2021-03-10, 12:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Notera man refererar till pandemin allmänt, och inte restriktioner:
Det går inte att fastställa vilka brott som är direkt kopplade till pandemin enligt Petra Lundh.
Du svarade inte på min tidigare fråga:
Hur vet vi, i din värld, att det är för mycket restriktioner som stimulerar fram våldet, och inte för lite av dessa?

Hur skulle mindre restriktioner få våld i hemmet eller sexualbrott mot barn på nätet att minska?

Din fråga är så konstig så jag vet inte riktigt om du menar allvar.

Det är inte MIN värld utan alla andra utom ni alarmisters värld vi pratar om.
Jag förstår att det är svårt för er att försvara er men kom igen lite bättre argument än att MER restriktioner skulle MINSKA dessa problem
Citera
2021-03-10, 12:14
Medlem
Problem med produktionen gällande vaccin, förvånande? nej.

Det är dags för Europa att börja sätta ordentliga krav, det här händer allt för ofta.
Citera
2021-03-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns ju studier med positiv effekt av d vitamin tillskott vid sjukhusinläggning. Så att påstå att det inte finns belägg för att d vitamin hjälper är ju felaktigt.

Sen att inga studier genomförs för d vitamin profylax är ju skandal.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Fast nu lider ju stora delar av befolkningen i Sverige av D-vitaminbrist under vinterhalvåret.

Har man redan höga nivåer är det klart att extra D-vitamin inte ger någon större effekt. Men de allra flesta som har höga nivåer blir knappt sjuka.

Att ta D-vitamin via kosten går inte. Man behöver minst 5000 IE per dag och då är det kosttillskott som gäller.

Definera underskott.

Att de som levt i denna region sedan generationer har lägre depåer denna årstiden är inte ett underskott av skadlig karaktär generellt.

Att mökhyade har helt andra förutsättningar denna tiden på året står däremot klart men det är kunskap de bör har blivit delgivna och fått en åtgärdsplan för.

Övriga mineraler och vitaminer finns i den mängd en fullt frisk person behöver i en balanserad kost.
Citera
2021-03-10, 12:17
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
En halv miljard i krisstöd till medierna
UPPDATERAD 8 MAJ 2020PUBLICERAD 8 MAJ 2020
Regeringen ger ytterligare en halv miljard i stöd till medierna. Det beskedet gav kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) vid fredagens pressträff.
– Det krävs särskilda insatser för att säkra allmänhetens tillgång till nyheter, säger Amanda Lind.
https://www.svt.se/kultur/en-halv-miljard-i-krisstod-till-medierna

Sveriges skräppress står på knä och suger hårdare än en vakumpump. Nuff said.

Man får vända på det. Vilken sorts människor sitter vid makten. Som i stället för
att skydda, vill skada sveriges befolkning...

Hahaha.. ja det är viktigt att stödja medierna.

Tänkvärd fråga:
Hur oberoende blir man som journalist/mediahus efter att tagit emot så stora belopp?

Kommer man kristiskt granska den som säkrar din överlevnad.. eller kommer man vara dess budbärare?

.. för de mer trångsynta.. tänk samma scenario där staten går in.. men att det är i Ryssland och inte Sverige.
Citera
2021-03-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är det en slump att första covidutbrottet skedde nära ett lab som arbetade med coronavirus?

Att sen Kineserna mörkar gör ju bara misstankarna större.

Nej, det är nog ingen slump. Ett level 4-labb som tidigare fått reprimander för brister i säkerheten.

Jag tror att det var ett naturligt virus som de hade i labbet och mixtrade med. Det är för mycket som tyder på det för att bara avfärda den hypotesen. Men detta är Kina, så det får vi aldrig svar på...

Kolla upp Bret Weinstein t.ex när han var hos Rogan. Biologi-proffessor med fladdermöss som expertis. Iofs en jude, men en av de vettiga tror jag....
Citera
2021-03-10, 12:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Fast nu står det att det har ökat med 18% 2020, en rekordökning.
Sexualbrottsmisstankar mot barn på nätet har ökat från 900st 2019 till 1500st 2020.
Se tidigare länk.
Men visst gör som vanligt, vifta bort det bara.
Synliggör inte detta ett problem vi har i vårt samhälle?

