2021-03-07, 16:43
Medlem
Är det ingen som kan reglerna? Det borde vara otillåtet att medvetet trycka ut en snabbare åkare. Nu kan man argumentera för att den som är först väljer spår, eller att det skedde av misstag men det här var en klantig manöver av både Bolsjunov och Kläbo. Dock ska inte Kläbo diskas för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menar att det inte går att se konsekvens med Lahti i en situation som det inte har dömts för. det är inte jämförbart.

Vad jag tror så döms Klæbo för att ha spolierat Bolsjunovs chanser på ett som strider mot reglerna. Jag tycker å min sida att reglerna är felaktiga med denna konstiga regel om först in på upploppet ska få välja spår in absurdum.

Med den regel som finns förstår jag i och för sig hur juryn resonerar. De måste ju följa den regel de satt upp.
Jo, jag skriver just det.
Själva trängningen följer ju utslaget i Lahti, ingen åtgärd.

Kläbo, som övertagande löpare, stör och puttar till Bollens stav som hamnar mellan benen och knäcks.
Så, man följer tidigare utslag och regler kan jag tycka.

Om reglerna och tolkningarna är rätt är en annan sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forbrurkaren
Vad säger reglerna eg? Får man inte åka utanför spåren? För det är ju knappast Kläbo som tränger Bollen? Tänker t.ex på femmilen i Falun när Northug lyckas klämma sig fram i utrymmet fram mellan två åkare i spurten.

När upploppet börjar, så får den som är först välja spår och gå till det den vill. Även om den bara är 2 cm före, och tränger den bakom genom att svänga över.

Så enligt reglerna skulle kläbo bromsat snällt och gått run på andra sidan.
Korkad regel, som sagt.
Citera
2021-03-07, 16:44
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Blir ju ett rejält nerköp för sporten. Ska man spetsa till det lite så handlar det ju om att få folk att betala för att se total norsk dominans (guld o silver just nu fö i skidskyttet till.. tada ... Norge).
Jo men Svt tyckte det var viktigare att spara budgeten till Mello och sån skit än att buda på världscupen
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Fel post
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-03-07 kl. 17:07.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag tycker att Klaebo var den moraliske vinnaren, och att Bolshunov borde ha varit diskad sen tidigare incidenter och påhopp på andra utövare..
Håller helt med...Bollen försöker helt uppenbart stänga...först lämna plats och få Kläbo att tro att han kan gå där...och sen stänga...Kläbo hade tagit spurten lätt...
Citera
2021-03-07, 16:45
Medlem
Spekulation, på bilderna går Bollen hela tiden i en diagonal linje mot ytterspåret även innan han börjar se Klabbe i ögonvrån. Kan det vara så att Bolshunov lagt märke till Klabbes taktik det här mästerskapet (att ta en vid kurva och komma med bra fart och gå mot ytterspåret) och därmed redan innan hade bestämt sig att ta ytterspåret för att minska Klabbes fart in på upploppet? Tycker inte det ser ut som att Bolshunov plötsligt ändrar riktning vilket för mig är det som gör att något blir en ojust stängning.
Citera
Medlem
EnLitenkilles avatar
Bedrövligt beslut!
Aja tur att den dopade ryssen inte hann iaf!
Citera
Medlem
Frozzzts avatar
Det finns ingen vinnare i denna situationen. Trist och synd avslut på ett fint lopp.

Bolsjunov blir fråntagen chansen ett guld han verkligen hade en chans på, likaså Klæbo. Tror faktiskt Bollen hade mer krut kvar för spurt efter en lättare runda på fräscha skidor. Dessutom med ett bättre utgångsläge än Klæbo.

Emil Iversen som jag gläds en medalj får se hela situationen skifta fokus på detta rabalder.

Att Kruger får en medalj vet han ju såklart själv är fel efter sin 4e plats.
Citera
Medlem
Stryk hela jävla tävlingen istället, inga medaljer till någon. Kör intervall hädanefter.
Citera
2021-03-07, 16:46
Medlem
Giggsys avatar
Pops är den ende jag kommer sakna, resten lär väl söka sig till NRK.
Citera
2021-03-07, 16:46
Medlem
Typiskt norskt, doping och mygel hela tiden vi får se om iversen blir diskad för doping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in