2021-03-09, 08:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Visst, det är en mer spännande teori att tro att han blivit röjd av främmande makt alt att militären själva haft ihjäl honom än den mer troliga. Att han faktiskt snubblat, slagit i huvudet och rullat ner i skrevan medvetslös. Är det självmord kommer det väl komma fram om ett par dagar men det tror jag inte det är.

Som många andra har påpekat hade han en träningsklocka. Har du en sådan med alla dess funktioner finns det ingen anledning att springa runt med telefonen i fickan eller på armen då det bara är jobbigt och ger extra vikt.

Finns även ganska mycket info man kan plocka från den.
Citera
2021-03-09, 08:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Vill inte förta någonting, men under min värnplikt (som jägarsoldat) hade flera av befälen flera jägarutbildningar (de sk "saft-och-bulle" kurserna), tror inte det är direkt ovanligt.

Så ni körde saft och bullar under utbildningen? Jag gjorde brandman/Räddningsoldat bara för att det verkade enkelt och kort. Vi hade inte saft och bullar, trots att det anses vara en enkel tjänstgöring.
Citera
2021-03-09, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Visst, det är en mer spännande teori att tro att han blivit röjd av främmande makt alt att militären själva haft ihjäl honom än den mer troliga. Att han faktiskt snubblat, slagit i huvudet och rullat ner i skrevan medvetslös. Är det självmord kommer det väl komma fram om ett par dagar men det tror jag inte det är.

Som många andra har påpekat hade han en träningsklocka. Har du en sådan med alla dess funktioner finns det ingen anledning att springa runt med telefonen i fickan eller på armen då det bara är jobbigt och ger extra vikt.
Det låter mest trovärdigt att det är en tragisk olycka.
Citera
2021-03-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprejhood
Det kan vara så att man hittat tex avskedsbrev i lägenheten eller i närheten av kroppen. Vilket då kan göra att man väljer att avsluta utredningen.
Tror inte man hittar något sådant. Media citerade familjen som sa att de har många frågor fortfarande.
Citera
2021-03-09, 08:21
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Han var flerfaldig jägarsoldat. Vem som helst kvalar inte in där.

Vad menas med det? Flerfaldig jägarsoldat? Har han gått utbildningen flera gånger?
Citera
2021-03-09, 08:22
Medlem
*nickNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så ni körde saft och bullar under utbildningen? Jag gjorde brandman/Räddningsoldat bara för att det verkade enkelt och kort. Vi hade inte saft och bullar, trots att det anses vara en enkel tjänstgöring.
Nej, såklart inte. Däremot kunde befälen göra en komprimerad version av jägarutbildningar, av de själva skämtsamt refererade som "saft-och-bulle". Ingen aning om det fortfarande är så, det var några år sedan nu.
Citera
2021-03-09, 08:23
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Och jag spekulerar tillbaka, det förstår du va? En NORMAL självmordskandidat spränger inte sig själv. Inte heller är det normalt att lyckas ta med sig lite sprängämnen från jobbet, nog skulle det ha märkts i inventeringen vid det här laget
Är det bekräftat att han sprängde sig själv?
Citera
2021-03-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbäré
Era teorier är helt galna.

Killen planerade sitt självmord väl. Han valde i förväg ut en plats i urskogen i brandområdet där han visste att det skulle bli svårt för folket att leta. Han fotade dessutom detta i förväg så han skulle minnas hur det såg ut.

Han googlade på hur man köper en sl biljett utan kort för att inte bli spårad trots att han själv hade ett eget sl kort hemma som han lämnade prydligt på bordet tillsammans med andra prylar innan han begav sig ut med knappt något på sig, en deprimerande och mörk november dag. Det var dessutom kväll och det blir mörkt redan kl 16. Vem är ute och ränner i det området fullt av hala klippor så sent?

Han har beskrivits som perfekt för det är så han visat sig utåt samt för att det ska sättas press på att folk ska leta mer. Färre personer hade letat om han beskrevs som en tystlåten, osäker person med PTSD för då hade folket inte engagerat sig lika mycket i letandet. Han gillade dessutom vanligtvis INTE att springa mer än 1 mil har det framkommit av brodern. Så han visste ju att han ändå skulle dö så varför bry sig om milen eller äta mer än en fnuttig omelett till frukost?

Förstå att självmord är tabu i hans kultur, han hade antagligen ingen att prata med om hans psykiska besvär då han fostrats till att vara en hård kille på utsidan.

Han tar med sig tabletter och går självmant in i grottan, hans liv avslutas på ett lugnt sätt och sedan har förruttnelsen av kroppen påbörjat som lockat hungriga as ätare till platsen och dom tillsammans med maskarna har alla tagit med sig en liten smakbit av kroppen därav utspridda delar. Sedan har det regnat, snöat och varit allmänt kasst väder med växlande temperatur i 4 mån och naturen har gjort sitt. Inte mer än så!

