2021-03-10, 09:19
Medlem
lasternassummas avatar
Dagens nyhet är att en miljon vaccinerats, men...
Enligt FHM hade 669 950 fått minst en dos. 316 439 hade fått två doser. Igår, 2021-03-09.
Jag kan få det till en miljon doser, men inte till en miljon vaccinerade.
Jag läste igen, dom skriver faktiskt en miljon vaccinationer, så då stämmer det även om det kan förefalla vilseledande. Det är ca 670 000 som vaccinerats med en eller två doser.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Mer detaljerad information kan man få via länken under rubriken

"Veckostatistik med diagram och kartor".

Där kan man bl.a. se att ungefär dubbelt så många kvinnor som män vaccinerats.
Man kan också se att ungefär lika många vaccinerats i åldersintervallen 50-59, 60-69 och 70-79.
Är detta i enlighet med FHMs rekommendationer?

Citera
2021-03-10, 09:21
Medlem
Skåne håller presskonferans 09.30

En stor region som sett tilll hela pandemin klarat sig otroligt bra.

Fortsätter siffran över inlagda/smittade sjunka i Skåne?

Kan ses bla på www.sydsvenskan.se & www.hd.se
Citera
2021-03-10, 09:23
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Dina argument var ju inte klockrena heller. Så ingen under 70 har något att frukta?
Ändå så drabbar flickor och unga kvinnor ofta i god fysisk kondition av långtidcovid. En del barn, mest pojkar i 8 års åldern av MIS-C. Samt många män i 60-års åldern behöver vårdas lång tid på IVA. Men det är inget eller? För det är bara döden som betyder något?
För att fortsätta eran krigs liknelse. Så är det även synd om de som blir skadade i krig.

10.000 personer i högriskgruppen av 70+ har dött... totalt antal personer i den åldersgruppen i Sverige är 1,7 Miljoner

Således:
0,6% avlidna i högriskgruppen 70+ trots att pandemin härjat i mer än ett år nu
strax över 1000 avlidna bland de yngre än 70 år ger ca 0,01% Mortality Rate

När fakta är så här uppenbar och medborgaren lärt sig de olika beräkningssätten dyker LångtidsCovid upp som det nya stora hotet och anledning til Lockdowns och restriktioner.

Siffror + Källor annars papperskorgen
Citera
2021-03-10, 09:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
10.000 personer i högriskgruppen av 70+ har dött... totalt antal personer i den åldersgruppen i Sverige är 1,7 Miljoner

Således:
0,6% avlidna i högriskgruppen 70+ trots att pandemin härjat i mer än ett år nu
strax över 1000 avlidna bland de yngre än 70 år ger ca 0,01% Mortality Rate

När fakta är så här uppenbar och medborgaren lärt sig de olika beräkningssätten dyker LångtidsCovid upp som det nya stora hotet och anledning til Lockdowns och restriktioner.

Siffror + Källor annars papperskorgen

Att räknas som högriskgrupp bara för att man fyllt 70 gör mig förbannat, förbannad. I dag är 70 det nya 50. Friska & krya åker Vasaloppet och springer Lidingöloppet.

Det är inga vrak som ligger och flämtar efter andan som ointelligenta unga glopar har för sig!
Citera
2021-03-10, 09:32
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur många svenskar korsar en väg eller gata årligen och hur många dör?
Det är inte orimligt att anta att 9 000 000 människor åtminstone någon gång varje dag under ett år korsar en väg eller gata. Vissa korsar många, andra kanske bara några per vecka.
Ungefär 30 gående dödas årligen i trafiken, vi kan antar att det sker när de korsar en väg eller gata.
Risken att dö när man korsar en väg eller gata är 0,01 på miljonen.

Hur många svenskar har fått covid-19 det senaste året och hur många har dött?
Cirka 2 000 000 människor har smittats av covid-19.
Cirka 13 000 människor dött.
Risken att dö i covid-19 är cirka 6 500 på miljonen.

Det finns ingen relevans att jämföra risken med att dö när man korsar en väg eller gata med risken att dö om man smittas av corona.

Din jämförelse haltar....

Hade du släppt lös alla ungar 1-10 år att springa lösa på gatorna och trottoarerna så hade du haft betydligt fler döda i trafikolyckor... således, barnen tillhör en riskgrupp och man hanterar dessa genom att de går tillsammans med en förälder eller sitter i vagn.. men man inför inte restriktioner på resterande del av befolkningen för att barnen tillhör en riskgrupp i trafiken
Citera
2021-03-10, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det var ett intressant sätt att försvara någonting som man själv har varit med och hejat fram.

Stora delar av Europa stängde ner och det hjälpte inte.
Norge ändrade nyss sina restriktioner för fyrtiotredje gången läste jag och det kommer få stora konsekvenser för dom med.

Varenda gång det har ropats på hårdare restriktioner, skolstängningar och lockdowns så har jag och andra varnat för att konsekvenserna kommer bli stora bla för barnen och att "lagom" kan vara bäst om man tänker på HELA folkhälsan.

Varenda gång har man blivit hånad att barnen är gnälliga, osv.

Jag tycker det har varit en närmast panisk skräck för viruset som gjort att folk tappar förmågan att se i ett längre perspektiv.
Allt har för vissa handlat om att rädda dom mestadels väldigt gamla som har dött och det har varit en slags tävling om lägsta inrapporterade dödsfall som det ända mätverktyget i pandemin.

Men nu börjar vi så smått se dom riktiga konsekvenserna av pandemin inklusive nedstängningar och restriktioner och vi kommer få lida i säkerligen ett decennium.

