur enkelt det är att sälja toppar och sälja dippar. När man tittar bakåt så såg det ju så självklart ut...
Citera
2021-03-11, 01:30
Medlem
Citat:
Vi låter alla dem som gick ut mellan på 20k och 30k vara exempel på varför man inte skall sälja i en Bull marknad.

Alla överskattar hur enkelt det är att sälja toppar och sälja dippar. När man tittar bakåt så såg det ju så självklart ut...

Absolut.

I längden ska vi upp mycket mycket mer. Om jag väljer att ta hem vinster så räknar jag inte med att sälja på toppen, lite marginal kommer det alltid vara.
Citera
2021-03-11, 09:37
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:

Har ju uppfattad dig som tämligen insatt i detta med krypto
Och känner själv att jag är i stor risk att bli en av dem som bränner sig för tidigt som du nämnde.
Så är lite nyfiken vilka parametrar går du efter när du säljer ut ?
Citera
2021-03-11, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Och känner själv att jag är i stor risk att bli en av dem som bränner sig för tidigt som du nämnde.
Viktigaste att komma ihåg är att de största förlusterna i den här marknaden (den robusta delen, det vill säga ungefär ETH + BTC fram tills idag) gjorts genom att stå utanför, inte genom att vara exponerad för en krasch. Det är detta "HODL" kommer ifrån. Det var en kul meme av en kul tråd, men anledningen att det överlever är just att det är en blixtsnabb skoningslös marknad där deltagarna snabbt lär sig att "hodla" snarare än köpa och sälja. I verkligheten gäller samma sak den vanliga aktiemarknaden, men den är så långsam och trög att folk kan hålla på i 20 år utan att lära sig att deras fancy köpande och säljande är en kontraproduktiv illusion. I den här marknaden blir man bränd, och lär sig.

Vid en krasch på -80% blir det massa snyft och tidningsartiklar. Men uppgångarna har konsekvent varit så mycket kraftigare än så. Jag har bekanta som gjort perfekta exits vid toppar, tex när Bitcoin varit $1000 eller $20 000. Hur mycket är dessa exits värda när Bitcoin är $55 000?

Det betyder inte att du inte ska vara försiktig. Du måste alltid räkna med att din placering kan gå åt helvete i den här marknaden. Men vad jag försöker beskriva är att vad gäller att maximera avkastning måste man vända på risken här och i första hand titta på vad som händer när du säljer och tillgången sedan sticker +500%. Ska du skita i marknaden då, eller ska du kliva in med "vinsten" som nu är värd 80% mindre pga att du stått utanför? Det är åtminstone såhär det sett ut historiskt, de 11 år vi har att titta på.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-03-11 kl. 10:09.
Citera
2021-03-11, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf

Skrev förut något i stil med:

Om jag bara hade holdat mina bitcoin sedan 2017 så hade jag haft 5 gånger fler bitcoins idag.
Om jag hodlat, och sedan köpt på mig lite mer dipparna sedan 2017 så hade jag haft 10 gånger fler bitcoin idag.

Med ovan i åtanke så är jag ju idiot om jag börjar sälja bitcoin nu, är jag inte?
Kommer det en ny 3 års bear market så kommer jag ha mycket lättare att hantera att jag ligger minus från den exakta toppen. Jag har vetskapen att den toppen, lik alla andra toppar de senaste 11 åren, knappt kommer synas på grafen när framtida toppar kommer.

I en värld där värde mäts i Bitcoin vill jag ha så många Satoshis som möjligt. Om den verkligheten aldrig blir av, så har jag ändå inte förlorat någonting.
Citera
2021-03-11, 13:44
Avslutad
Citat:

Att vara en religiös HODLer är inte heller att optimera sin insats. Igår gjorde jag t ex 20K SEK genom att realisera vinst samtidigt som samtliga HODLers inte tjänade någonting, eftersom priset sedan gått ner igen.

Jag realiserade således vinst fem ggr under dagen när priset gick upp och ner. Vilket som sagt gav mig tjugo papp SEK.
Citera
2021-03-11, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Att vara en religiös HODLer är inte heller att optimera sin insats. Igår gjorde jag t ex 20K SEK genom att realisera vinst samtidigt som samtliga HODLers inte tjänade någonting, eftersom priset sedan gått ner igen.

Jag realiserade således vinst fem ggr under dagen när priset gick upp och ner. Vilket som sagt gav mig tjugo papp SEK.

Att du ens tar upp en isolerat händelse för att göra en generell poäng gör att jag tvivlar på dina trading kunskaper.

Men fine, kan man trada så skall man göra detta. Jag inser dock mina egna begränsningar och konstaterar att jag gör bäst i att hålla och köpa dippar. Jag tror det är en försvinnande liten del som kan daytrada och gå plus över tid, även om dom kan lyckas med en och annan enskild trade.

Är du en vinnande daytrader, så grattis. Men att gå plus i en bullmarknad kan alla göra. Men 2-3 år av bear marknad är vad som skiljer agnarna från vetet.
Citera
2021-03-11, 14:32
Avslutad
Citat:
Att du ens tar upp en isolerat händelse för att göra en generell poäng gör att jag tvivlar på dina trading kunskaper.

Men fine, kan man trada så skall man göra detta. Jag inser dock mina egna begränsningar och konstaterar att jag gör bäst i att hålla och köpa dippar. Jag tror det är en försvinnande liten del som kan daytrada och gå plus över tid, även om dom kan lyckas med en och annan enskild trade.

Är du en vinnande daytrader, så grattis. Men att gå plus i en bullmarknad kan alla göra. Men 2-3 år av bear marknad är vad som skiljer agnarna från vetet.

Jag betraktar mig inte som en daytrader. Den dagen man börjar tänka på sig själv som en daytrader är man nog rätt illa ute, tror jag. Jag vill dock framhäva principen att HODL inte alltid är bäst.
Citera
2021-03-11, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro

Värt att nämna är att beroende på när du sålde igår så ligger du mer eller mindre minus, om du vill köpa tillbaka nu.
På vilken nivå har du din entry igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in