2021-03-07, 23:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Annie Lööf och centern är en av dem som skapat förutsättningarna för de höga dödssiffrorna bland migranter. Hon och de gröna bör ta sig en funderare på sin politik som skapat stort utanförskap och samhällen i samhället.

Jag tror för övrigt att det de åtgärder som nyligen satts in kommer trycka ner fallen.

Absolut, men det hindrar inte att hon kan ha en bra idé om en akut åtgärd precis nu. När det är som det är.

Det tror inte jag. Vem bryr sig om restriktionerna längre, vem känner ens till vilka restriktioner vi har för ögonblicket? Folk har tröttnat på hattandet och duttandet.
Citera
2021-03-07, 23:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
COVID-19 kan magiskt teleportera sig mellan människor

Ja, det måste ju vara det Tegnell tror! Men han vill aldrig utveckla hur han tänker, när frågan kommer upp i en intervju. Han är uppenbart mediatränad; han vet alltid hur han ska svamla på utan att egentligen svara på det som reportern har frågat.
Citera
2021-03-07, 23:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.svtplay.se/video/30030514/agenda/agenda-7-mars-21-15?start=auto

Agenda var väldigt bra. Annie Lööf och Fredrik Elgh förordar en rejäl nedstängning i 3-4 veckor. Sedan kommer Tegnell in förstås, och han är inte med på det tåget alls. Det sista han sa var gränslöst dumt.
De tillhör väl samma parti så det är ingen slump att Annie gör sådana uttalanden.

Citat:
Han sa att det inte är någon idé att stänga ner i 3-4 veckor nu, för vaccineringen kommer ändå inte att ha effekt på smittspridningen förrän i juni-juli... Herregud, man får ju NER smittspridningen enormt mycket på fyra veckor, och när den börjar igen så är det från mycket låga nivåer. Och då har man resurser att smittspåra runt vare fall, som ändå dyker upp. Det har man inte när var och varannan har förkylningssymptom av någon anledning, och måste testas...
Om du inte känner till det så har man testat det där med nedstängning i ganska många länder. I Storbritannien bland annat. Det har inte gått nåt vidare. Men så går det när man låter politiker istället för experter fatta beslut. Tvärtom kommer det att leda till fler dödsfall än man räddar i covid.

Citat:
Och sedan kommer solen och värmen, dom hjälper också, dom hjälper oss igenom tills flockimmuniteten är uppnådd i maj-juni... Men då måste vi stänga ner NU innan vi har 3000 döda till... Jag tror att jag blir TOKIG!
3000 84-åringar kanske som ändå hade dött. Sluta fokusera på dödstalen och se mer övergripande på det hela är mitt tips. Titta på överdödligheten istället! Det är det enda vettiga talet att jämföra med.
Citera
2021-03-07, 23:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det står på socialstyrelsens hemsida under covid-statistiken.

85,5% har alltså andra bidragande sjukdomar och dessutom hög ålder som också är en riskfaktor.

Att överreagera på det här är inte friskt. Varför då inte vara glad att vi bor här och inte blir inlåsta som i andra länder där många barn inte varit i skolan på över ett år snart.

Vet inte riktigt på vilket sätt du anser att jag överreagerar. Min poäng är att om bidragande sjukdomar (alltså inte Covid 19) ledde till dödsfallet så räknas de ej med i covidstatistiken. Detta eftersom statistiken enbart visar dödsfall där den underliggande dödsorsaken är Covid-19.
Citera
2021-03-07, 23:15
Medlem
Jag förstår inte på riktigt det som var i media om att ett vaccinationsintyg skulle införas från och med den 1 juni 2021. Ska bara vissa då få unna sig möjligheten att resa utomlands och besöka diverse evenemang (de som hade möjlighet att få vaccin)? Jag har ingenting emot ett sådant intyg i sig men då tänker jag att det förutsätter att de som vill vaccineras ska kunna få göra det innan ett sådant intyg införs...
Senast redigerad av starshipp 2021-03-07 kl. 23:19.
Citera
2021-03-07, 23:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Folk dör av en hel hoper olika orsaker. Problemet är att du inte vill erkänna att en av de orsakerna är COVID-19 och istället försöker intala både dig själv och andra att dessa personer dog av ålder.

