2021-03-07, 18:17
Medlem
Till och med ryssar är inne på diverse forum kopplade till FIS tycker att beslutet är patetiskt. Spontant känns det som att det här är långtifrån över.

Regeln måste ses över, alternativt tas bort. Att man fortfarande ska ha ”förtur” till val av spår när man i stort sett har blivit passerad är för mig oförståeligt. Val av spår ska göras direkt.
Citera
2021-03-07, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Han borde gett guldmedaljen till Bollen som skulle vunnit om Kläbban valt ett eget spår istället för att förstöra. Han hade väjningsplikt mot den före in på upploppet.
Så du tror att han på egen hand kan ändra resultatlistan och ge bort guldmedaljen?
Citera
2021-03-07, 18:20
Medlem
GrandCanyons avatar
De har ju ett enormt regelproblem, som bygger på tekniska detaljer, som gör att bedömningarna blir stelbenta och onyanserade. Tycker man ska sätta sig med ett blankt papper och konstruera om regelverket och då utgå från sportslighet kontra osportslighet.
Citera
2021-03-07, 18:23
Medlem
Största förlorarna är längdsporten och vi som följer den som inte fick se den snabbaste åkaren vinna. Kan man inte tolka reglerna rätt så att den som åker ojuste diskas är det lika bra att återgå till individuell start.
Senast redigerad av Tedrom 2021-03-07 kl. 18:27.
Citera
2021-03-07, 18:25
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Reglerna är solklara, men situationen är så sjukt luddig enligt mig. Att ryssen får välja spår är självklart, men är det rimligt att valet sker när Kläbo i stort sett ligger jämsides med honom? Man ska väl inte behöva vänta på att ”ledaren” tar sitt beslut.

Det ser ju inte heller ut som att Kläbo har så många alternativ efter svängen.
Jo, du måste vänta. Eller förutspå att han kommer ta det bästa valet och då gå hårt någon annanstans.
Kläbo må vara nästan jämsides men han kommer bakifrån.
Citera
2021-03-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Men är inte en stor anledning till att Bolshunov (Kläbo och Iversen också) driver ut att han vill tjuvskejta så mycket som möjligt? Känslan är att han naturligt driver ganska mycket ditåt och när han känner att Kläbo är där kanske stänger lite extra.

Dock onödigt av Kläbo att påbörja omkörningen redan i kurvan idag. Fanns inget hot bakifrån och upploppet är tillräckligt långt för att han ska ta Bolshunov utan att behöva ligga jämsides efter kurvan.

Har inte tänkt på att Bolshunov driver utan mer att han "stänger" fult. Det gjorde ju inte ens Mäki.
Citera
2021-03-07, 18:26
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han gör det för att använda den regel som han tyckte förfördelade honom i Lahtis på ett sätt som skulle ge honom fördel här. Jag kan inte se att det är osportsligt. Däremot tycker jag att regeln var fel i Lahtis och lika fel här. FIS har dock en annan uppfattning så Bolsjunov har ju FIS på sin sida.

Nå har jo FIS offisielt gravlagt sine egne regler om obstruksjon der man skal være foran med hele skiene og ikke hindre andre når man skifter linje, så da er vi her.
Uansett hva man mener om regler, så er det Bolshunov som oppsøker situasjonen for å blokkere for den raskere Klæbo. Det kan ingen nekte for. Ellers velger man ikke lengste linje.
I mine øyne er dette usportslig.

En annen sak er at Bolshunov tok kraftige skøytetak som hindret Klæbo. Det i seg selv er nok for diskvalifikasjon - om FIS hadde fulgt sitt eget regelverk.

Enda en grunn for å ha intervallstart på alle distanser så man slipper at løp blir ødelagt som i dag.
Senast redigerad av Fabulator 2021-03-07 kl. 18:34.
Citera
Medlem
fel
Citera
Medlem
En sak kan vi konstatera och det är att Kläbo ville inte vara 2:a på BOLLEN!

Bolshunov hade kunnat maka lite på sig istället för att ge sig in i krig.
Citera
2021-03-07, 18:27
Medlem
Blev kläbo diskad? HahahhshshshshshsjsjsjaaahhahshshshhhHahha
Citera
2021-03-07, 18:28
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Det är väl självklart att det får större uppmärksamhet i VM och när det gäller guld jmf. om det sker i kvartsfinal? Och var inte konsensus här att Linn Svahns åkning inte var regelrätt (eller minns jag fel)?
Låter på ett flertal som det här ett helt nytt fenomen som uppstått från och med Lahtis.
Citera
2021-03-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Jo, du måste vänta. Eller förutspå att han kommer ta det bästa valet och då gå hårt någon annanstans.
Kläbo må vara nästan jämsides men han kommer bakifrån.

Det må hända, men jag tycker det ser ut som att Bollen gjort sitt val av spår för att sedan ”välja” om när Kläbo är jämnsides. Jag kan givetvis ha väldigt fel dock.

Regeln bör ses över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in