Citat:
Ursprungligen postat av
Gustav2adolf
Har ju uppfattad dig som tämligen insatt i detta med krypto
Och känner själv att jag är i stor risk att bli en av dem som bränner sig för tidigt som du nämnde.
Så är lite nyfiken vilka parametrar går du efter när du säljer ut ?
Viktigaste att komma ihåg är att de största förlusterna i den här marknaden (den robusta delen, det vill säga ungefär ETH + BTC fram tills idag) gjorts genom att stå utanför, inte genom att vara exponerad för en krasch. Det är detta "HODL" kommer ifrån. Det var en kul meme av en kul tråd, men anledningen att det överlever är just att det är en blixtsnabb skoningslös marknad där deltagarna snabbt lär sig att "hodla" snarare än köpa och sälja. I verkligheten gäller samma sak den vanliga aktiemarknaden, men den är så långsam och trög att folk kan hålla på i 20 år utan att lära sig att deras fancy köpande och säljande är en kontraproduktiv illusion. I den här marknaden blir man bränd, och lär sig.
Vid en krasch på -80% blir det massa snyft och tidningsartiklar. Men uppgångarna har konsekvent varit så mycket kraftigare än så. Jag har bekanta som gjort perfekta exits vid toppar, tex när Bitcoin varit $1000 eller $20 000. Hur mycket är dessa exits värda när Bitcoin är $55 000?
Det betyder inte att du inte ska vara försiktig. Du måste alltid räkna med att din placering kan gå åt helvete i den här marknaden. Men vad jag försöker beskriva är att vad gäller att
maximera avkastning måste man vända på risken här och i första hand titta på vad som händer när du säljer och tillgången sedan sticker +500%. Ska du skita i marknaden då, eller ska du kliva in med "vinsten" som nu är värd 80% mindre pga att du stått utanför? Det är åtminstone såhär det sett ut historiskt, de 11 år vi har att titta på.