Vårt samhälle är inte jämställt, vi som ända land i norden som aldrig har haft en kvinnlig statsminister fastän vi lever i ett land där kvinnor är mer välutbildade en män.

När ekonomiskt stöd delas ut till lidande företag nu under pandemin ges detta till första han till män.

Jag är inte speciellt förvånad över att man låter kvinnor och barn ta smällen för restriktionerna.

Jag tycker inte detta visar att restriktioner skulle vara bra eller dåliga utan visar på en ojämställdhet som finns har funnits och kommer finnas tills det man gör något åt denna den.

Det borde väl säga sig själv att jämte restriktionerna ger man ett ökat stöd till de som kan komma bli utsatta. Men nej, kvinnor och barn värderas inte lika högt i männens värld.

Inte fören kvinnor ges samma möjlighet till makt tror jag att vi kommer att se en förbättring.
Citera
2021-03-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hur skulle mindre restriktioner få våld i hemmet eller sexualbrott mot barn på nätet att minska?

Din fråga är så konstig så jag vet inte riktigt om du menar allvar.

Det är inte MIN värld utan alla andra utom ni alarmisters värld vi pratar om.
Jag förstår att det är svårt för er att försvara er men kom igen lite bättre argument än att MER restriktioner skulle MINSKA dessa problem
En skulle ju kunna jämföra med våra grannländer och studera deras våldsstatistik för samma tidsperiod.

Hur står vi oss jämfört med våra grannländer när det gäller personvåld för år 2020?
Citera
2021-03-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Problem med produktionen gällande vaccin, förvånande? nej.

Det är dags för Europa att börja sätta ordentliga krav, det här händer allt för ofta.

Haha. Ja det blir svårt att ställa krav när man var fullständigt inkompetent i vaccinförhandlingarna.

EU:s värdegrundscertifierad byråkrater började förhandlingarna 2 månader efter fungerande länder som USA, UK, Israel och Australien. Och de var inte direkt samarbetsvilliga. Medans USA och andra länder erbjöd stöd till vaccinbolagen, rimlig ansvarsfrihet och betalade bra pengar fokuserade EU istället på priset.

EU förhandlade ungefär som en turk på en bazaar. De ville ha vaccinet så billigt som möjligt, helst till underpris. Och de ville ha garantier mot biverkningar så att de skulle kunna stämma skiten ur bolagen om någon oväntat skulle inträffa. Tydligen var de i princip direkt fientliga och otrevliga vid förhandlingsbordet.

Och nu ser vi resultatet. Förtjänar man att bli väl behandlad om man beter sig som en idiot och dessutom kommer väldigt sent till middagen när till och med desserten är nästan uppäten? Nej, de första hundratals miljoner vaccindoser var redan bortlovade till mer kompetenta förhandlare (USA mfl) och EU fick nöja sig med vaga löften om att vaccinbolagen ”skulle göra sitt bästa” för att skyndsamt leverera doser.

Det är inte särskilt konstigt att Europa halkar efter mer och mer och nu tvingas söka sig till Ryssland under förnedrande former och böna och be om lite Sputniksprutor.

Men oroa er inte. Vaccinsamordnare Bergström är arg, rent av jättearg! Så detta löser sig nog (inte).

Europa gjorde för lite och för sent. Som vanligt.

(https://www.expressen.se/nyheter/bergstroms-ilska-efter-astra-zenecas-forsening-upprord/
Citera
2021-03-10, 12:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har du inte tröttnat på detta ännu.

Överdriva åsikt hos andra. Samt klistra dessa på hälften av alla skribenter i tråden.

De mest överdrivna profetiorna kommer inte från de som tror på dem, utan från de som inte tror på dem.

Jag skrev faktiskt ”profetiorna från de värsta domedagsprofeterna”

Är det att överdriva?
Citera
2021-03-10, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Haha. Ja det blir svårt att ställa krav när man var fullständigt inkompetent i vaccinförhandlingarna.