Och nej det krävs inte någon biljett för att åka pendeln dit ifrån södra station. Man plankar bara genom spärrarna. Minns inte sist jag pröjsade för en biljett på pendeln... dear lord. Bussarna krävde inte heller under denna tidpunkt biljett då man bara kunde hoppa på gratis där bak pga pandemi reglerna. Han har dock antagligen trott att han behövt biljett på bussen så han har ändå googlat på hur man köper det, men sedan insett till hans ”fördel” att det inte alls behövdes.

Rip Deniz!

Hur förklarar du att han berättade för sina kollegor/vänner att han skulle springa i det området då? Om han planerat detta och inte ville bli hittad
Citera
2021-03-09, 08:24
Medlem
Kan man inte ladda hans Garmin/träningsklocka jag och se hans runda?

Min tröningsklocka visar det plus att appen i telefonen visar den.

Har han haft klockan igång borde väl dessa data gå att hitta?
Citera
2021-03-09, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbäré
Era teorier är helt galna.

Killen planerade sitt självmord väl. Han valde i förväg ut en plats i urskogen i brandområdet där han visste att det skulle bli svårt för folket att leta. Han fotade dessutom detta i förväg så han skulle minnas hur det såg ut.

Han googlade på hur man köper en sl biljett utan kort för att inte bli spårad trots att han själv hade ett eget sl kort hemma som han lämnade prydligt på bordet tillsammans med andra prylar innan han begav sig ut med knappt något på sig, en deprimerande och mörk november dag. Det var dessutom kväll och det blir mörkt redan kl 16. Vem är ute och ränner i det området fullt av hala klippor så sent?

Han har beskrivits som perfekt för det är så han visat sig utåt samt för att det ska sättas press på att folk ska leta mer. Färre personer hade letat om han beskrevs som en tystlåten, osäker person med PTSD för då hade folket inte engagerat sig lika mycket i letandet. Han gillade dessutom vanligtvis INTE att springa mer än 1 mil har det framkommit av brodern. Så han visste ju att han ändå skulle dö så varför bry sig om milen eller äta mer än en fnuttig omelett till frukost?

Förstå att självmord är tabu i hans kultur, han hade antagligen ingen att prata med om hans psykiska besvär då han fostrats till att vara en hård kille på utsidan.

Han tar med sig tabletter och går självmant in i grottan, hans liv avslutas på ett lugnt sätt och sedan har förruttnelsen av kroppen påbörjat som lockat hungriga as ätare till platsen och dom tillsammans med maskarna har alla tagit med sig en liten smakbit av kroppen därav utspridda delar. Sedan har det regnat, snöat och varit allmänt kasst väder med växlande temperatur i 4 mån och naturen har gjort sitt. Inte mer än så!

Och nej det krävs inte någon biljett för att åka pendeln dit ifrån södra station. Man plankar bara genom spärrarna. Minns inte sist jag pröjsade för en biljett på pendeln... dear lord. Bussarna krävde inte heller under denna tidpunkt biljett då man bara kunde hoppa på gratis där bak pga pandemi reglerna. Han har dock antagligen trott att han behövt biljett på bussen så han har ändå googlat på hur man köper det, men sedan insett till hans ”fördel” att det inte alls behövdes.

Rip Deniz!

Har också denna teorin men tror på en sprängning. Kommer bombtekniker ut på en plats ifall kroppsdelar är utspridda? Tror att dom såg att det var sprängt och därav var bombtekniker på plats. När människor har styckmördats och hittats utspridda har bombtekniker varit där då? Tror det fanns indikationer på sprängning tyvärr. Annars är jag med dig helt och fullt och hade det varit en olycka så hade polisen gått ut med det tror jag. Hur som haver så är det sorgligt. Rip Deniz
Citera
2021-03-09, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ständigt dessa korkade sidhänvisningar.

Enligt vilka inställningar?

För mig har tråden 64 sidor. Hur fan ska jag kunna kolla på sidan 150 då?
OK, jag förstår. men inlägg nr 1824 finns en bildlista någon sammanställt. Funkar det?
Citera
2021-03-09, 08:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Nej, såklart inte. Däremot kunde befälen göra en komprimerad version av jägarutbildningar, av de själva skämtsamt refererade som "saft-och-bulle". Ingen aning om det fortfarande är så, det var några år sedan nu.

Men befäl och meniga, eller utbildde soldater är inte samma sak. Verksamma i högre led sitter inte och drar i sig semlor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in