2021-03-07, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har du lyssnat på de där vetcov19-dårarna möjlighetsvis?

Var tror du att det smittar mest? Inomhus eller utomhus?
Inomhus förstås.
Citera
2021-03-08, 00:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nä jag har bra källor....

https://www.nature.com/articles/s41598-021-84092-1

Den här studien är mycket intressant.
Tack. Intressant läsning.
Samtidigt finns det ett gäng studier som visar motsatsen.
Som t.ex nämns i din länk:
Citat:
Some mathematical models and meta-analyses have shown a marked reduction in COVID-19 cases14,15,16,17,18,19 and deaths20,21 associated with lockdown policies.
Citat:
Studies using Google COVID-19 Community Mobility Reports and the daily number of new COVID-19 cases have shown that over 7 weeks a strong correlation between staying at home and the reduction of COVID-19 cases in 20 counties in the United States32; COVID-19 cases decreased by 49% after 2 weeks of staying at home33; the incidence of new cases/100,000 people was also reduced

I grunden sprids smittan när folk träffas. Träffas färre, smittas färre. Jag antar att du håller med om det?

Citat:
Att sitta hemma påverkar hälsan till det sämre. Om du är intresserad av det finns det tonvis med material på google om vad hemmasittande leder till. Det kan du kanske tänka ut själv vad det skulle kunna leda till.

Ett hett tips är att man inte direkt blir smalare av att sitta hemma...

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-obesity/obesity-a-driving-factor-in-covid-19-deaths-global-report-finds-idUSKBN2AW1X0
Jag har aldrig förespråkat en lockdown där man inte får gå ut och promenera/träna/springa. Så länge man gör det utan att vara nära andra "främmande" människor. Självklart har stränga restriktioner en negativ effekt. Vad som är bäst på kort resp. lång sikt är en komplicerad fråga.

Men.
Vi kommer inte ifrån belastningen på sjukvården. Den ökar om vi inte minskar smittspridningen. Det är ett akut problem som inte bara drabbar de som får Covid. Vi måste lösa det problemet först.
Du verkar bara rycka på axlarna och skita i det.

Detta visar med all tydlighet att du har väldigt dålig förståelse för problemet:
Citat:
Du kan som sagt dö av förkylning lika gärna vid den åldern. Varför hålla på oja dig om covid och inte förkylningar?
Citera
2021-03-08, 00:05
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Är listan justerad för befolkningstäthet? Jag tänker att ett land som Tyskland kommer ju automatiskt att ha högre med tanke på att man bor tätare.

Nä att ekonomin drabbas är ju såklart inte bra
Och andra sidan är det inte bra för folkhälsan om smittspridningen spårar ur och sjukhusen kollapsar heller...

Det är såklart en balans detta.
Just nu slår pandemin hårt mot hotell-restaurangbranschen men vissa branscher frodas.

Arbetslösheten kommer vara hög ett tag och ja, skatteintäkter ner. Hur allvarligt det blir i slutändan samt hur snabbt den återhämtar sig efter pandemin låter jag ekonomerna räkna på, jag är säker att regeringen har kalkylerat på också..

Vi får vi helt enkelt se.

Listan visar hur många fler som dött 2020 jämfört mot snittet dom senaste 5 åren i respektive land. Man jämför helt enkelt med hur många det brukar dö normalt i ett land och det har inget med befolkningstäthet att göra
Citera
2021-03-08, 00:07
Avstängd
Citat:
Jo det är relevant eftersom det bidrar också. Vi ser ju klart och tydligt att vissa sjukdomar är totalt överrepresenterade i statistiken över personer som avlidit i covid.

Ofta är det rena livsstilsrelaterade sjukdomar som folk dragit på sig.

En positiv sak är att det faktiskt går att undvika flera av sjukdomarna om man tänker till och gör vissa förändringar i sitt liv

Om det bidrar så står det i dödsorsaksintyget:

"Den sjukdom eller skada som startade förloppet och som ledde till dödsfallet klassas som den underliggande dödsorsaken. Bidragande dödsorsaker kan också anges."

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/)

Med andra ord så anges det om övriga sjukdomar på något sätt bidrar till dödsfallet. Om det enbart står att det funnits underliggande sjukdomar men som inte har med dödsfallet att göra så anges endast Covid - 19 som dödsorsak. I den källa du postade i ett tidigare inlägg så angavs det antal personer som hade en bidragande sjukdom som kunde förvärra symtomen. Det står dock inget om att motsvarande personer dog utav den bidragande sjukdomen utan dödsfallsorsaken är alltjämt Covid 19 och inte någon annan sjukdom.
Citera
2021-03-08, 00:08
Medlem
LukeRhineharts avatar
Så här ett år in i pandemin förekommer det fortfarande en del bisarra påståenden om hur belastningen på sjukvården har sett ut. Jag har flera gånger läst att "det alltid ser ut så här på vintern". Så låt oss titta på vad det svenska intensivvårdsregistret säger.