EU:s värdegrundscertifierad byråkrater började förhandlingarna 2 månader efter fungerande länder som USA, UK, Israel och Australien. Och de var inte direkt samarbetsvilliga. Medans USA och andra länder erbjöd stöd till vaccinbolagen, rimlig ansvarsfrihet och betalade bra pengar fokuserade EU istället på priset.

EU förhandlade ungefär som en turk på en bazaar. De ville ha vaccinet så billigt som möjligt, helst till underpris. Och de ville ha garantier mot biverkningar så att de skulle kunna stämma skiten ur bolagen om någon oväntat skulle inträffa. Tydligen var de i princip direkt fientliga och otrevliga vid förhandlingsbordet.

Och nu ser vi resultatet. Förtjänar man att bli väl behandlad om man beter sig som en idiot och dessutom kommer väldigt sent till middagen när till och med desserten är nästan uppäten? Nej, de första hundratals miljoner vaccindoser var redan bortlovade till mer kompetenta förhandlare (USA mfl) och EU fick nöja sig med vaga löften om att vaccinbolagen ”skulle göra sitt bästa” för att skyndsamt leverera doser.

Det är inte särskilt konstigt att Europa halkar efter mer och mer och nu tvingas söka sig till Ryssland under förnedrande former och böna och be om lite Sputniksprutor.

Men oroa er inte. Vaccinsamordnare Bergström är arg, rent av jättearg! Så detta löser sig nog (inte).

Europa gjorde för lite och för sent. Som vanligt.

(https://www.expressen.se/nyheter/bergstroms-ilska-efter-astra-zenecas-forsening-upprord/

Ja britterna är riktig sluga vid förhandlingsbordet. Här kan du läsa om hur de köpte smittspårning för blott 22 miljarder pund som inte hade någon effekt: https://www.theguardian.com/world/2021/mar/10/no-evidence-22bn-test-and-trace-scheme-cut-covid-rates-in-england-say-mps
Citera
2021-03-10, 12:58
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
En skulle ju kunna jämföra med våra grannländer och studera deras våldsstatistik för samma tidsperiod.

Hur står vi oss jämfört med våra grannländer när det gäller personvåld för år 2020?

Allt detta kommer att komma fram och diskuteras var så säker.
Det är lite intressant att det pratas om att 150st barn har blivit allvarligt sjuka pga corona, hur många extra tror ni har blivit utsatt för fysisk misshandel, psykisk misshandel, sexuellt utnyttjande, våldtäkt, hedersvåld och till och med dödsfall. Detta på grund av nedstängningar, ökad droganvändning, arbetslöshet, psykisk ohälsa och hundra anledningar till, allt orsakat av våra restriktioner.

Vänd och vrid på det hur ni vill men jag är övertygad att för alla under 40-50 år så är restriktionerna farligare än viruset.

Jag förstår och tycker att vi måste ha restriktioner men MER och MER som vissa skriker efter är egoistiskt och huvudlöst.
Citera
2021-03-10, 12:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Definera underskott.

Att de som levt i denna region sedan generationer har lägre depåer denna årstiden är inte ett underskott av skadlig karaktär generellt.

Att mökhyade har helt andra förutsättningar denna tiden på året står däremot klart men det är kunskap de bör har blivit delgivna och fått en åtgärdsplan för.

Övriga mineraler och vitaminer finns i den mängd en fullt frisk person behöver i en balanserad kost.

https://www.youtube.com/watch?v=ha2mLz-Xdpg (12 min in i videon):
Deficient: < 75 nmol/L
Insufficient: 75-125 nmol/L

"Att de som levt i denna region sedan generationer har lägre depåer denna årstiden är inte ett underskott av skadlig karaktär generellt."

Evolutionsargumentet? Det säger att de som har bott här har haft tillräckligt höga D-vitaminnivåer för att överleva och få avkomma. Det säger inte att D-vitaminnivån är optimal. Snarare är den tillräckligt hög för att undvika engelska sjukan och liknande sjukdomar.

"Övriga mineraler och vitaminer finns i den mängd en fullt frisk person behöver i en balanserad kost."
Nej. Maten har blivit mindre näringsrik de senaste 100 åren.
Senast redigerad av borskungen 2021-03-10 kl. 13:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in