Nu börjar rapporter om våld i nära relationer komma in, det pekar på en uppgång på ca: 20%

https://www.gp.se/debatt/m%C3%A4ns-v%C3%A5ld-mot-kvinnor-%C3%B6kar-i-g%C3%B6teborg-1.42419517
Från din länk:
en uppgång med 18 procent på aktualiseringar för vuxna från 2019. Och 2019 låg i sin tur högre än 2018.
Vilken Corona-pandemi och restriktioner fanns i landet Sverige år 2019?
https://www.gp.se/debatt/m%C3%A4ns-v%C3%A5ld-mot-kvinnor-%C3%B6kar-i-g%C3%B6teborg-1.42419517
Citera
2021-03-10, 09:35
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Att räknas som högriskgrupp bara för att man fyllt 70 gör mig förbannat, förbannad. I dag är 70 det nya 50. Friska & krya åker Vasaloppet och springer Lidingöloppet.

Det är inga vrak som ligger och flämtar efter andan som ointelligenta unga glopar har för sig!

Det är inte min definition.. det är viruset själv som gjort den distinktionen.
Vad det beror på vill jag ha osagt.

Men håller med i övrigt att äldre håller sig friska och starka allt högre upp i åldern.

Det är odiskutabelt att det är i princip endast äldre som drabbas... här kommer lite fakta.

-9 = 6 döda
10-19 = 3 döda
20-29 = 14 döda
30-39 = 29 döda
40-49 = 70 döda
50-59 = 235 döda
60-69 = 647 döda
70-79 = 2358 döda
80-89 = 4764 döda
90+ = 3121 döda

Fakta går inte att argumentera emot
Citera
2021-03-10, 09:36
Medlem
Skåne.

PK pågår.

*Skåne vi ser ett resultat. Minst 95% är vaccinerade. Ingen smittspridning på SÄBO längre!!
*Vaccinet ger effekt. Vaccineringen gör skillnad.
* 63% av skåningarna över 90 år är nu vaccinerade nu och 8% av alla över 70 är färdigvaccinerade!
* Skåne har startat andra fasen och LSS!
*Fortsatt hög provtagning i Skåne.
* Återigen igen en stor minskning i Skåne av antalet nya fall - 400 fall / dag är man nere på nu.

Skåne återigen mest välskötta regionen i landet. Inte konstigt. Man ser ju hur medborgarna i Skåne röstar (SD) vilket tyder på sunt förnuft och en bra verklighetsuppfattning.
Citera
2021-03-10, 09:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Dina argument var ju inte klockrena heller. Så ingen under 70 har något att frukta?
Ändå så drabbar flickor och unga kvinnor ofta i god fysisk kondition av långtidcovid. En del barn, mest pojkar i 8 års åldern av MIS-C. Samt många män i 60-års åldern behöver vårdas lång tid på IVA. Men det är inget eller? För det är bara döden som betyder något?
För att fortsätta eran krigs liknelse. Så är det även synd om de som blir skadade i krig.

Jo, allvarlig sjukdom kan drabba vem som helst. Att leva innebär att man kan bli sjuk i Covid-19 och till och med avlida, dock är the big picture också relevant.

Samhället kan inte garantera att ingen smittas, blir svårt sjuk eller får en försämrad hälsa hur man än gör.

Åttaåriga pojkar kan bli svårt sjuka, även många sextioåriga män, det är därför samhället har sjukhus, läkemedel och medicinska behandlingar.

Kan du berätta vad syftet är med att upprepa att vissa individer drabbas av långtidscovid, MIS-C och intensivvård, vad är det vi inte har förstått i det här landet?
Citera
2021-03-10, 09:43
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Nya 50? Knappast. Vid ökad ålder tappar man lungkapacitet, det är en fullt naturlig del av åldrandet. Och just lungorna är en faktor för svår sjukdom av corona-infektionen.

Att man är pigg i huvudet ända upp i hög ålder ändrar inte det faktum att kroppen åldras.
Citera
2021-03-10, 09:53
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag är 34, jag har levt fullständigt isolerad i ett år, inte träffat en annan människa, det är inte ens överdrivet, jag har förstått hur livsfarligt viruset är.

Jag kollar mycket hockey, och man hör om 24 åriga supertränade hockeyspelare som blir smittade och så förstörda av viruset att deras säsong är slut. De dog inte, men jag är 10 år äldre och i mycket sämre form och det är förmodligen du OCH majoriteten av landet också. Om de tar sån skada, vad säger att vi inte kommer dö?

Hundratusentals unga friska har dött världen över, man kan inte hoppas att man har tur, det är dårskap. Och man kan inte jämför med att korsa gatan. Om man lever ett försiktigt liv kommer man inte dö av något sånt. Jag har mitt liv i mina händer och kontroll, det enda som jag, med en försiktig livstil känner kan döda mig är cancer eller covid.

Det är tvärt om. Viruset är farligare för någon som tränar riktigt hårt.
Om du hållit på det minsta med sport, så vet du hur farligt det är att
träna hårt med vissa bakterier och virus i kroppen.

Antal runt 34 som dött..... Ät god kost + kosttillskott, gå ut och få luft och rör på dig.....
Citera
2021-03-10, 09:54
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det är inte min definition.. det är viruset själv som gjort den distinktionen.
Vad det beror på vill jag ha osagt.

Men håller med i övrigt att äldre håller sig friska och starka allt högre upp i åldern.

Det är odiskutabelt att det är i princip endast äldre som drabbas... här kommer lite fakta.

-9 = 6 döda
10-19 = 3 döda
20-29 = 14 döda
30-39 = 29 döda
40-49 = 70 döda
50-59 = 235 döda
60-69 = 647 döda
70-79 = 2358 döda
80-89 = 4764 döda
90+ = 3121 döda

Fakta går inte att argumentera emot
Gör en incidenstabell så blir det ännu tydligare. De är ju betydligt färre människor i de äldre åldersgrupperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in