2021-03-10, 10:14
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Han kommer att fällas för grovt rån vad jag tror så han kommer att få minst 4 år. sedan så var det ju detta med vapen utan licens.
Han kommer inte att dömas till fängelse i fyra år. Om så skulle skett hade han inte försatts på fri fot utan fortsatt varit häktad.
Citera
2021-03-10, 10:17
Medlem
Pandalina4s avatar
Visst är det så att åklagaren i detta fall aldrig la in att brottet begåtts i samförstånd i stämningsansökan?
Var ett tag sedan jag läst FUP.
Citera
2021-03-10, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Tyvärr kommer det ej att ske. Offren hade ingen koppling till något kriminellt gäng.

sant,

ett exempel:
Men med de här sagt så kan jag bokstavligen planera med kumpaner att skjuta ihjäl 100 st. JAG skjuter ingen, Mina kumpaner skjuter alla och jag kommer bli friad i tingsrätten, De här jävla rättssystemet är under all kritik.

de är ju precis samma sak, oavsett om han inte tagit livet av dom här två personerna så har han varit med och planerat och varit på PLATS.
Han SKA dömas!
Senast redigerad av perelk 2021-03-10 kl. 10:44.
Citera
2021-03-10, 10:19
Medlem
Zoneinopiums avatar
De e rätt person som är släppt av de 2
Citera
2021-03-10, 10:24
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Kommer han också frias från "medverkan till brott" gällande mordet?

och finns det något inlägg med FUP:en?

tack på förhand.
Citera
2021-03-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Han kommer inte att dömas till fängelse i fyra år. Om så skulle skett hade han inte försatts på fri fot utan fortsatt varit häktad.

Det vore ju konstigt om han inte fick fängelsetraff för att deltagit i rån och varit närvarande vid mord.

Då är det verkligen konstigt!!!!

Har svårt att se att han bara kan knalla iväg från detta och leva sitt liv som vanligt när de har slaktat och avrättat två människor. Vilka signaler ger detta??
Citera
2021-03-10, 10:26
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Visst är det så att åklagaren i detta fall aldrig la in att brottet begåtts i samförstånd i stämningsansökan?
Det är riktigt vad gäller mordet på mannen, åtminstone i tingsrätten. Jag vet inte hur åklagaren lade upp sin talan i hovrätten.

I tingsrätten avsåg yrkandet hänförligt till mordet på mannen endast CÖ.
Citera
2021-03-10, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Från februari 2021

"Från början var båda två åtalade för båda morden. Men vid förhandlingens slut i tingsrätten menade åklagaren att det bara var Öhman som utövat det dödliga våldet mot Lars.

Och det ansåg tingsrätten inte vara bevisat.

Åklagaren Jenny Karlsson har därför nu justerat gärningsbeskrivningen vad gäller Lars, och gör gällande att Öhman ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person begått mordet på honom, framgår det i podden Aftonbladet Krim".
Citera
2021-03-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Gör dig inte löjlig, du vet själv att det är två mördare. Det går bara inte att bevisa juridiskt.
Det är snarare löjligt av dig att uttala dig i ett ärende (hovrättens prövning) där du inte ännu sett domen.
Vill inte gå till personangrepp, men det är uppenbart att du har ett stort behov att att utpeka folk som mördare trots att de frias av domstolar. I fallet med mordet på Lena Wesström håller du på med att utpeka en misstänkt person som mördare trots att denne friats av tingsrätten.

Går det inte att juridiskt bevisa att någon mördat, så skall den betraktas som oskyldig.
Är det den principen, huvudsakligen förnuftsbaserad, som du ogillar och som rider dig om natten?
Citera
2021-03-10, 10:29
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Det vore ju konstigt om han inte fick fängelsetraff för att deltagit i rån och varit närvarande vid mord.

Då är det verkligen konstigt!!!!

Har svårt att se att han bara kan knalla iväg från detta och leva sitt liv som vanligt när de har slaktat och avrättat två människor. Vilka signaler ger detta??
Det är "obligatorisk" häktning för fängelsestraff om två år eller mer. Han kommer inte att dömas till fängelse i fyra år, det är allt jag säger. Då hade han varit häktad.

Om han döms för brott och i så fall för vilket/vilka brott återstår att se. Likaså vad påföljden är.

Som sagt, det går inte att recensera riktigheten i vad hovrätten har kommit fram till utan att läsa domen. Till dess går det inte att veta mer än att han, om hovrätten hade avsikt att döma honom till fängelse i två år eller mer, hade varit fortsatt häktad.
Citera
2021-03-10, 10:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttrandefriden
Finns fler värre mord senaste åren där det inte har beskrivits så här, och där GM inte har brytt sig ett jota.

Jag tycker att det är en kladdig och onödig beskrivning av media.

Finns alltid värre mord.

Det gör inte det här mordet mindre långdraget eller mindre tortyrliknande.
Media tar även upp hur väninnan reagerade på frisläppandet, hennes oro över vad domen kommer att sluta i (dom för rån?) och hennes oro över att behöva leva med risken att möta 26- åringen.

Ska man inte heller rapportera sådant?

Det är hennes verklighet, varje dag efter morden. Det är en verklighet som vi många kan sätta oss in i. Hur vore det om media inte rapporterade om de här bitarna?

Som jag ser det är hennes och polisernas berättelser en stor del i varför vi anser att vissa mord ska dömas på vissa sätt. De är en spegelbild av en verklighet som de upplever.

Visst, media kan rapportera sakligt, men helt utan den känslomässiga aspekten, blir det inte heller hela den "riktiga" bilden, vilket involverar hur människor reagerar i samhället. Hur det påverkar familjen, grannar, vänner, det nära samhället och samhället i stort.

Vi som sitter här blir ju påverkade.

De flesta av oss (?) upplever att det är ett sadistiskt, "onödigt", grymt mord. Vi upprörs över att det finns en risk att någon går fri, om det beror på att de skyller på varandra.

Alla som följt tråden och fallet känner till inplastning, knivskärning och opassande skämt, vilket inte allmänheten i stort gör.
Citera
2021-03-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Det är "obligatorisk" häktning för fängelsestraff om två år eller mer. Han kommer inte att dömas till fängelse i fyra år, det är allt jag säger. Då hade han varit häktad.

Om han döms för brott och i så fall för vilket/vilka brott återstår att se. Likaså vad påföljden är.

Som sagt, det går inte att recensera riktigheten i vad hovrätten har kommit fram till utan att läsa domen. Till dess går det inte att veta mer än att han, om hovrätten hade avsikt att döma honom till fängelse i två år eller mer, hade varit fortsatt häktad.
Om LÄGSTA straffet för ett brott är 2 år är det obligatorisk häktning. Men ska läsa på lite senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in