2021-03-10, 09:20
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jaha! Då meddelar TV4 att Annie Lööf just bestämt sig för att göra en "Sabuni", Lööf har meddelat att hon kan tänka sig samarbeta med S efter nästa val om hon får bli minister.

Var inte Liberalernas opinionssiffror tydliga nog? Fattar inte Lööf att ett uttalanden likt detta leder till att borgerliga väljare överger C utan att ersättas av vänsterväljare?

Vänta och se i kommande opinionsundersökningar.

Skrämmande hur makthungriga endel politiker är, vad blir nästa grej? Kommer V meddela att de stödjer en borgerlig regering där SD ingår i utbyte mot blygsamt inflytande?
I detta fallet så vet hon vad precis hon gör. Det är nog du inte riktigt hängt med i svängarna!
Citera
2021-03-10, 09:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
I detta fallet så vet hon vad precis hon gör. Det är nog du inte riktigt hängt med i svängarna!

Ja jag vet att hon hängt till vänster rätt länge nu men att gå ut med ett så kraftigt uttalande kan inte löna sig! Både C och L svek borgligheten EFTER förra valet, hur hade C klarat valet om de outat sina planer före förra valet?
Citera
2021-03-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ja jag vet att hon hängt till vänster rätt länge nu men att gå ut med ett så kraftigt uttalande kan inte löna sig! Både C och L svek borgligheten EFTER förra valet, hur hade C klarat valet om de outat sina planer före förra valet?

Dåligt är min gissning men det beror delvis på att det fanns väljare som hoppades på en Alliansregering; som sedan skulle kunna bli största block tillsammans med (MP) och därmed förhandla fram en budget. Det visade sig ju snabbt vara omöjligt och nu har nog samma väljare accepterat att (S)-samarbetet var det bästa möjliga alternativet. De (C)-väljare som ogillar vänster-regeringen har nog redan bytt till ett annat parti men nya väljare har ju uppenbarligen tillkommit.

Tror nog att (C) kan gå hyfsat oskadda ur detta. Lite ironiskt tror jag att (M) och (KD) stärks samtididigt. Kanske inte i opinonen men internt i partiet. Detta eftersom Annie Lööf effektivt stänger dörren för varje förhoppning att få till en (M) regering som visserligen röstas fram av (SD) men som sedan främst förhandlar om politik i mitten. Nu är det tydligt att det är all-in med (SD) som gäller eller så får man avstå regeringsmakten för lång tid frammåt.

Förlorarna blir nog (L) som nu ser sitt eget regeringsförslag (alltså borgerlig mitten regering) skjutas i sank av alla övriga tilltänkta regeringspartners. Inte mig emot
Citera
2021-03-10, 10:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Dåligt är min gissning men det beror delvis på att det fanns väljare som hoppades på en Alliansregering; som sedan skulle kunna bli största block tillsammans med (MP) och därmed förhandla fram en budget. Det visade sig ju snabbt vara omöjligt och nu har nog samma väljare accepterat att (S)-samarbetet var det bästa möjliga alternativet. De (C)-väljare som ogillar vänster-regeringen har nog redan bytt till ett annat parti men nya väljare har ju uppenbarligen tillkommit.

Tror nog att (C) kan gå hyfsat oskadda ur detta. Lite ironiskt tror jag att (M) och (KD) stärks samtididigt. Kanske inte i opinonen men internt i partiet. Detta eftersom Annie Lööf effektivt stänger dörren för varje förhoppning att få till en (M) regering som visserligen röstas fram av (SD) men som sedan främst förhandlar om politik i mitten. Nu är det tydligt att det är all-in med (SD) som gäller eller så får man avstå regeringsmakten för lång tid frammåt.

Förlorarna blir nog (L) som nu ser sitt eget regeringsförslag (alltså borgerlig mitten regering) skjutas i sank av alla övriga tilltänkta regeringspartners. Inte mig emot

Tack! Bra analys!
Citera
2021-03-10, 10:41
Avslutad
L har blivit en jävla akademikerparti. Fortsätter det såhär blir professorstaden i Lund deras sista bastion.
Citera
2021-03-10, 10:49
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajen.01
Antyder hon samarbete med SD?

Sabuni markerar fortfarande ett rätt tydligt avståndstagande är min tolkning, främst ideologiskt. Men L har aldrig markerat riktigt lika explicit som C.

Ska bli spännande att se kommande opinionsmätningar mot bakgrund av Ls senaste utspel angående JÖK. Undersökningar från SOM-institutet visar att det parti som Liberalernas väljare (partisympatisörer) tycker sämst om av alla övriga riksdagspartier är SD. Näst sämst tycker de om V. Det samma gäller för Centerpartiets väljare. Där skiljer sig de liberala mittenväljarna (C+L) från Ms och KDs väljare. (Men åtminstone Ms väljare tycker ändå aningen sämre om SD än om S.)
Senast redigerad av Yayoi 2021-03-10 kl. 10:58.
Citera
2021-03-10, 15:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Jag tror att du läser in för mycket av dig själv i detta. Sabuni har inte accepterats för att hon är nykter och tillhör högerflygeln. Detta har inte ett dugg med att hon är färgad att göra.

