Citat:
Ursprungligen postat av
Prempion
Å andra sidan hade ägarna kunnat anställa personer som inte är kända för att skriva det Tino betecknar som "trist sojabaserad lättmjölk" på nätet. Men istället valde de att anställa "journalister med integritet". Det vill säga kända namn som ansetts gå utanför åsiktskorridoren på sina tidigare miljöpartistiska och vänstervridna redaktioner, men som de potentiella prenumeranterna som ska betala för kalaset anser representerar en kuvad borgerlighet.
Ägarna är dåliga människokännare och har sig själva att skylla.
Där håller jag helt och hållet med. Att hyra in ett antal högprofilerade åsiktsapor och tro att det på något magiskt vis ska bli bra journalistik är bortom naivt, det är bara dumt.
Överlag har jag en känsla av att det finns en alldeles för stor tilltro till journalister inom svensk media. Ägarna är i någon lika bländade som läsarna av enskilda journalistiska meriter. I själva verket är det ju inte journalisterna som gör en bra tidning, utan redaktörerna.
Nu när jag tänker på det är det nog ett mer allmänt problem inom hela media. I dagens samhälle, när folk i gemen skriver mer än någonsin, finns det ett överflöd av skickliga skribenter. Bara i den här tråden finns det ett antal som utan vidare skulle platsa på en blaska som Bulletin. Det som ändå gör att allmänheten vill läsa på Bulletin snarare än på Flashback är sorteringen och urvalet. Det är alltså inte journalisterna som skapar mervärdet, utan redaktörerna. Bulletins ägare missade bevisligen den saken när de startade upp tidningen.