2021-03-10, 15:52
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Säg att polisen kommer dit och ser från distans någon elektronik "apparat" som denna tex https://imgur.com/gallery/16nHIAy Och inte vågar gå fram och undersöka det själva, villka ringer man dit då? Just det.. Logiskt och enkelt.

Vart är deras skyddsutrustning då undrar jag?
Citera
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Du har en bra poäng där...

Frågan är. Hade han med sig den mobil ur tjänst?

En av de genomgående fakta vi har att förhålla oss till i tråden, är att DA lämnade både sin mobil och sitt laddade SL-kort hemma, och att han hade googlat på hur man köper enkelbiljetter - en ovanlig form av pappersbiljett, som inte kan spåras.
Citera
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Ja det förstår jag att det är ointressant för dig, men inte i min värld.
Där är det högst intressant.

Anledning är ju varför DA släppte säkerheten med att ha redundans hela tiden i han position i det svenska försvaret.

Han sökte utmaningar i allmänhet. Att ge sig ut på träning utan telefoner, nödraket och hjärtstarter och istället tvinga sig själv att lösa problemet om det skulle uppstå är också en typ av utmaning.
Men den diskussionen lämnar jag. Min poäng var att det finns förklaringar både till varför han gav sig ut utan telefon och SL-kort. Om man sedan inte accepterar dem och hade tänkt annorlunda själv är en annan sak.
Citera
2021-03-10, 15:53
Medlem
Citat:
Folk här vägrar inse att det kan vara nått så enkelt som en olycka. Det måste vara något mer "spännande" När GW sen också tror på olycka så förkastas det här med "vad vet den gubben" Tror folk här inte ens skulle respektera en obduktionsrapport om den sa olycka. då skulle det sägas att man vill få det att se ut som det. Allt måste vara spännande, inget kan vara logiskt och enkelt.
ja olycka. Hemskt om han var så skadad o låg där ensam bortom all räddning. Varm och uppsvettad gjorde att han låg där o frös ihjäl. Obduktion visat orsaken. Anhöriga vet.
Att hålla fast vid fantasier om sprängning o självmord är bara sjukt-
det har klart skrivits att en van förare till lilla lilla terrängfordonet var utlånad, han råkade också tillhöra bombgruppen, i det här fallet var han inlånad för han kunde köra det där fordonet,
det var alltså ingen sprängning el självmord- en simpel olycka bidrog till Deniz död.
Synd på en sån duktig och omtyckt kille- en sån som han behövs i vårt samhälle.
Beklagligt.
jag själv tar aldrig med mobilen ut i naturen- det är störande för skogen fåglar och djur- och man själv tror så klart att inte mobil behövs.
Är det dumdristigt-
kanske- men vanligt man vill inte skrämma bort djur o fåglar med mobilsignaler- lämnar den hemma därför..
Citera
2021-03-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Bara försvaret kan spåra militära telefoner. DA hade säker en sådan telefon, kanske en pirvat telefon med, fastän från militär telefon kan man ringa ut till vem som helst. Han ville nog inte ta tjänstetelefonen med sig, för att inte tappa den i urskogen elle becken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarets_telen%C3%A4t

Vad är en "militär" telefon?
Citera
2021-03-10, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jätte Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja olycka. Hemskt om han var så skadad o låg där ensam bortom all räddning. Varm och uppsvettad gjorde att han låg där o frös ihjäl. Obduktion visat orsaken. Anhöriga vet.
Att hålla fast vid fantasier om sprängning o självmord är bara sjukt-
det har klart skrivits att en van förare till lilla lilla terrängfordonet var utlånad, han råkade också tillhöra bombgruppen, i det här fallet var han inlånad för han kunde köra det där fordonet,
det var alltså ingen sprängning el självmord- en simpel olycka bidrog till Deniz död.
Synd på en sån duktig och omtyckt kille- en sån som han behövs i vårt samhälle.
Beklagligt.
jag själv tar aldrig med mobilen ut i naturen- det är störande för skogen fåglar och djur- och man själv tror så klart att inte mobil behövs.
Är det dumdristigt-
kanske- men vanligt man vill inte skrämma bort djur o fåglar med mobilsignaler- lämnar den hemma därför..

Det är inte sjukt. Det finns mycket som tyder på att det är självmord.
Citera
2021-03-10, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Logiskt och enkelt säger du, tänk logiskt och lägg ihop det vi känner till. Varför tänker ni som tror på olycka att bombgruppen kallades dit?

Ännu märkligare att han halkade och ramlade huvudstupa rakt UNDER en stenklippa! 🤔
Citera
2021-03-10, 15:57
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Citat:
Folk här vägrar inse att det kan vara nått så enkelt som en olycka. Det måste vara något mer "spännande" När GW sen också tror på olycka så förkastas det här med "vad vet den gubben" Tror folk här inte ens skulle respektera en obduktionsrapport om den sa olycka. då skulle det sägas att man vill få det att se ut som det. Allt måste vara spännande, inget kan vara logiskt och enkelt.

Exakt, så tänker jag också.
Citera
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Räcker till att peka på den ursprugliga misstanken om "människorov" och att det är i det fallet någon annan som gjort detta besväret (några andra?).
Varifrån kom den misstanken i början att han rövats bort? Har man verkligen inte hittat han på någon övervakningskamera på väg från sin bostad till Tyresta? Vad var hans mänskliga kontakter det sista dygnet med någon kompis, kollega, släkt mm.?

Jag gissar att han begick självmord.

Undrar mest varför allt detta besvär, han ville ju inte att det skulle verka som att han gjorde det uppenbarligen.

Han efterlämnade väl inget meddelande heller så, vilket nog är vanligt vid självmord(?).

Kan det ligga något i familjerelationen till grund för detta? En slags skam med självmordet, att det bättre verkade som att han "försvann"?

Jag drar dessa funderingar av att han varit tidigare i området och/eller letat efter en lämplig plats - borde han inte vetat med sig bättre att just detta kunde kollas upp efteråt och att det sådels "planerade självmordet" skulle uppdagas?

Det hela är ju ganska mycket besvär så för att dölja sin kropp, kanske tyder just det förfarandet på några andra förutsättningar till självmordet.
Citera
Medlem
sneervs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ja, folk "vägrar" inse att det är en olycka, eftersom det inte var någon. Det går inte att falla ner i det trånga hålet, och dessutom hamna där DA hamnade.

Nehe så man kan inte ramla ner där? kolla på bilden här https://imgur.com/gallery/KzqrbeV så ser du att man visst kan rasa ner där.. Enligt sko bilden så är skon i linje typ med den vita pricken där på stenen och kan mycket väll tänka mig att en kropp kan lägga sig på det viset om man kraschar ner där i full fart.
Citera
2021-03-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Ännu märkligare att han halkade och ramlade huvudstupa rakt UNDER en stenklippa! 🤔
Ja, GW-fanbase behöver klura på vad logik är.
Citera
2021-03-10, 16:04
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Han sökte utmaningar i allmänhet. Att ge sig ut på träning utan telefoner, nödraket och hjärtstarter och istället tvinga sig själv att lösa problemet om det skulle uppstå är också en typ av utmaning.
Men den diskussionen lämnar jag. Min poäng var att det finns förklaringar både till varför han gav sig ut utan telefon och SL-kort. Om man sedan inte accepterar dem och hade tänkt annorlunda själv är en annan sak.

Där har du rätt.

Det finns förklaringar till varför allt gick så jevla snett.
Frågan är ju varför.
Framtiden får nog utvisa - hoppas jag...

Ha en bra dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in