Data finns tilgänglig från 2008 och framåt. Summan av vårddygn per månad ligger ganska stabilt på runt 10 000. Nedan har jag skrivit ut den värsta månaden per år. April 2020 toppar på 22 800 vårddygn och ingen annan månad är ens nära.

Kod:
År      Summa vårddygn för den värsta månaden
2008	8 423
2009	10 277
2010	10 475
2011	11 290
2012	11 498
2013	12 148
2014	11 317
2015	11 729
2016	11 970
2017	11 884
2018	12 280
2019	11 280
2020	22 788

Ett diagram med samtliga månader finns på länken nedan. Även utöver april 2020 är det ett gäng månader under 2020/2021 som är värre än mars 2018, som innan corona var månaden med högst belastning på intensivvården.

https://ibb.co/S3P0w6H

Inget nytt egentligen, men tveksamt om det kommer nå fram till IQ 60-människorna som besökte Medis i helgen.
Citera
2021-03-08, 00:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tack. Intressant läsning.
Samtidigt finns det ett gäng studier som visar motsatsen.
Som t.ex nämns i din länk:

I grunden sprids smittan när folk träffas. Träffas färre, smittas färre. Jag antar att du håller med om det?
Jag tror inte att det är farligt att träffas om man inte tillhör någon riskgrupp. Att stänga skolor som man gjort i stora delar av världen är rent vanvettigt. Det finns ingen som helst logik i det överhuvudtaget och lärare är inte mer drabbade än någon annan yrkeskategori.

Citat:
Jag har aldrig förespråkat en lockdown där man inte får gå ut och promenera/träna/springa. Så länge man gör det utan att vara nära andra "främmande" människor. Självklart har stränga restriktioner en negativ effekt. Vad som är bäst på kort resp. lång sikt är en komplicerad fråga.
Jag tror inte att det är särskilt farligt sälänge du inte tillhör en riskgrupp. Vi människor är inte gjorda för ett liv där vi inte får vara nära varandra. Det påverkar oss mkt negativt på ett psykiskt plan. Därför måste det upphöra snarast och vi måste bli bättre på att skydda de som behöver skyddas och öppna upp så fort det bara går.

Citat:
Men.
Vi kommer inte ifrån belastningen på sjukvården. Den ökar om vi inte minskar smittspridningen. Det är ett akut problem som inte bara drabbar de som får Covid. Vi måste lösa det problemet först.
Du verkar bara rycka på axlarna och skita i det.
OM vi ökar smittspridningen bland de som klarar av att hantera covid dvs yngre personer så blir allt fler immuna och det går fortare att få stopp på eländet i väntan på vaccin. Detta givet att riskgrupperna skyddas bättre.

Men vi behöver även jobba mer med folkhälsan så att fler kan ta sig ur riskgrupperna så de inte bir drabbade så hårt i onödan.

Citat:
Detta visar med all tydlighet att du har väldigt dålig förståelse för problemet:
Jo jag förstår allvaret, men samtidigt så kan vi inte förstöra för alla barn och unga som behöver börja sina liv.
Citera
2021-03-08, 00:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Om det bidrar så står det i dödsorsaksintyget:

"Den sjukdom eller skada som startade förloppet och som ledde till dödsfallet klassas som den underliggande dödsorsaken. Bidragande dödsorsaker kan också anges."

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/)

Med andra ord så anges det om övriga sjukdomar på något sätt bidrar till dödsfallet. Om det enbart står att det funnits underliggande sjukdomar men som inte har med dödsfallet att göra så anges endast Covid - 19 som dödsorsak. I den källa du postade i ett tidigare inlägg så angavs det antal personer som hade en bidragande sjukdom som kunde förvärra symtomen. Det står dock inget om att motsvarande personer dog utav den bidragande sjukdomen utan dödsfallsorsaken är alltjämt Covid 19 och inte någon annan sjukdom.

Diabetes och cancer exempelvis sliter på kroppen. Det är bara dumt att förminska dessa allvarliga sjukdomar. Covid accelerarerar förloppet, men på totalen är det bara 14,5% som dött med enbart covid, vilket säger ganska mkt om situationen.
Citera
2021-03-08, 00:19
Avstängd
Citat:
Diabetes och cancer exempelvis sliter på kroppen. Det är bara dumt att förminska dessa allvarliga sjukdomar. Covid accelerarerar förloppet, men på totalen är det bara 14,5% som dött med enbart covid, vilket säger ganska mkt om situationen.

