Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Ja jag vet att hon hängt till vänster rätt länge nu men att gå ut med ett så kraftigt uttalande kan inte löna sig! Både C och L svek borgligheten EFTER förra valet, hur hade C klarat valet om de outat sina planer före förra valet?
Dåligt är min gissning men det beror delvis på att det fanns väljare som hoppades på en Alliansregering; som sedan skulle kunna bli största block tillsammans med (MP) och därmed förhandla fram en budget. Det visade sig ju snabbt vara omöjligt och nu har nog samma väljare accepterat att (S)-samarbetet var det bästa möjliga alternativet. De (C)-väljare som ogillar vänster-regeringen har nog redan bytt till ett annat parti men nya väljare har ju uppenbarligen tillkommit.
Tror nog att (C) kan gå hyfsat oskadda ur detta. Lite ironiskt tror jag att (M) och (KD) stärks samtididigt. Kanske inte i opinonen men internt i partiet. Detta eftersom Annie Lööf effektivt stänger dörren för varje förhoppning att få till en (M) regering som visserligen röstas fram av (SD) men som sedan främst förhandlar om politik i mitten. Nu är det tydligt att det är all-in med (SD) som gäller eller så får man avstå regeringsmakten för lång tid frammåt.
Förlorarna blir nog (L) som nu ser sitt eget regeringsförslag (alltså borgerlig mitten regering) skjutas i sank av alla övriga tilltänkta regeringspartners. Inte mig emot