Så är det inte.
Men herregud. Vi pratar nu om folk som är över medellivslängd. Vad får dig att tro att folk lever för evigt nu helt plötsligt? Ja covid är bidragande och avgörande i många fall. Men när vi blir gamla kan vi dö av så lite som en förkylning. Vad jag menar är att man inte ska dra för stora växlar på dödssifforna. Det kan leda väldigt fel och det just det vi ser nu i världen.

Citat:
Läkare är ganska bra på att fastställa den direkta dödsorsaken - om man dör av andra orsaker än COVID-19 så står det på dödsorsaksintyget, tro mig. Man kan t.o.m dö av COVID-19 när man är 100 år gammal.

https://news.sky.com/story/captain-sir-tom-moore-dies-aged-100-after-contracting-coronavirus-and-pneumonia-12205073
Du kan som sagt dö av förkylning lika gärna vid den åldern. Varför hålla på oja dig om covid och inte förkylningar?
Citera
2021-03-07, 23:20
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Men herregud. Vi pratar nu om folk som är över medellivslängd. Vad får dig att tro att folk lever för evigt nu helt plötsligt? Ja covid är bidragande och avgörande i många fall. Men när vi blir gamla kan vi dö av så lite som en förkylning. Vad jag menar är att man inte ska dra för stora växlar på dödssifforna. Det kan leda väldigt fel och det just det vi ser nu i världen.

Du kan som sagt dö av förkylning lika gärna vid den åldern. Varför hålla på oja dig om covid och inte förkylningar?
Du får kanske återkomma till den saken den dagen då det dör 13,000 personer/år av förkylningar?
Citera
2021-03-07, 23:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vet inte riktigt på vilket sätt du anser att jag överreagerar. Min poäng är att om bidragande sjukdomar (alltså inte Covid 19) ledde till dödsfallet så räknas de ej med i covidstatistiken. Detta eftersom statistiken enbart visar dödsfall där den underliggande dödsorsaken är Covid-19.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Du har ju statistiken här och den är mycket tydlig. Bara 14,5% av de som dött för både män och kvinnor har ingen annan underliggande sjukdom. Resterande har det.

Och det är allvarliga sjukdomar som man också kan dö av. Man kan inte bara stirra sig blind på covid, utan försöka förstå att de andra sjukdomarna också bidrar. Och det är inte allt för sällan rena livsstilssjukdomar som går att undvika.
Citera
2021-03-07, 23:23
Medlem
Jag fattar inte riktigt att folk fortfarande tjatar om att stänga ner dvs lockdown... Om det är nång de ska stänga ner så är väl det innan 4dje vågen och inte under en våg. Det blir lite löjligt att också säga 3-4 veckor eller när vi lär vara igång med vaccinationen vilket lär ta tid. Visst det är pandemi men kom igen. Att folk kan vara så kåta på lockdowns
Citera
2021-03-07, 23:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du får kanske återkomma till den saken den dagen då det dör 13,000 personer/år av förkylningar?

Det intressanta är inte om 13000 dött i covid. Det intressanta är hur överdödligheten ser ut och hur många kvalitativa levnadsår som gick till spillo.

Medelåldern var som bekant 84 år på de som dött i covid, så det blev en viss överdödlighet då folk lever allt längre. Men på det stora hela har vi klarat oss bättre än de flesta andra europeiska länder som tagit till betydligt tuffare åtgärder.
Citera
2021-03-07, 23:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackanponke
Jag fattar inte riktigt att folk fortfarande tjatar om att stänga ner dvs lockdown... Om det är nång de ska stänga ner så är väl det innan 4dje vågen och inte under en våg. Det blir lite löjligt att också säga 3-4 veckor eller när vi lär vara igång med vaccinationen vilket lär ta tid. Visst det är pandemi men kom igen. Att folk kan vara så kåta på lockdowns

Vi har facit redan hur det ser ut i vår omvärld. Det leder bara till olycka. Rejäl olycka dessutom och fattigdom. Bara de rika tjänar på det som kan köpa upp de konkade bolagen för en spottstyver efter pandemin blåst över.

Hur man kan heja på detta sjuka påfund är för mig helt obegripligt. Någon hjärna att tänka med kan man omöjligt ha.
Citera
2021-03-07, 23:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nej det blir det inte. Det finns mkt forskning som pekar på att nedstängningar inte alls har så stor effekt på dödstalen. Snarare ökar det dödstalen på totalen (ja man kan dö av andra orsaker än covid och pga lockdown)

Jag väntar fortfarande på källa till det du påstår.
För inte sitter du väl bara och hittar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in