Det är inte att förminska de sjukdomar du nämner. Men hade de dött av cancer respektive diabetes så hade det framgått av dödsorsakintyget. Den huvudsakliga dödsorsaken är Covid - 19 bland de 13000 som avlidit.
Citera
2021-03-08, 00:19
Medlem
DikTs avatar
Citat:
OM vi ökar smittspridningen bland de som klarar av att hantera covid dvs yngre personer så blir allt fler immuna och det går fortare att få stopp på eländet i väntan på vaccin. Detta givet att riskgrupperna skyddas bättre.
Ja jävlar. Det finns alltså folk som fortfarande tycker att vi ska satsa på flockimmunitet så fort som möjligt genom att låta smittan spridas. Du har inte fattat att det oundvikligen är så att fler i riskgrupperna smittas ju mer smittspridning vi har? Du säger själv att t.ex. övervikt är en riskfaktor. Skall alla tjocka vara isolerade då? Och att sjukvården skulle kollapsa duckar du fortsatt för?
Nu lägger jag ner för idag.

Avslutar med en länk ang. att lärare inte drabbas...
Citat:
I våras smittades svenska högstadielärare av covid-19 i dubbelt så stor utsträckning som gymnasielärare, enligt en färsk studie.

Forskarnas slutsats: Riskerna är större vid undervisning på plats.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-hogstadielarare-mer-utsatta-for-covid
Citera
2021-03-08, 00:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja jävlar. Det finns alltså folk som fortfarande tycker att vi ska satsa på flockimmunitet så fort som möjligt genom att låta smittan spridas.
Satsa på och satsa på. Det är ingen strategi utan en effekt. Men ser man på statistiken är det tydligt att covid inte är särskilt farligt för unga personer. Varför ska du hindra unga från att ha ett liv om det inte är ett farligt virus? Det är helt barrockt. Eller att barn inte ska få gå i skolan? För så är det i övriga världen. Det är inte bara fel. Det är ett kardinalfel.

Citat:
Du har inte fattat att det oundvikligen är så att fler i riskgrupperna smittas ju mer smittspridning vi har?
Då måste vi bli bättre på att skydda riskgrupperna.

Citat:
Du säger själv att t.ex. övervikt är en riskfaktor. Skall alla tjocka vara isolerade då? Och att sjukvården skulle kollapsa duckar du fortsatt för?
Nu lägger jag ner för idag.
Hur vore det om överviktiga tog tag i det? Man har ett eget ansvar och i de allra flesta fall är övervikten 100% självförvållad. Det är inte skrivet i sten att man måste vara överviktig.

Citat:
Avslutar med en länk ang. att lärare inte drabbas...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-hogstadielarare-mer-utsatta-for-covid

Det enda jag sagt är att de inte är mer drabbade än andra yrkeskategorier. Du kan alltid hitta enstaka exempel. Jag pratar mer generellt då jag inte är alarmist.
Citera
2021-03-08, 00:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är inte att förminska de sjukdomar du nämner. Men hade de dött av cancer respektive diabetes så hade det framgått av dödsorsakintyget. Den huvudsakliga dödsorsaken är Covid - 19 bland de 13000 som avlidit.

Du förstår fortfarande inte att de andra underliggande sjukdomarna sliter på kroppen. Covid blir den utlösande faktorn.

Men grundproblemet är inte covid, utan den dåliga folkhälsan i botten som gör att många dör i förtid helt i onödan.
Citera
2021-03-08, 01:19
Medlem
madchances avatar
Science uppmärksammar forskningsfusket om skolbarnen, 68% överdödlighet hos 7-16 åringar i Sverige.

Citat:
But the emails obtained by Malmberg show that in July 2020, Ludvigsson wrote to Tegnell that “unfortunately we see a clear indication of excess mortality among children ages 7-16 old, the ages where ‘kids went to school.’” For the years 2015 through 2019, an average of 30.4 children in that age group died in the four spring months; in 2020, 51 children in that age group died, “= excess mortality +68%,” Ludvigsson wrote. The increase could be a fluke, he wrote, especially because the numbers are small. Deaths in 1- to 6-year-olds were below average during the same period, so combining the age groups helped even out the increase, he noted.
Citat:
A barrage of criticism led Jonas Ludvigsson of the Karolinska Institute to quit COVID-19 research
https://www.sciencemag.org/news/2021/03/critics-slam-letter-prestigious-journal-downplayed-covid-19-risks-swedish
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2026670
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in