Sure det är bara ett slumpmässigt sammanträffande, precis som det bara är slumpen som gör att alla dessa PK-människor råkat bosätta sig så långt från multikulti som möjligt.
Citera
2021-03-10, 17:15
Medlem
dront242s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Av ren nyfikenhet; finns det NÅGOT som skulle kunna få dig att återvända till L? Att diskussionen hela tiden handlar om eventuellt samarbete med Sverigedemokraterna gör att många andra dimensioner går under radarn. Det måste ju ändå pågå andra saker i partiet där aktiva tillkommer eller avslutar sitt engagemang pga oenighet. Eller?
Tveksamt. Men ja, om man slutade upp med att vägra prata med SD så är ju iaf det största hindret ur vägen. Hela grejen är sjukt omogen, man hade kunnat behandla SD som vilket annat parti som helst men ändå gett dem minimalt inflytande precis som det normalt går till. För mig är det självklart att partierna gör upp om frågor där de kan komma överens. Att då helt utestänga 20% av rösterna (dvs SD) i ALLA frågor för att man tycker att paritet är nazister eller whatever och istället helt anpassa sig efter 5% (eller vad nu MP fick) är ju bara vidrigt. Jag kan inte acceptera att odemokratiskt mobba ut en stor del av befolkningen av "demokratiska skäl". Man hade som sagt kunnat ge dem minimalt inflytande utan att göra en stor grej av det. Med facit i hand (som många av oss redan förstod då Sahlin brunsmetade FP för 30 år sen) leder det här bara till att de får ännu större inflytande, men att det kanske tar lite längre tid att komma dit. Kortsiktigt idiotiskt tänkande...
Men jag inser att jag har en annan syn på vad som är liberalism än vad L har - jag tycker att rätten till sina åsikter är viktigare än att se till att alla som har inflytande är liberala.
Senast redigerad av dront242 2021-03-10 kl. 17:16. Anledning: Glömde en grej.
Citera
2021-03-10, 17:26
Medlem
dront242s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Samarbetet med MP både inom rikspolitiken och i vissa kommuner har nog skadat L mer än samarbetet med S. Sossarna förde i många år en rationell och pragmatisk politik. Idag är det inte någon större skillnad mellan S och MP, men många väljare särskilt bland de äldre tror fortfarande att sossarna står för förnuft och stabilitet.
För mig var det till stor del mobbandet av SD, men i huvudsak att man släppte fram MPs vindkraft, kärkraftsavveckling och ett ständigt tillkommande flöde av nya bokstäver i HBTQ. Jag anser att alla har rätt att vara precis som de är, så länge det inte skadar någon annan. Typ liberal alltså. MP tycker också det, fast på ett konstigt och obehagligt sätt som jag verkligen inte förstår. Man vill att alla ska få "välja sitt kön" samtidigt som man hävdar att det "inte är någon skillnad mellan olika kön". Jag får inte ihop det. ...och så detta förakt för alla som inte accepterar deras skeva världsbild. Oavsett vad partierna kommer att ha för vallöften inför nästa val så kommer jag utan tvekan att rösta på det parti som ger högst sannolikhet att lämna MP utan inflytande, det är min absolut viktigaste valfråga.
Citera
2021-03-10, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Sure det är bara ett slumpmässigt sammanträffande, precis som det bara är slumpen som gör att alla dessa PK-människor råkat bosätta sig så långt från multikulti som möjligt.

Bosätter sig PK-människor långt bort ifrån svenskar adopterade från Kina och Indien också menar du?

Nej det handlar om beteende och kultur. Sabuni betraktas av de allra flesta som svensk.
Citera
2021-03-10, 19:19
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K3x3B/sprickan-vaxer-i-l--anklagas-for-att-rensa-ut-oliktankande

"I Skåne anklagas Liberalerna för att rensa ut oliktänkande inför omröstningen om Sabunis hållning gentemot SD.

Partiledningen anklagas också för att gömma reservationer mot Sabuni-linjen.

– Jag har varit med en jävla massa år, sedan Leissners tid, och det har aldrig varit så stökigt som det är nu, säger Caj-Åke Andersson, valberedningens ordförande i Skåne."
Citera
2021-03-10, 20:29
Medlem
Vryzass avatar
Citat:

C har bytt ut sina väljare, majoriteten av deras väljare idag ser sig som vänster och är framförallt kvinnor vars huvudfråga är fortsatt massinvandring. C har inga "borgerliga" väljare att förlora, dessa har redan flyttat till M sedan ett par år tillbaka.

C kan alltså inte förlora väljare på att bli mer uttalat vänster. Däremot tror jag inte heller att man kan tjäna så många nya heller, pipelinen till C går i princip endast från S och MP. Finns inga "borgerliga" väljare som skulle rösta C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in