2021-03-08, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trulakula
Har precis sett "Gone baby gone" och tänkte direkt på Esmeralda. Har själv en dotter i samma ålder och sitter och mår skit just nu över människors ondska. Stackars flicka ........

Jag kan inte sluta tänka på hur hon måste ha brustit inombords och längtat att hennes adoptivmamma ska komma och rädda henne.
Citera
2021-03-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farangking
Finns det någon bild på Rebecka?

Jag vill också veta hur hon ser ut.
Citera
2021-03-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Vad ska han skämmas för???

Han berättar inte sanningen. Alla vi som sett bilder från Esmeraldas senaste 9 månader i livet har sett hennes förfall. Man ser tydligt ett barn som inte mår bra, som inte vårdas.

Denne man har spenderat mycket tid med familjen och sett Esmeralda på nära håll...

Vem försöker han skydda?? Sin döde sons anseende??

Inte för sent att berätta sanningen.
Citera
2021-03-09, 13:08
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Han berättar inte sanningen. Alla vi som sett bilder från Esmeraldas senaste 9 månader i livet har sett hennes förfall. Man ser tydligt ett barn som inte mår bra, som inte vårdas.

Denne man har spenderat mycket tid med familjen och sett Esmeralda på nära håll...

Vem försöker han skydda?? Sin döde sons anseende??

Inte för sent att berätta sanningen.

Tack för svar och förtydligande.
Citera
2021-03-09, 14:54
Medlem
No6s avatar
Fan va bra, att två pundare inte kan ta hand om sin snorunge är helt sjuuukt, att hålla en vuxen karl vid liv en natt för helgalkoholister, det var svårt det.

Soc har ju också misslyckats, jag hade märkt direkt om dem var pundare om jag var där när de hade städat och försökte se normala ut. Hade varit som att kolla sig själv i spegeln minsta grej. Smart att lämna ut en tid till vem som helst som kan förbereda förövrigt och ge en... falsk bild av närvaron.

Trycker man i ett jävla barn tabletter har man några skruvare lösa än mig, jag förstår inte det. Jag hade för det första aldrig skaffat någon om jag använde droger och om jag fick återfall hade jag inte tagit risken att ha mer ansvar än mig själv och hade lämnat bort den och sen bestämt om jag vill bli ren för ungens skull eller knarka.
Senast redigerad av No6 2021-03-09 kl. 15:34.
Citera
2021-03-10, 11:40
Medlem
Man funderar ju om inte hovrätten borde ha fått sig en REJÄL dänga då det var de som fick tillbaks henne till biologiska föräldrarna.

Men höga vederbörande är väl oantastliga.
De försöker att få det rätt genom att se till att mamman hamnar bakom galler igen.
Det hade aldrig skett om dom inte gjort bort sig i sitt första beslut...

Citera
2021-03-10, 11:56
Medlem
Pandalina4s avatar
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/utredning-om-lilla-hjaertat-presenteras-ska-kunna-drogtesta-foeraeldrar.SFRW4cQuC?utm_source=share-b tn

Citat:
Nu presenterar regeringen lex “Lilla Hjärtat” som ska stärka principen om barnets bästa när tvångsvård ska upphöra.

Bland annat ska vårdnadsahavare och föräldrar kunna drogtestas.

Socialnämnden för heller inte besluta att tvångsvården ska upphöra förrän situationen förbättrats på betydligt sätt.

Man beslutar också om ett flyttningsförbud, man kan förbjuda att flytta på ett barn om det kan skadas av att flyttas från familjehemmet.
Citera
2021-03-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/utredning-om-lilla-hjaertat-presenteras-ska-kunna-drogtesta-foeraeldrar.SFRW4cQuC?utm_source=share-b tn
Det var på tiden. I samband med Lilla Hjärtats död skulle en annan liten familjehemspojke återföras till sina föräldrar. Detta drogs in och pojken fick stanna hos sina famijehemsföräldrar. Tur det - annars kanske vi haft ett fall till.

Lex Lilla Hjärtat hoppas jag går på snabbremiss och inte dras ut på. För det är många barn därute som behöver den här lagen för att slippa växa upp i dysfunktionella familjer efter att ha varit i trygghet under en längre tid.
Citera
2021-03-10, 12:22
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Fast detta är ju inget nytt? Jag vet redan för ungefär 15 år sedan, att föräldrar som var intagna på familjebehandlingshem (en typ av HVB-hem) tillsammans med sina barn, drogtestades regelbundet, samt alltid när de kom tillbaka från permission. Detta var villkoret för att de skulle få bo tillsammans med sina barn, under tiden de "lärde sig att vara föräldrar" efter ett avslutat missbruk. Om drogtestet visade positivt, eller föräldern vägrade testet - så tillkallades socialtjänst och polis, och barnet omhändertogs omedelbart.

Jag förstår bara inte, varför detta inte tillämpades i Lilla hjärtat-fallet? För det måste uppenbarligen ha funnits lagstöd för det, redan då.
Citera
2021-03-10, 12:32
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast detta är ju inget nytt? Jag vet redan för ungefär 15 år sedan, att föräldrar som var intagna på familjebehandlingshem (en typ av HVB-hem) tillsammans med sina barn, drogtestades regelbundet, samt alltid när de kom tillbaka från permission. Detta var villkoret för att de skulle få bo tillsammans med sina barn, under tiden de "lärde sig att vara föräldrar" efter ett avslutat missbruk. Om drogtestet visade positivt, eller föräldern vägrade testet - så tillkallades socialtjänst och polis, och barnet omhändertogs omedelbart.

Jag förstår bara inte, varför detta inte tillämpades i Lilla hjärtat-fallet? För det måste uppenbarligen ha funnits lagstöd för det, redan då.

Förslagen:

1. Lagen föreslås skärpas kring vad som ska krävas för att en pågående LVU-vård ska kunna upphöra. Enligt förslaget ska en socialnämnd inte få besluta att vården ska upphöra förrän de omständigheter som föranledde vården har förändrats på ett ”varaktigt och genomgripande” sätt

2. Lagbestämmelserna kring flyttningsförbud föreslås skärpas. Socialnämnden ska enligt förslaget bli skyldig att alltid överväga det.

3. Socialnämnden föreslås också kunna besluta att en vårdnadshavare eller förälder ska lämna drogtest vid umgänge och inför prövningen av om vården ska upphöra.

4. Socialnämndens skyldighet att överväga om vårdnadsöverflyttning tidigareläggs.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/hade-de-har-lagarna-funnits-da-hade-esmeralda-levt-idag
Citera
2021-03-10, 12:36
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Tror inte det fans lagstöd för drogtester i alla situationer konstellationer. Vad jag minns i FUP vägrade Patrik drogtester och inget kunde göras åt det, dvs tvinga fram det.
Citera
2021-03-10, 12:51
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Tror inte det fans lagstöd för drogtester i alla situationer konstellationer. Vad jag minns i FUP vägrade Patrik drogtester och inget kunde göras åt det, dvs tvinga fram det.

Men varför kunde man ha regelbundna drogtester som villkor för att föräldrar skulle få bo tillsammans med sina barn på HVB-hem, då (jag VET att det var så) - i stället för att barnen skulle LVU:as omedelbart? Lilla E. var ju också LVU:ad. Man borde ha kunnat kräva drogtester även då, för att samhällsvården skulle upphöra. Något stämmer inte här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in